מייסד קופיקס: "רק בסניף ה־20 נגיע לאיזון, ואז נתחיל להרוויח"

מייסד קופיקס: "רק בסניף ה־20 נגיע לאיזון, ואז נתחיל להרוויח"

 


אבי כץ, המייסד של רשת הקפה המוזל קופיקס, ניצל אתמול את שובו של הדיון הציבורי על יוקר המחיה, והכריז על השקת רשת סופרמרקטים שתפעל בפורמט זהה לזה של קופיקס ותציע את כל מוצריה ב־5 שקלים.
הרשת תפעל תחת השם סופר קופיקס, ותפתח לפחות 20 סניפים שיופעלו על ידיה באופן עצמאי ולא באמצעות זכיינים. חמשת הסניפים הראשונים ייפתחו בתל אביב בסמיכות זמנים, כאשר הסניף הראשון אמור להיפתח באפריל 2015. "בדיוק כמו קופיקס נתחיל בתל אביב, ולאחר מכן נתפרס לכל הארץ – לנתניה, ראשון לציון, גבעתיים ולשאר הארץ", אומר כץ.


כץ לא משלה את עצמו שהרשת תגרוף רווחים מיד: "בדיקות שערכנו הראו שנצטרך לפתוח לפחות 20 סניפים כדי להגיע לאיזון, ורק אז נכסה את הוצאות המטה שלנו ונתחיל להרוויח". לדברי כץ, הרשת תסבסד 20% מהמוצרים שלה. "זה לא דבר שנוכל לעשות עם זכיינים, ולכן הרשת תהיה בבעלות שלנו".


 


"סניפים של 400 מ"ר"
 


הרשת החדשה תפתח את סניפיה בשכונות, ולא בשולי הערים כמו רשתות הדיסקאונט. סניפיה צפויים להתחרות דווקא בפורמטים העירוניים היקרים יחסית של מגה, שופרסל וטיב טעם. הסניפים לא ימוקמו ברחובות מרכזיים, אלא ברחובות צדדיים, מה שלטענת הרשת יאפשר להפחית את דמי השכירות שתשלם. ההשקעה הממוצעת בכל סניף צפויה לעמוד על 2.5–3 מיליון שקל.


טרם הקמת הרשת הקים כץ צוות חשיבה שכלל 15 אנשים (מתוכם שבעה קניינים). באופן בלתי שגרתי, הצוות לווה על ידי צוות נוסף של משרד הכלכלה וביצע פילוח של 600 המוצרים המובילים בסל הקנייה של הצרכן הישראלי, משימורים דרך מוצרי חלב, פירות וירקות, חומרי ניקוי ומוצרי טואלטיקה. "ננסה למכור את הפריטים המובילים שמצאנו בבדיקה ולהכניס אותם למסגרת של 5 שקלים", אומר כץ. "נעשה זאת בכל מיני דרכים, על ידי שינוי האריזה, יבוא מקביל של מוצרים או מותג פרטי". כץ מעריך כי יוכל להגיע ברשת החדשה "לרווחיות גולמית של 15%–18% ולאותה רווחיות תפעולית שמקובלת ברשתות אחרות של 5%–2%".


 סניפי הרשת יהיו קטנים יחסית, וגודלם ינוע בין 150 ל־400 מ"ר. "היות ואנחנו לא צריכים כביש ראשי, נוכל לקחת מיקומים פחות מרכזיים ולשלם לא יותר מ־30 אלף שקל דמי שכירות", אומר כץ.


 כמה עובדים יהיו בכל סניף לעומת רשתות שכונתיות אחרות?
"אני לא זוכר את המספר המדויק, אבל יהיו פחות עובדים מרשתות אחרות. הסיבה היא שברשת שלנו אין תמחור, כי המחיר אחיד, ואין ליקוט כי המוצרים מגיעים ארוזים. בנוסף, המוצרים יגיעו ישר למדף ולא יעברו דרך מחסנים והקופות יהיו מהירות. אנחנו עובדים על שיטה יותר זריזה ועל עלויות נמוכות".


 הרשת החדשה תנסה לפנות בעיקר לזוגות צעירים, ותתבסס על מגוון מוצרים שייוצרו תחת מותג פרטי וכאלה שתייבא הרשת ביבוא מקביל מחו"ל. ברשת בתי הקפה הצליחה קופיקס אחרי מאמצים לשכנע את קוקה־קולה ונסטלה למכור לה מוצרים ממותגים, אך יצרנים אחרים חששו להיות מזוהים עם הרשת וביקשו ששמם לא יופיע על האריזה. גם הפעם חושב כץ שהיצרנים ילכו איתו, ושותפו גיל אונגר קרא ליצרנים הקטנים "להצטרף למהפכה". כץ: "גם כשהקמנו את קופיקס לקוקה־קולה לא היה קל לתת לי למכור פחית ב־5 שקלים. אני מאמין שגם בסופרמרקטים שלנו יהיו יצרנים שילכו איתנו".


