התמלוגים מסכנים את מכירת אופיס דיפו

האם אכן יכולים היום בקבוצת המשביר לצרכן לנשום לרווחה, אחרי שדיווחו אתמול סוף סוף על סיום סאגת אופיס דיפו והעברת הרשת המפסידה לקבוצת משקיעים? ספק גדול. העסקה שעליה דווח אתמול, להעברת הרשת לקבוצת משקיעים תמורת שקל אחד, תלויה עדיין בכמה תנאים שספק אם יושלמו. העיקרי שבהם – השגת הסכמות עם אופיס דיפו הבינלאומית להפחתה משמעותית בגובה התמלוגים שמשלמת הרשת הישראלית.


כשרכשה קבוצת המשביר שבשליטת רמי שביט את אופיס דיפו ישראל מידי הרשת העולמית לפני שנתיים תמורת 178.6 מיליון שקל, התחייב שביט בפני האמריקאים ממטה אופיס דיפו העולמי לשלם תמלוגים עבור המותג הנחשק בגובה של 1.35% ממחזור המכירות של הרשת. אבל שביט לא הסתפק בכך, והתחייב כי משנת 2015 תשלם הרשת הישראלית תמלוגים כאילו היא נהנית ממכירות של מיליארד שקל בשנה, בלי קשר למכירות בפועל.


התחייבות זו היא עדות לפוטנציאל שראה שביט ברשת עם רכישתה. אולם הפוטנציאל לא מומש, והרשת מתקשה בשנים האחרונות להגדיל את מכירותיה מעבר ל־600 מיליון שקל בשנה.


כעת התנאי של הרוכשים הוא הפחתה של התמלוגים ל־0.25% בלבד ממכירות הרשת הישראלית, ללא יעדים וללא התחייבות לסכומי מינימום.


למעשה, במטה אופיס דיפו בארה"ב יצטרכו להכריע אם הם מאמינים שקבוצת הרוכשים תדע לשקם את הרשת ולהצעיד אותה קדימה, באופן שיפצה את האמריקאים אפילו חלקית על הוויתור על תמלוגים של 1.35%.


במקביל, נציגים מטעם הרוכשים מקיימים מגעים עם ספקים של אופיס דיפו, אך הסדרים עם הספקים אינם תנאי הכרחי לביצוע העסקה.


נדרש אישור של הממונה על הגבלים


הרוכשים שומרים בינתיים על פרטיותם. בדיווח המשביר לבורסה לא נמסרה זהות המשקיעים, אלא שהם מיוצגים על ידי עו"ד עודד שטייף. רמז נוסף לזהותם נמסר על ידי קבוצת המשביר, שהחלה לסגור את סניפי אופיס דיפו בשבת עם תחילת המו"מ. אתמול אמר שטייף כי "קבוצת המשקיעים סבורה שלטובת העסקה עדיף שאעמוד בחזית וזהות המשקיעים לא תפורסם בינתיים".


האם המשמעות היא שלאחר הרכישה תהיה נציג הבעלים בחברה?


"אני לא יכול לענות כי עדיין לא סגרנו את העסקה. אם כל התנאים המתלים יושלמו, אז או שהבעלים יגיעו לאור הזרקורים או שתימצא הדרך לנהל את החברה תוך שמירה על דיסקרטיות של בעלי המניות לפרק זמן שיראו בו יתרון או הכרח".


האם סגירת הסניפים בשבת מעידה על כך שהמשקיעים מהמגזר החרדי? האם הסניפים יישארו סגורים?


"לא אופתע אם הרשת אכן תישאר סגורה בשבת".


אם הרשת העולמית לא תסכים לשינוי התמלוגים העסקה תיפול?


"התפנית העיקרית בעסקה הזאת אמורה להיות הסכם תמלוגים חדש עם הרשת האמריקאית, שיאפשר לחברה הישראלית להתקיים ולהרוויח. אם לא נצליח לתקן את הקלקול הזה אז לא תהיה עסקה. אנשים מטעם אופיס דיפו ישראל שמנהלים את המו"מ מול האמריקאים חושבים שהאמריקאים מבינים שצריך לעשות את השינוי".


האם המשקיעים עוסקים כיום בתחום הקמעונאות?


"למשקיעים יש פעילויות אחרות בתחום הקמעונאות, לא פעילויות דומות לאופיס דיפו. בגלל זה העסקה כפופה לאישור הממונה על הגבלים, אבל זה אישור שממילא צריך בסדר גודל כזה של עסקה".


לוח הזמנים של העסקה צפוף


הבעיות של אופיס דיפו לא מתחילות ונגמרות בגובה התמלוגים לרשת העולמית. הרשת סבלה בשנה האחרונה מאי־יציבות בהנהלה. זה התחיל באוקטובר 2011 עם פיטורים של 15 מנהלי סניפים על רקע תוצאות מאכזבות במכירות החזרה לבית הספר (עונת המכירות החשובה ביותר לרשת בכל השנה); המשיך עם גילוי "הטעויות החשבונאיות" שחייבו את המשביר למחיקות עתק והביאו לפיטורי המנכ"ל דאז ניסים ממו; ונגמר עם חזרתו לרשת של צחי פישביין, המנכ"ל המיתולוגי של הרשת ומי שהיה שותף להקמתה בישראל בשנות התשעים. גם פישביין עשה סדר משלו ויצא למהלך של מכירת 12 סניפים.


במקביל נעשו ניסיונות לשנות את רצפת המכירה של הרשת, להסיט את הפוקוס מעולמות הציוד המשרדי המיושנים לעבר תחום הגאדג'טים והאלקטרוניקה. עוד צרה שאופיס דיפו נאלצת להתמודד איתה היא מיקומים יקרים של חנויות הרשת.


לפי ההערכות בשוק, אותם סניפים שפישביין ניסה למכור הם סניפים מפסידים, הסובלים לרוב מדמי שכירות גבוהים שאינם מצדיקים את מחזור המכירות שאותם סניפים מצליחים לייצר. לאופיס דיפו יש סניפים רבים רווחיים, אך שקלול הסניפים המפסידים וכן עלויות ההנהלה והמטה מביא את הרשת להפסד תפעולי. כדי לשנות את זה יצטרכו המשקיעים החדשים למצוא פתרונות לסגירה או להעברה של סניפים אלה – או לחלופין להביא להגדלה משמעותית של מחזור המכירות.


העסקה הנוכחית גם סובלת מלוח זמנים לחוץ. השלמת העסקה נקבעה ל־22 בנובמבר. עד תאריך זה אמורים הצדדים לקבל את הסכמת הרשת הבינלאומית להפחתת התמלוגים, את הסכמת הבנקים למתווה העסקה וכן את הסכמת כל הגורמים הרגולטוריים הרלבנטיים.


לוח זמנים של שלושה ימים להשיג את כל ההסכמות נראה שאפתני מאוד, וההערכות הן כי תאריך יעד זה יידחה, במקרה הטוב.


 


מעוניין/ת במימון? לחץ/י כאן