עמרי מילמן, כלכליסט

משרד האוצר הציע לזכייני הפיס פיצוי של 30 אלף שקל לכל אחד על הפסקת הפעילות של מכונות המזל המיידית.

ברקע, עתירה של הזכיינים לבג"ץ כנגד האוצר ומפעל הפיס. האוצר צריך להעביר את עמדתו עד לסוף החודש. על הצעת הפיצוי נמסר היום (ד') בדיון בוועדת הרפורמות על נושא הפסקת מרוצי הסוסים של הטוטו. נציג הזייכנים, חיים טל, אמר: "הייתי צריך לקבל מכתב מסודר מהמדינה או ממפעל הפיס. לא מתקבל על הדעת שביום בהיר יורידו לי את השלטר. אנו גוף שמכניס למדינה כמיליארד שקל בשנה. ההצעה מדברת על 30 אלף שקל פיצוי. מה זה נותן לי? מגיע לי פיצוי הולם כדי שאוכל לפתוח דף חדש בחיים".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) התייחס להצעה ואמר: "פיצוי בסך 30 אלף שקל לזכיין, זה לא לעניין ולא רציני. צריך לפצות אותם כדי לא יגדע מטה לחמם של מאות משפחות. אני מצטרף להצעת ח"כ דוד ביטן לבטל את כל ההימורים. אני מבקש ממשרד האוצר שיבואו לוועדה וידווחו על הסיכומים והפיצויים ורק אח"כ נדון בהצעת החוק". גם ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) דרש מהאוצר להגדיל את הפיצויים ואמר: "מדובר בכסף קטן במונחים של הרפורמה המוצעת. המדינה רק תרוויח מכך. יש מחיר לרפורמה אני מצפה שהמדינה תתנהג בהגינות כלפי הזכיינים. בתום הדיון סוכם כי משרד האוצר ידון עם הזכיינים על פיצוי וגובה הפיצוי ומקור המימון שלו ואלה יובאו לאישור ועדת הרפורמות. עוד סוכם בהתאם לדרישתו של יו"ר הוועדה אלי כהן (כולנו) כי הוועדה תעביר את סמכותה לשר האוצר כחלון בנוגע לסגירת מרוצי הסוסים וקביעת גובה הפיצוי לחברה האנגלית שמפעילה את המרוצים. כאשר הסיכומים יובאו לאישור הוועדה. חברי הכנסת טענו כי לזכיינים מגיע פיצוי מאחר וההודעה על ביטול פעילות מכונות המזל הגיעה ללא הודעה מוקדמת.

על כך השיב נציג אגף התקציבים, איתי טמקין, כי החלטת הממשלה בדבר ביטול מכונות המזל פורסמה, ולמרות זאת מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד מוכן להעניק לזכיינים פיצוי בגובה הכנסה של שלושה חודשים בניכוי הוצאות של התחנות. מנגד, מנכ"ל משרד האוצר טען כי מאחר וההסכם עם זכייני הפיס מתחדש אחת לשנה, אין לאוצר כל חובה להמשיך אותו גם בשנה הנוכחית. וכי את הטענות על כך שאיש לא הכין את זכייני הפיס מראש צריך להפנות למפעל הפיס, שכן הוא זה שהיה צריך להכין את הזכיינים להפסקת פעילות מכונות המזל. לדבריו אם מפעל הפיס היה דואג לכך לא היה צריך לפצות כלל את הזכיינים.

באב"ד הכריז כי בכל מקרה לא יהיה פיצוי של שנה למרות דרישת הזכיינים. במהלך הדיון הטיח ח"כ ביטן באוצר כי הוא השתכנע מהטיעונים נגד ההימורים, "ולכן אני מבקש להגיש הסתייגות לפיה, הטוטו ומפעל הפיס יסגרו וכי כל תקציבי הספורט ימומנו מקופת האוצר". על כך השיב באב"ד כי אין לאוצר את היכולת לתקצב את הספורט. ח"כ שמולי התייחס לתשובתו של באב"ד ואמר: "עיין ערך עמונה. כשהמדינה רוצה לפצות, יש הרבה כסף".

מחפשים זיכיון לאחת מהרשתות הגדולות בארץ? התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן.