הגר בוחבוט, מיכאלה חזני, ynet

הדרך לרישיון הנהיגה הנכסף רצופה מכשולים – ביורוקרטיים ואחרים, וכנראה שבצדק: לימודי התיאוריה, הבחינות, שיעורי הנהיגה, הטסטים ותקופת הליווי – נועדו להכשיר נהגים טובים ומודעים יותר. אבל בפועל, לימודי התיאוריה מתגלים כבלתי אפקטיביים. מי שמבקשים להוציא רישיון נהיגה מתייחסים אל מבחן התיאוריה כמו טופס לוטו, ניגשים שוב ושוב או משלמים סכומי עתק עבור קורסים שמלמדים איך לפצח שאלות רבות-ברירה, במקום ללמד מה עושים ומה לא עושים על הכביש. במקרה הטוב – חורשים את החומר לילה לפני, ושוכחים אותו ברגע שיוצאים מהבחינה.

את הבעיה הזו בדיוק מנסים לפתור ברשת VR Drive, המציעה קורס תיאוריה שמשלב חוויית נהיגה ולמידה במציאות מדומה, לצד תרגול אינטנסיבי של החומר. לפני שנה נפתח הסניף הראשון בבאר-שבע, ומאז הצטרפו עוד ועוד זכיינים שפתחו סניפים בירושלים, חיפה, ראש העין, ובקרוב גם בראשון לציון, אילת, רהט, כרמיאל ועפולה. "התחלנו בכוונה במקומות שבהם זיהינו שיש קושי ויש ריכוז גבוה של נבחנים שחוזרים על בחינת התיאוריה – ואלה, מה לעשות, קורים יותר בפריפריה ובערים עם ריכוז גבוה של אוכלוסיה ערבית", מסביר עדיאל כהן, מבעלי הרשת.

שיחות סלון של מורים לנהיגה
היוזמה של כהן מגיעה מהבית: אבא שלו ואחיו התאום הם מורים לנהיגה, שזיהו קושי אמיתי של תלמידים במהלך שיעורי נהיגה. "זה התחיל משיחות סלון משפחתיות. אחי היה מספר שבמהלך שיעורי נהיגה, הוא עוצר ליד תמרור ושואל, והתלמידים פשוט לא יודעים מה לענות. הגענו למסקנה שמשננים את החומר כמו תוכי, ושוכחים הכל רגע אחרי. מעבר לזה, יש אוכלוסיות עם בעיית שפה. תלמידים מהמגזר הבדואי שלא מצליחים להתכונן למבחן התיאוריה, ובטח שלא מצליחים לעבור אותו – כי הוא כתוב בערבית ספרותית ולא בערבית מדוברת".

הדרך לפתרון התחילה מפיתוח תוכנה. "אמרנו בהתחלה שפשוט נפתח תוכנה בערבית ובעברית, שתעזור לתלמידים להתכונן לתיאוריה", מספר כהן. "כשהתחלנו לבדוק בתי תוכנה והצעות מחיר, עלה הרעיון של מציאות מדומה – שזו טכנולוגיה שהתחילה להתרומם לפני כמה שנים. פתאום התחלנו לראות שמשתמשים ב-VR בכל מיני הקשרים, אדריכלים ומעצבים נעזרים בזה, אפילו בסורוקה משתמשים בכלי הזה. רצינו לטפל על הדרך גם בבעיות של קשב וריכוז – כי כשאתה נוהג במציאות מדומה אתה כולך בפנים. אנשים הרבה יותר מרוכזים. ולא רק זה, אנחנו נותנים להם ככה חוויית נהיגה די קרובה למציאות, ואחר-כך כשהם מגיעים לשיעורי הנהיגה יש להם כבר הרבה יותר ביטחון".

