אמריקה במלחמה: קמפיין חדש של טאקו בל משווה את מקדונלד'ס למשטר סטאלין

אמריקה במלחמה: קמפיין חדש של טאקו בל משווה את מקדונלד'ס למשטר סטאלין

רשת המזון המקסיקני טאקו-בל לא לוקחת שבוים והולכת על הראש של מקדונלד'ס בקמפיין חדש שמצית אש באחת מקטגוריות השיווק הכי חשובות בשוק האמריקאי – ה-Fast food. למרות שטאקו בל הוא לא מזון הבריאות שכל אם תשמח להכניס לביתה, הרשת החליטה להדביק למקדונלד'ס את תווית הרודן ששולט באמריקאים חסרי האונים בתסריט שנראה כמו שילוב בין 1984 של ג'ורג' אורוול, סטלין, מאו צה טונג והליצן של מקדונלד'ס.


בסרטון תחת השם Routine Republic (שמגובה באתר) מוצגת מפלגת הרוטינה-שגרה ששולטת בנתיניה, הפועלים האפרוריים בשטח מגודר השמור על ידי צבא משוכפל של חיילים רכובים על סוסים, עוטי פרצוף הליצן שמזכיר את הפרזנטור המוכר של מקדונלד'ס. הסרטון נפתח כשגיבור המרד הצפוי מתעורר בחדרו לקולות הפרסומת הבוקעים מהטלוויזיה שמפמפמת באופן רפיטיטיבי את אותה אותן הסיסמאות: "אותה שגרה – אותו חיוך", "העיגול הוא טוב – המשושה הוא רע" כשהעיגול הוא כמובן מנת ההמבורגר המשוכפלת וחסרת החיים של מקדונלד'ס כפי שהיא מוצגת בפרסומת והמשושה שהוא הטאקו-בל המתחרה שיוצג רק בסוף.

הרחוב האפור שנראה כמו שחזור של רוסיה הסובייטית מעוטר בפוסטרים בסגנון המוכר של המפלגות הקומוניסטיות המהללות את ההמבורגר ופסלי השליט הרודן על רקע רמקולים המשדרים בלופ את סיסמאות המפלגה. האזרחים המדוכאים, לבושים בבגדים כבדים ואפורים, עומדים בתור כדי לקבל את הקצבה היומית ובחדר הבקרה שממנו מנווטים את כל האופרציה ישוב לו הרודן בבגדי צבא ואיפור הליצן מול המסכים המפקחים על הנעשה.

1:30 דקות לתוך הסרט שאורכו המלא הוא 3:00 דקות מגיע הטוויסט בעלילה. צעיר וצעירה שמוצגים כמשתייכים לתא מורדים אקטיביסטי נוטש את התור לאוכל ופותח בריצת אמוק אל עבר חומות העיר כשברקע נשמע שיר פאנק שמלווה את המרדף אחריהם. בקצה העיר מעבר לחומה ההיקפית ומאחורי פוסטרים שמסתירים את היציאה מחכה לה העיר הנכספת בה כמובן ניתן לרכוש את הטאקו-בל המשושה, האוכל השמח, הצבעוני שנצרך על ידי אנשים מאושרים בעלי חופש בחירה.


 


הפרסומת הנוכחית היא המשך לקמפיין שמציג את ארוחת הבוקר של טאקו-בל. ההיטפלות למקדונלד'ס לא החלה עכשיו אלא כבר לפני שנה אז גייסה הרשת אמריקאים ששמם רונלד מקדונלד לקמפיין שהשיק את ארוחת הבוקר של הרשת.

המהלך של טאקו-בל הוא הזדמנות מצוינת לעצור לרגע ולתהות כיצד מעגל היסטורי-תרבותי של 50 שנה, עוד מתקופת המלחמה הקרה, מסתיים עם ניסיון יומרני אולי להפוך את היוצרות. מקדונלד'ס – ההמבורגר הכל אמריקאי – סמל הקפיטליזם המערבי, המגוון, המזון המהיר, הצריכה, החופש החומרי, החופש לקנות, ומה שהיווה את האנטי-תזה לרוסיה וסין הקומוניסטיות, הסגורות והאפורות, מוצג בין לילה ובהשקעה של מיליוני שקלים בקמפיין מסחרי (נשק שהיא מכירה מצוין) לאותו רודן שכופה את מסריו ורצונותיו על ההמון הרצוץ. רשת ההמבורגרים המפורסמת והגדולה בעולם טועמת את טעמו המר של הפרסום כשהיא מוצגת כך, אבל במלחמה כמו במלחמה ובמיוחד כשמדובר בתאגיד ענק כמו מקדונלדס המילה האחרונה עוד לא נאמרה ונותר רק לראות כיצד היא תגיב.