יעקב לוזון מוכר את אילן'ס ב־15 מיליון שקל

יעקב לוזון מוכר את אילן'ס ב־15 מיליון שקל

בעלי רשת בתי הקפה אילן'ס יעקב לוזון מנהל משא ומתן מתקדם למכירת הרשת לאהוד קרלינסקי הפעיל בענף הקפה. העסקה צפויה להיחתם בתוך כשבוע והיא מוערכת ב־15 מיליון שקל — סכום המשקף שווי של יותר ממיליון שקל לסניף ונחשב לגבוה למקובל בענף. השווי הגבוה מיוחס לסניף הרשת בדיוטי פרי בנתב"ג, שמגלגל מכירות של כ־3 מיליון שקל בחודש.
במסגרת העסקה צפוי לוזון למכור לקרלינסקי 12 מתוך 14 סניפי הרשת, מהם שניים המצויים בזיכיון. שני הסניפים שלא ייכללו בעסקה מצויים בקניון רמת אביב ובמתחם הבורסה ברמת גן, והם יימסרו לבתו של לוזון סתיו לוזון ולסמנכ"לית הרשת ניצן טיקוצ'ינסקי. נוסף על כך יתפעלו השתיים את פעילות ייצור ושיווק הקפסולות של אילן'ס למכונות נספרסו, שתיוותר אף היא מחוץ לעסקה. לוזון החל ברכישת הרשת ממייסדה ב־2009 והגיע לבעלות מלאה ב־2014.
קרלינסקי היה בעבר שותף במשווקת מכונות הקפה לבתי עסק דיספנסינג מועדון קפה ואף החזיק ב־50% מבית הקלייה אווא קפה, שמייצר פולי קפה תחת מותגים פרטיים לבתי קפה ולרשתות קפה. בעבר אף החזיק קרלינסקי בחברת הסעדה שסיפקה שירותים למכללת לוינסקי ולמכללת סמינר הקיבוצים, וכיום הוא בעליו של בית קפה בשדרות רוטשילד, שבו הוא מחזיק עם ערן מיכאלי, שהיה שותפו במועדון קפה ובחברת ההסעדה. קרלינסקי סרב להגיב."להעסיק צעירים זה לא קל, הם מפונקים" "כבר הרבה זמן אני חושב על מכירת הרשת", אמר לוזון ל"כלכליסט". "המו"מ הרציני עם קרלינסקי החל לפני כחודש ימים, אבל כבר לפני יותר משנה, כשהיינו יחד במפעל לייצור קפסולות באיטליה, הוא הביע התעניינות ברשת. החלטתי שבגיל 50 אני לא רוצה להמשיך לעבוד. זה יעד ששמתי לעצמי, והוא היעד היחיד שלא עמדתי בו. אני בן 52. אבל אחרי שתיסגר העסקה, אני כבר אשכב בחופי קובה. זה בא רק משם".
היו לך תוכניות להעביר את הרשת לזכיינות ולהקים 10 סניפים נוספים. מה קרה ששינית אותן?
"התחלתי לבדוק את נושא הזכיינויות, ובשנה שעברה העברתי שני סניפים לזכיינים. הסניפים הללו נכללים בעסקת המכירה וימשיכו להיות מתופעלים על ידי הזכיינים. ראיתי שזה לא קל למצוא זכיינים וזה תהליך ארוך שלא מתרחש בן יום. נקרתה בדרכי הזדמנות למכור את הרשת, אז אני מוכר ומישהו אחר יעשה את העבודה. לדעתי, הרוכש יעביר את הרשת לזכיינות. אם לא הייתי מאמין ברשת או במותג, לא הייתי רוצה שיישארו שני סניפים לניצן ולסתיו".


לדברי לוזון, אחת הסיבות לעזיבתו היא הקושי במציאת כוח אדם איכותי: "אני לא רוצה לעבוד יותר ולהתעסק עם 200 עובדים, לא רוצה את הלחצים האלה. להעסיק חבר'ה צעירים כיום זה לא דבר קל, זה דור מפונק שאין לו עמוד שדרה. הם לא מחויבים למקום העבודה, הם יכולים לעבור ממקום למקום בשביל שקל יותר, ואם בענף הזה היו מוכנים לעבוד אנשים בוגרים עם מחויבות, אז היה הרבה יותר קל להחזיק רשת בבעלות. אנשים חושבים שבית קפה זה מקום שאתה מביא כסף מאבא ונהיה הבעלים. זו עבודה קשה, דורשת הרבה אנרגיות וזה הרבה יותר קשה מכל עסק אחר בגלל כוח האדם".
רשת שלא התרחבה כמו המתחרות רשת אילן'ס קיימת מ־1994, ובמשך השנים הקימה 17 סניפים וסגרה שלושה: סניף ראשון לציון נסגר תקופה קצרה לאחר הפתיחה כי לא הצדיק את עצמו כלכלית, וכן נסגרו הסניפים בקדימה ובפתח תקווה. הרשתות המתחרות, לעומת זאת, פתחו עשרות בתי קפה בשנים האחרונות, וחלקן, כמו ארומה ישראל, קפה קפה וקפה גרג, הגיעו ליותר מ־100 סניפים בפריסה ארצית.
מדוע אילן'ס לא התפתחה והפכה לרשת בפריסה ארצית?
"יש הבדל תהומי בין פתיחת רשת בזכיינות לפתיחת סניפים בבעלות. להגיד לזכיין 'בוא תשקיע מיליון שקל בסניף' זה לא אותו דבר כמו להוציא את זה מכיסך. כשמישהו אחר מוציא את הכסף מהכיס שלו, קל יותר לפתוח 20 סניפים בשנה".
לדברי לוזון סיימה אילן'ס את 2015 עם מחזור מכירות של כ־35 מיליון שקל.
הרשת רווחית?
"מ־2010 אילן'ס הרוויחה לא מעט".
מדוע לא מכרת את הקפסולות?
"אני לא רואה סיבה לא למכור אם נקבל מחיר מתאים. לא מכרנו עכשיו כי עוד לא מימשתי את הפוטנציאל האדיר שיש לי בתחום הזה. אם אגיע ל־40-30 מיליון שקל בשנה, הערך של הפעילות יהיה הרבה יותר גבוה ויהיה שווה למכור אותה".


 


 


מתעניינים בזיכיון לבית קפה? התקשרו עכשיו 072-3307915