"אין פה מורים, הכל חשמל"

הפיתוח עצמו ארך כשנתיים, שבהן חומר הלימוד פורק מחדש לפי נושאים ותכנים, ונבנתה עיר וירטואלית מציאותית – כולל כבישים, צמתים, בתי עסק, מבנים שונים, מקומות חניה ושטחים בין-עירוניים. בצד החומרה – יושבים על כסא סימולטור, עם הגה, סטיק הילוכים ודוושות. לצדכם יושב המורה הווירטואלי שלכם, ומסביר בדיוק מה צריך לעשות. אפשר לבחור לנהוג במציאות מדומה (מומלץ לתלמידים צעירים), או פשוט מול מסך. במתחם משתמשים במשקפי אוקולוס ריפט, ובאופן די מפתיע – לא נרשמו מיחושים או סחרחורות במהלך חוויית הנהיגה שלנו. כשמסיימים שיעור, עוברים להתיישב בצד השני של האולם מול מחשב, ופותרים שאלונים. "אנחנו מחוברים אונליין למאגר של משרד התחבורה, כך שכל שאלה חדשה שמופיעה במבחן תיאוריה תופיע גם אצלנו", אומר כהן.

תגיד, מי התלמידים שמגיעים לפה?

"בהתחלה באמת הפנינו את כל עבודת השיווק שלנו לפלח גילים צעיר, 16-18, כי חשבנו שזה קהל היעד שלנו. אבל הבנו די מהר שזה לא המצב. יש לנו פה המון תלמידים מהאוכלוסיה הערבית, יש לנו הרבה מאוד אמהות, נשים בגילאי 35-40, שהתחתנו צעירות ועשו ילדים ולא היה להן זמן להוציא רישיון, ועכשיו יש להן את הזמן הזה. יש לנו גם די הרבה מבוגרים, גילאי 60 ומעלה, כאלה שמעולם לא הוציאו רישיון נהיגה, או כאלה שעברו שלילה".

הקורס עולה אלף שקל, זה לא זול.

"בן-אדם שצריך תיאוריה ישלם גם הרבה יותר מאלף שקל, ואני נתקל בזה. יש היום מורים לנהיגה שמציעים קורסים שעולים 1,500 שקל, במגזר נתקלתי גם בקורסים שעולים 2,000 שקל. יש כאלה שנותנים לך 3 שעות הכנה למבחן ב-500-800 שקל. פה אני נותן לתלמידים באלף שקל ליווי עד להצלחה. אין לי מגבלה של שיעורים, אין פה מורים, זה הכל חשמל. יש מערכת ניהול, תלמידים קובעים לעצמם מתי להגיע לפי מה שנוח להם, ויושבים בצורה עצמאית ללמוד. בשעות הערב קצת יותר עמוס פה בגלל בני-נוער, בבקרים רואים פה הרבה סבתות ואמהות".

בהמשך, מקווה כהן לייצר שיתופי פעולה יותר משמעותיים. "נפגשנו כבר עם מירי רגב ועם גלעד ארדן כדי לראות איך אנחנו מתחברים למשרד התחבורה. אנחנו גם במגעים עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כדי להביא את זה לתוך התיכונים. השאיפה היא שגם לדוגמה רענון נהיגה, במקום לשבת בכיתה מבאסת במשך שלוש שעות, אפשר יהיה להעביר את זה במציאות מדומה ולקבל תוצאה יותר אפקטיבית".

בסניף בבאר-שבע עברו כבר 450 תלמידים בשנה האחרונה, מתוכם כאלה שנאלצו לגשת למבחן התיאוריה לא פחות מ-30 פעם. "היתה לי פה תלמידה בת 17, עברה אצל כל המורים והמורות וניגשה משהו כמו 12 פעם לתיאוריה, ולא הצליחה. היא מאד רצתה ללמוד אצלנו אבל לא היה לה כסף. אמרתי לה בואי, תעשי פה כמה שיעורים ותגשי, אבל את מביאה לי את כל הטפסים שלך של התיאוריה. ובאמת תליתי אותם על הקיר, היא למדה פה, ניגשה ועברה. גם המורים לנהיגה שאנחנו עובדים איתם ושולחים אליהם תלמידים, מספרים שהם מגיעים עם הרבה יותר ביטחון לשיעור הראשון, עם איזו תחושה בסיסית של מה זה נהיגה".

 

מעוניינים בזיכיון לאחת הרשתות המובילות בישראל? התקשרו עכשיו072-3307915 או לחצו כאן.