סופר קופיקס נסוגה ממחירי 5 שקלים למוצר

סופר קופיקס נסוגה ממחירי 5 שקלים למוצר

רשת המרכולים סופר קופיקס שחרטה על דגלה את הסלוגן "סופרמרקט במחיר אחיד" עם התחייבות של מחיר מקסימלי של 5 שקלים החלה למכור השבוע מוצרים במחיר גבוהים בהרבה. זוהי חריגה ראשונה במדיניות התמחור של הרשת מאז השקתה ביוני 2015. בין היתר הועלו על מדפי הרשת דגני בוקר של יונילוור הנמכרים ב־25–10 שקל לאריזה, מחירים הדומים לאלה שבהם מוצעים מוצרים אלה ברשתות השיווק המתחרות מאז משבר הסלמונלה שפקד את היצרנית לפני ארבעה חודשים.

 בנוסף נמכרות ברשת חפיסות סיגריות במחירי השוק, של 36–27 שקל לחפיסה בהתאם למותג. עם המוצרים הנוספים שחורגים מקונספט המוצר ב־5 שקל נמנים שמפו פינוק של יונליוור הנמכר ב־10 שקל, שמן זית של יד מרדכי מקבוצת שטראוס בבקבוק 500 מ"ל ב־20 שקל, מארז נייר טואלט 32 גלילים ממותג מולט של חוגלה ב־25 שקל וג'ל למדיח מג'יק ב־20 שקל.

המוצרים שנמכרים ביותר מ־5 שקל משווקים תחת הסלוגן "סופר קופיקס פלוס+", ומוצבים עדיין לצד שלטים המבטיחים "סופרמרקט במחיר אחיד".

עם השקת הסניף הראשון של רשת סופר קופיקס הודיעו הנהלת קופיקס והבעלים אבי כץ כי הרשת משכפלת את בשורת המחיר האחיד שהביאה לתחום בתי הקפה גם לענף המזון. בעקבות זאת תומחרו כל המוצרים ברשת במחיר מקסימלי של 5 שקל למוצר והרשת הודיעה כי היא תמכור מגוון של 700 מוצרים, חלקם באריזות מוקטנות שיתאמו את מדיניות המחיר האחיד.

סניפי הרשת עצמה הם קטנים ומשתרעים על 300–200 מ"ר במרכזי הערים או בקניונים, בעיקר בנקודות ששופרסל ומגה פינו לאור דמי השכירות הגבוהים ושבקניונים חיפשו להם מענה חלופי בתחום המזון.

הספקים הגדולים ובראשם קוקה־קולה סרבו להוריד מחירים לטובת הרשת ולא נכנסו למגוון המוצרים שלה. בנוסף, בשוק המזון היו ספקנים לגבי היומרות של סופר קופיקס ולגבי יכולתה לעמוד בהבטחה למחירים אחידים של 5 שקל למוצר תוך שמירה על רווחיות, בענף שנודע ברווחיות גולמית נמוכה. במצגת למשקיעים הסבירה החברה כי תמכור מוצרים שמחירם 4–1 שקל במארז של מספר פריטים במחיר של 5 שקל למארז. עוד נטען כי יינקטו מאמצים מול היצרנים כדי למכור מוצרים שמחיריהם 10–5 שקל במחיר של 5 שקל, וכי מוצרים שמחיריהם גבוהים מ־10 שקל יימכרו באריזות מוקטנות כדי להתאימם למדיניות הרשת.

חצי שנה לאחר הקמת הרשת מכרה קופיקס גרופ הבורסאית 50% מפעילות רשת המרכולים, שמנתה אז שישה סניפים, לקרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר. הקרן הזרימה לסופר קופיקס 20 מיליון שקל והעמידה לה הלוואת בעלים של 30 מיליון שקל. בקופיקס גרופ אמרו כי הכנסת השותף נועדה להאיץ את פריסת המרכולים בארץ ולהתרחב לחו"ל.

אך דו"חות קופיקס לרבעון השלישי של 2016 שפורסמו לפני כשבועיים חשפו כי פעילות המרכולים ממשיכה להקשות על החברה ולהסב לה הפסדים. נכון לסוף הרבעון מנתה סופר קופיקס 23 סניפים לאחר סגירתו של סניף בקריית טבעון. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הסבה פעילות המרכולים לקבוצה הפסד של 1.5 מיליון שקל. ההתרחבות המסיבית ופתיחת 19 סניפים חדשים הגדילה את מכירות המרכולים ל־87.5 מיליון שקל בתקופה זו והביאה את הרווח הגולמי של הפעילות ל־20.8 מיליון שקל.

 

סופר קופיקס אינה הרשת היחידה שמתקשה לייצר רווחים ממדיניות תמחור נמוך בענף המזון. בפברואר האחרון נסגרה בקול ענות חלושה רשת "אחד" בעלת שני הסניפים שפתח אירי שחר ברעננה ובנתניה, ושהתבססה על מוצרים קטנים ומוצר בודד בכל קטגוריית צריכה. ברשת הודו כי המודל העסקי לא הצליח וחיסלו את הפעילות.

באופן דומה נסגרה פעילותו של אתר המכירות סיטון, שהבטיח למכור לצרכנים מוצרי מזון וצריכה יבשים "במוצרים סיטונאיים", אך נכשל לאחר שהציע סל מוצרים חלקי. אף שחברת ההפצה דיפלומט וקבוצת אקזיט נכנסו כשותפים בסיטון לצד מייסדי הפעילות משפחת אבקסיס, הפעילות לא התרוממה והסופרמרקט המקוון נסגר.

 סופר קופיקס בתגובה: "רשת סופר קופיקס תחל במספר סניפים מצומצם פיילוט לבדיקת האפשרות להרחבת מגוון המוצרים גם אלה הנמכרים במעל חמישה שקלים אך עדיין במחיר משתלם לצרכן. הרחבת קו המוצרים נועדה במטרה לאפשר לקוני סופר קופיקס להנות מקניה רחבה וכוללת במקום מרוכז אחד. עדיין מרבית המוצרים הנמכרים בסופר קופיקס בסניפיי הפיילוט נמכרים במחיר אחיד של חמישה שקלים. הקו המוביל את רשת סופר קופיקס של מחירים הגונים נשמר".

מחפש זיכיון לרשת מצליחה? התקשר עכשיו וקבל את כל הפרטים 1700-720-720