 עם השקת בתי הקפה של קופיקס ביטלו רשתות הקפה המתחרות את ההיתכנות הכלכלית של הרשת והיכולת שלה לפרוס סניפים בפריסה ארצית. ניסיון של המתחרות לגבש עמדה אסטרטגית ולהחליט שלא להוריד מחירים לנוכח המתחרה ששבר את מחירי השוק, הוביל לחקירה של בעלי הרשתות במשרדי רשות ההגבלים עסקיים. כיום מונה קופיקס 40 סניפים ועד סוף השנה תגיע ל־50 סניפים.


לדברי כץ, רשת הסופרמרקטים החדשה תפעל באופן דומה לרשתות דומות בארה"ב. "יש שם חנויות דומות מהסוג של הכל בדולר (כץ ייסד גם את הרשת הזו – א"י), שמרבית המוצרים בהן הם מוצרי מזון, אבל כוללים גם מוצרים שאינם מתחום המזון. אצלנו יהיו מוצרי מזון וטואלטיקה".


כניסת קופיקס לשוק קמעונאות המזון לא צפויה לעבור חלק, והשחקנים בשוק כבר מתכננים לרשת החדשה את קבלת הפנים. "אצלנו ברשת יש 6,000 מוצרים שנמכרים בפחות מ־5 שקלים", אומר רמי לוי. "שקית חלב זה מוצר מוביל? היא נמכרת אצלנו ב־4.40–4.60 שקלים. גם בקבוק ליטר וחצי של פפסי עולה אצלנו 4 שקלים, אז הוא ימכור אותו ב־5 שקלים? אני לא מבין מה הרעיון".


 קמעונאי גדול אחר איננו מוטרד מהרשת ומהיבוא המקביל: "ביבוא המקביל כץ ימכור פסטה ברילה ב־5.90 שקל, שאני מוכר כעת במחיר הזה פלוס 30% הנחה, אז שיפסיקו לעבוד עליכם. אני אראה לך עשרות מוצרים שעולים פחות מ־5 שקלים: קמח, אורז, סוכר. פסטה של אסם עולה כיום במבצע 3.90 שקלים".


 לדברי קמעונאי נוסף, "גם רמי שביט שהקים את קוסט 365 אמר שהוא ישלם 60 שקל למ"ר, והיום אנחנו מגלים שהוא משלם 75–100 שקל למ"ר. אני לא מאמין שלרשת של כץ יש היתכנות כלכלית. האחרון שהצהיר שיהיה יותר זול מהכי זול, קיבל את כל ענף המזון על הראש".


לדברי אותו קמעונאי, "אבי כץ חזק ביבוא מקביל של מוצרים שאינם מזון, אבל במזון החוקים אחרים. שיעשה יבוא מקביל של מזון וניפגש במשרד הבריאות".


 


"כולם יורידו מחירים"
 


 כץ, כהרגלו, לא מתרגש מהאיומים ומהתרחישים השליליים, וטוען כי הבשורה היא בכך שכולם יורידו מחירים והצרכן ישנה את הרגלי הצריכה. "נכריח את כולם לכופף מחירים, ואנשים לא יקנו את מה שהם לא צריכים. משפחה זורקת בכל חודש מוצרי מזון בשווי 350 שקל. היום קונים מוצרים בכמות שמספיקה לך ל־3 חודשים. אנחנו נציע אריזה קטנה במחיר אחיד".


 המתחרים טוענים שרוב מוצרי החלב ממילא נמכרים בפחות מ־5 שקלים.
כץ: "אולי נמכור 2 מוצרים ב־5 שקלים, או שנגדיל את האריזה. לא יהיה מוצר שביחס לגודל שלו יהיה יקר יותר מהאחרים".


 אנחנו עדים כעת לקריסת קוסט 365 של רמי שביט. נכון לפתוח עוד רשת?
כץ: "שביט נכנס בשיא המחאה והנציח את הסיבה שבגללה היא קמה. אני לוקח צ'אנס מכספי, וחושב שאנחנו בנקודה שבה המחאה הגיעה לסוף הדיבורים ועברה למעשים. המחאה הנוכחית תהיה במעבר צרכנים למותג פרטי ולמותגים זולים יותר".


 מתעניין/ת בפגישת יעוץ? לחץ/י כאן