ככל שאתם מרוויחים יותר, אתם ישנים פחות, וחולים יותר

ככל שאתם מרוויחים יותר, אתם ישנים פחות, וחולים יותר

יש הרבה יתרונות למי שמרוויח הרבה כסף, כנראה שלישון טוב בלילה הוא לא אחד מהם.


מתברר שבאופן כללי ככל שאדם מרוויח יותר כסף, הוא ישן פחות. זו המציאות במשך עשורים בארה"ב ובמדינות אחרות. בממוצע, מבוגרים שנמצאים במדרגות השכר הגבוהות – בסביבות 98 אלף דולר לשנה במשפחה בת ארבע נפשות – ישנים 40 דקות פחות ממשפחות במדרגות השכר הנמוכות. לפי נתוני סקר ממשלתי שמקובל על ידי חוקרי שינה, מבין האנשים שנמצא כי הם ישנים הכי מעט, לבעלי שכר גבוה יש ייצוג גבוה במיוחד.


שינה מעטה מזיקה לבריאות. מחקרים המחישו איך שינה של פחות משש שעות בלילה פוגעת ביכולת הקוגניטיבית. שינה גרועה מקושרת גם לכמה בעיות בריאותיות אחרות ולסיכון מוגבר למות בתאונת דרכים.



באופן כללי, נראה כי הגורם שקשור הכי הרבה במשך השינה של אדם הוא כמה אותו אדם עובד. יותר שעות עבודה באות בדרך כלל על חשבון שינה. מחקר שנערך באחרונה מראה כי אנשים עם שתי עבודות ישנים הכי מעט מכולם וסביר להניח שהם יופיעו גם בקרב 10% מהאנשים עם הכי מעט שינה.


לפי זה ניתן לחשוב שדווקא אחרי המיתון הגדול, ב-2009-2011, ארה"ב דווקא ישנה הרבה בהתחשב בשיעורי האבטלה הגבוהים. זה כנראה לא בגלל שהלחץ היה נמוך יותר או שהגישה בנוגע לשינה היתה בריאה יותר – זה היה בגלל שפחות אנשים עבדו. גם אנשים בגמלאות ישנים יותר מאשר אנשים בגיל העבודה, על אף שהצורך הביולוגי שלהם בשינה דווקא יורד ככל שמתבגרים.


"הדבר שמגדיר הכי הרבה את משך השינה הוא דווקא עבודה", אומר מתיאס באזנר, פרופ' בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פנסילווניה שערך מחקר על אנשים עם שינה מעטה. "אנשים שעובדים שעות רבות, נוטים להיות כאלה שישנים פחות".


פעילויות נוספות שגוזלות את הזמן באופן לא פרופורציונלי לאנשים שישנים מעט, לפי המחקר של באזנר הן יוממות, צפייה בטלוויזיה בלילה והקדשת זמן רב לטיפוח אישי בבוקר. אם אדם מנסה לישון יותר מבלי לקצץ בשעות העבודה שלו, באזנר ממליץ להימנע מצפייה בטלוויזיה לפני השינה, להקדיש פחות זמן על התארגנות בבוקר ולגור קרוב יותר למקום העבודה.


 כל הממצאים המתוארים באים מסקר שנקרא: שימוש בזמן של אמריקאים. חוקרים מטעם הממשלה שואלים את האמריקאים מה מעשיהם בכל דקה ביום, והתוצאות מציירות פורטרט של איך אנשים מנצלים את הזמן שלהם.


התיאוריה השולטת היא שהעשירים ישנים פחות. ואולם מחקר שנערך באחרונה על ידי המרכז למניעת מחלות בארה"ב (CDC) חותר תחת ההנחה הזו. נתונים שפורסמו באחרונה מראים כי אנשים שמשתכרים פחות מקו העוני הפדרלי צפויים להעיד על עצמם יותר מכל קבוצה אחרת באוכלוסייה כי הם ישנים פחות משש שעות בלילה.


המקור של הנתונים האלה הוא סקר אחר שנקרא סקר ראיונות הבריאות הלאומי, שמבקש מאנשים להעריך כמה הם ישנים ביום ממוצע באמצע השבוע. המתודולוגיה הזו עשויה להסביר את הפערים לעומת הספרות הקיימת. בסקר ניצול הזמן נתבקשו האנשים להגיד מה הם עשו בכל דקה ביממה הקודמת – כלומר שהזיכרון היה עדיין טרי. אבל סקר ראיונות הבריאות ביקש מאנשים רק להעריך בממוצע, שיטה שצפויה להניב תוצאות מדויקות פחות.


למרות זאת, הנתונים שבהם השתמש CDC מעלים שאלה מעניינת: האם יש קבוצה גדולה של עניים שלא ישנים מספיק? לא כל האנשים בעלי המשכורות הנמוכות הם אותו דבר. חלקם עובדים שעות רבות בעבור שכר נמוך ומחזיקים בכמה עבודות בעוד אחרים עובדים במשרות חלקיות או שלא עובדים כללי. שתי הקבוצות האלה של בעלי שכר נמוך הן בעלות פרופיל שינה שונה.