מנכ"ל בריטיש ישראל: "תלונות הסוחרים בקניונים לא מוצדקות"

הסוחרים כל הזמן מתלוננים על שכר דירה. גם בשנה שעברה וגם לפני שנתיים הם התלוננו אבל העובדות מלמדות שבשנת 2011 עלה הפדיון בחנויות שבקניוני קבוצת בריטיש מליסרון ב-8% לעומת שנת 2010 ולכן שכר הדירה עלה". כך אמר אבי לוי, מנכ"ל בריטיש ישראל.


לוי אמר כי חברות האופנה הבינלאומיות שנכנסות לקניונים משלמות שכר דירה שיכול להיות נמוך בעד 50% ביחס לחברות מקומיות, וזאת משום שהן מביאות תנועת קונים. "חשוב לנו ליצור אבן שואבת ואם אמריקן איגל פוראבר 21 ו-H&M יכולים לעשות את זה, אז חשוב לנו שהם יהיו אצלנו. אין ספק שהם מקבלים שכר דירה שיכול להיות נמוך בעד 50% ביחס לחנויות אחרות, כי הן מביאות טראפיק".


לוי ציין, כי רכישת קניון רמת אביב היא זו שנתנה למליסרון את היכולת לעשות קפיצה קדימה ולרכוש את בריטיש ישראל. "הקפיצה המשמעותית של מליסרון היתה במרץ 2009 בשיא המשבר של השווקים בעולם", הוא אומר. "אנחנו היינו היחידים שיכולנו לנצל את הסיטואציה הזו. אפריקה ישראל נאלצה למכור את קניון רמת אביב, הרבה גומרים ניהלו מו"מ לקנות אותו, ביניהם עזריאלי שהציעו 1.8 מיליארד שקל ואחר כך נסוגו מהרכישה. אנחנו קנינו את הקניון לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, לרבות התחייבות של כ-300 מיליון שקל למיסים נדחים. אבל מבחינתנו ההתחייבות הזו שואפת לאפס כי אין לנו כוונה למכור את הקניון ולשלם את המס. הרכישה הזו העמידה אותנו במקום שיכולנו להמשיך קדימה ולרכוש את בריטיש".


לדברי מנכ"ל בריטיש ישראל, עם רכישת הקניון, עמד התזרים התפעולי שלו על 115 מיליון שקל ולמרות תרחישים שהוצגו בפני הדירקטוריון לירידה של התזרים ל-90 מיליון שקל, בשל המשבר הכלכלי, כיום עומד התזרים התפעולי של קניון רמת אביב על 135 מיליון שקל. "זה נובע מכך שהפדיון בקניון עלה כי יש יותר קונים, בנוסף, שינינו תמהיל והכנסנו חנויות יוקרה והמשבר העולמי לא חלף על ישראל. המכירות בקניון עלו ויכולנו לדרוש שכר דירה גבוה יותר".


במסגרת רכישת בריטיש, הטילה הממונה על ההגבלים העסקיים על הקבוצה למכור את הקניונים: רננים, גרנד קניון וסביונים. מליסרון הגישה לבית הדין להגבלים עסקיים בקשה לביטול התנאי הזה ולוי טוען כי הוא מאמין שלבסוף לא יחויבו למכור את הקניונים. "אנחנו לא חושבים שהקניונים האלה יוצרים לנו כח מונופוליסטי. היות וזה לא תלוי בפוליטיקאים ואנשי ציבור, אנחנו מאמינים שבית המשפט יבטל את החלטת הממונה על ההגבלים. אנחנו יודעים לנהל קניונים ולא מוצאים שום סיבה לחייב אותנו למכור שלושת את הקניונים הללו".


בשבוע שעבר השיקה בריטיש את מתחם האופנה החדש בקניון רחובות, בו הושקעו 100 מיליון שקל, והתווספו לקניון שטחי מסחר בהיקף של 6,500 מ"ר. לקניון נכנסו מותגים בינלאומיים כמו H&M, ופיילאס. בשלב השני, לקראת הקיץ, מתוכננת הרחבה של 2500 מ"ר נוספים ואז תיכנס למתחם גם אמריקן איגל.