הדיוטי פרי יורד נמוך כדי למצוא שוכר חלופי לבאג

הדיוטי פרי יורד נמוך כדי למצוא שוכר חלופי לבאג


רשות שדות התעופה (רש"ת) מתקשה למצוא שוכר לחנויות הבגדים והצעצועים בדיוטי פרי שהושכרו בעבר לבאג. החנויות עומדות ריקות מאז אפריל, אז עזבה באג את המקום. ל"כלכליסט" נודע כי לאחר שלשני המכרזים הקודמים שפרסמה הרשות לא הוגשו הצעות, פנתה הרשות למציעים פוטנציאליים והציעה להם לנהל עמה מו"מ להשכרת השטח מבלי להתנות את המגעים בהצעת סכום מינימלי.
קראו עוד בכלכליסט:
בנתב"ג לא מוצאים שוכר חלופי לחנויות שמהן פונתה באג

במכרז הראשון להשכרת החנויות דרשה הרשות דמי זיכיון מינימליים של 8.3 מיליון שקל עבור שתי החנויות, ובמכרז השני הורידה את דמי הזיכיון ב־40% ודרשה 5 מיליון שקל בלבד. לאחר ששני המכרזים הסתיימו ללא תוצאות פנתה הרשות לפני החגים לגורמים שונים, והציעה להם לנהל עמה מו"מ ולהגיש הצעות על החנויות. מדובר בחנות צעצועים המשתרעת על 320 מ"ר ובחנות בגדי ילדים הכוללת שטח של 70 מ"ר.
 
 פנו לכפר השעשועים
 
בעבר התנתה הרשות את קבלת הזיכיון בהגשת בקשה לשכירת שתי החנויות יחד, אך במכרזים האחרונים היא אפשרה לסוחרים לגשת גם למכרז על חנות אחת בלבד. בין היתר פנתה הרשות לרשת כפר השעשועים שבבעלות רונן לוי ורני צים, ואלו הביעו הסכמה להגיש הצעה לשכירת חנות הצעצועים בלבד. לפני החגים ערכה הרשות סיור בדיוטי פרי לשוכרים פוטנציאליים.
 
סוחרים שאליהם פנתה הרשות טוענים כי ההליך הנוכחי של רש"ת לא מספיק ברור. "זה לא בדיוק מכרז. בגלל הניסיונות הכושלים הקודמים, כעת הרשות מקיימת תהליך של מו"מ שלא ברור עד הסוף לזכיינים. במכרזים הקודמים היה סכום מינימום, והזכיין יכול היה לחשב על פי נוסחה מסוימת אם משתלם לו לגשת למכרז או שלא", אומר אחד הסוחרים שהתעניין בהצעה. "הפעם אין סכום מינימום. הרשות גם לא התחייבה שההצעה הגבוהה ביותר היא זו שתזכה. אי אפשר להבין עד הסוף מה התנאים הכספיים שדורשת הרשות".
 
כפי שנחשף שתי החנויות שהופעלו על ידי באג עומדות מיותמות, וזאת לאחר שרשות שדות התעופה סגרה אותן במפתיע ואילצה את באג לצאת מהשדה. רש"ת החליטה לסיים את ההתקשרות עם באג באופן חד־צדדי אף שלא היה לה זכיין חלופי. נחשף כי בעבר באג שילמה לרשות דמי זיכיון של 12 מיליון שקל בשנה עבור שתי החנויות, שהכניסו פדיונות של 33 מיליון שקל ב־2013. מאז סגירת החנויות מפסידה רשות שדות התעופה מיליוני שקלים בשל העובדה שלא מצאה שוכר שיפעיל אותן. עד שיסתיים ההליך הנוכחי ועד שישופצו החנויות הן צפויות לעמוד ריקות קרוב לשנה, מה שיגרור על פי הערכות הפסד של לפחות 10 מיליון שקל לרשות.
 
הסכסוך בין רש"ת לבאג נסב על מכירת מוצרי מולטימדיה בחנות הצעצועים. באג טענה כי ניתנה לה אפשרות למכור מוצרי מולטימדיה בחנות במקביל למכירת מוצרים דומים בחנות האלקטרוניקה שהפעילה באג בנתב"ג.
 


על פי הערכות, מכירת מוצרי המולטימדיה בחנות הצעצועים של באג תפסה 40% ממחזור המכירות של החנות. במכרזים האחרונים רש"ת איננה מאפשרת למכור מוצרי מולטימדיה בחנות הצעצועים בנתב"ג. המוצרים היחידים בקטגוריה זו שניתן למכור בחנות הם אביזרי גיימינג ומשחקי מחשב שנמכרים בחנויות צעצועים.
 
"פועלים לפי התקנות"
 
רונן לוי, מבעלי קבוצת ריטייל 3000, בעלת רשת כפר השעשועים, מסר בתגובה: "פנו אלינו מרשות שדות התעופה לצורך השתתפות במכרז ואנחנו הבענו הסכמה עקרונית בנושא, בכפוף לתנאים שלנו. הגשנו הצעה רק על חנות הצעצועים בנתב"ג – הצעה שתאפשר לנו להרוויח כסף".
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "הליך המו"מ מול המציעים מתקיים לאחר שפורסמו שני מכרזים פומביים פתוחים ושקופים לכל, אשר בגינם לא נתקבלו הצעות. בהתאם לתקנות חובת המכרזים פנתה רש"ת לכל המציעים הפוטנציאליים האפשריים שינהלו מו"מ על הפעלת החנויות".


 


מתעניין/ת בפגישת יעוץ? לחץ/י כאן