זכיין בן אנד ג'ריס בישראל קיבל היתר לייצר למדינות מערב אירופה

זכיין בן אנד ג'ריס בישראל קיבל היתר לייצר למדינות מערב אירופה

בן אנד ג'ריס ישראל, שבבעלות אבי זינגר, תחל ליצר עבור מדינות מערב אירופה מוצרים של מותג הגלידה האמריקני.


אתר הייצור המרכזי של בן אנד ג'ריס זה שנים הוא בוורמונט בארה"ב. בישראל הקים זינגר אתר ייצור נוסף מאז החדרת המותג לשוק הישראלי לפני למעלה מעשור, ומאז הוקם אתר ייצור גם בהולנד. העובדה כי חלק מההזמנות עבור השוק באירופה ייוצר בישראל, בעיקר עבור סדרות הייצור הקטנות, יש לה משמעות רבה לא רק בהיבט של הבעת האמון בסטנדרטים בישראל, אלא גם בהגדלה משמעותית של כושר הייצור של המפעל הישראלי, שסבל עד כה מכושר ייצור שעלה על הביקושים בשוק קטן. היקף המכירות של החברה בארץ, שמשווקת 30 טעמי גלידות, אינו עולה על 25 מיליון שקל.


בעקבות העובדה כי כושר הייצור של המפעל בארץ, שהושקעו בו כבר 6 מיליון דולר במרוצת השנים, היה גדול מכפי הביקוש למוצרים הממוצבים כסופר פרימיום, החלה בן אנד ג'ריס ישראל לייצר במקביל מוצרים פשוטים יותר כמותג פרטי עבור השופרסל, תחת "סופר קלאס".


עם חתימת ההסכם מול יוניליוור העולמית תחל בן אנד ג'ריס ישראל לייצר עבור צרפת, אנגליה, ספרד, הולנד, שבדיה ומדינות נוספות. המוצרים שהיא תייצר עבור שווקים אלה הינם בעיקר כאלה שנדרשות להם סדרות ייצור קטנות, שלמפעל המרכזי בורמונט ובהולנד אין כדאיות לייצר. כך למשל סדרת 'שורטי' – גביעים מוקטנים בנפח של 150 מ"ל, או מוצרים ייחודיים לחג המולד, וכן מוצרים שמנסים לבדוק את מידת קליטתם בשוק.


עם הקמת החברה בארץ הקימה בן אנד ג'ריס גם מערך ייצור משלה, ומערך גלידריות שהגיע בהדרגה ל-14 סניפים. האינתיפאדה פגעה קשות בביצועי המכירות של סניפים אלה, אבל לא רק היא. גם הסטת הקשב הניהולי לטובת המיקוד במכירה לרשתות השיווק ובייצוא, הסירה את המיקוד מהגלידריות.


בסופו של דבר הוחלט לסגור את רוב הסניפים, ומהם נותרו עתה רק שניים.


עתה מתכוון אבי זינגר, בעלי בן אנד ג'ריס ישראל, להקים מחדש רשת גלידריות שלא על בסיס בעלות אלא על בסיס מתן זיכיון מאסטר. מודל זה מיושם היום ברשת ארקפה, כאשר בעלי הרשת העניקו לקבוצת יזמים זכיון מאסטר שמאפשר להם להקים סניפים ברשת תחת בעלותם.


יצוין, כי בן אנד ג'ריס האמריקנית נרכשה במלואה על-ידי יצרנית הגלידה העולמית יוניליוור, המחזיקה בשליטה בחברת הגלידות שטראוס. בין הצדדים קיימת הפרדה מלאה בשוק הישראלי, מכוח הוראת הממונה על ההגבלים העסקיים.


בן אנד ג'ריס ישראל לא הסתפקה רק בהקמת מפעל ייצור. עד מהרה היא התפתתה להקים מערך הפצה משלה, על מנת שלא להסתמך על מפיצים חיצוניים שלא אפשרו לה שליטה בנקודות המכירה ובשרשרת האספקה. ההחלטה להקים מערך הפצה זה, שכולל היום 12 משאיות המשנעות בהקפאה, מעורר תהיות, שכן החברה קטנה מדי מכדי להצדיק הקמת מערך הפצה. הפתרון היה להעמיס מוצרים נוספים על המערך שהוקם. כך נכנסה החברה גם לייצור מוצרי מאפה קפואים תחת המותג רוזיס. היא משווקת כיום בלינצ'סים, פרצלס, וקרפים איכותיים, וצפויה להיכנס למוצרי מאפה נוספים.


"כל יצרני הגלידה הורידו את האיכות"


"בשלוש השנים האחרונות כל יצרני הגלידה בארץ הפסיקו לייצר גלידת שמנת על מנת להוריד את מחיר הגלידה. הפרימיום נעלם פתאום, ונשאר רק האקונומי", אמר זינגר ל"גלובס". "כיוון שהשוק הפך שוק של מחיר, כדי לא להישחק במרווחים כולם הורידו את איכות הגלידה. כל מוצרי הדגל של נסטלה ושטראוס כבר מזמן לא מיוצרים משמנת. הם עברו לשומן צמחי". זינגר אומר זאת על מנת להדגיש כי בן אנד ג'ריס וכן האגן דאז, המשווקת על-ידי פילסברי, הינם היחידות שמשווקות מוצרי גלידת שמנת. "אנו שמים שמנת טריה ו-100% פרי טבעי".


מנסטלה גלידות נמסר בתגובה: "כל יצרני הגלידה המובילים בישראל הפסיקו להשתמש בחמאה בייצור הגלידה, ועברו לייצר גלידה מחלב בתוספת שומן מהצומח מטעמי בריאות וערכים תזונתיים. בנוסף לכך, הטכנולוגיות החדשות והמתקדמות שבידנו מאפשרות ייצור גלידה בעלת מרקם עדין, אוורירי ואיכותי. כמו כן, שחרור הטעם המבוסס על שומן מהצומח הוא טוב יותר".

דובר גלידת שטראוס מסר בתגובה, כי גלידת שטראוס משווקת מגוון רחב של מוצרים, שמאז ומתמיד חלקם מיוצר עם שומן חלב וחלקם עם שומן צמחי. בהתייחס למוצרים המיוצרים עם שומן צמחי יודגש, כי אין לשימוש בשומן צמחי השפעה בעלת משמעות על עלויות המוצר, וזאת עקב כך שההשפעה המקסימלית של השומן הינו 8% מעלות חומרי הגלם, וכן מכך שעלות השומן הצמחי מהדור המשופר אינו נופל בהרבה ממחיר שומן החלב.