בלומברג, themarker

סטיב איסטרברוק, מנכ"ל מקדונלד'ס, פוטר בגלל שניהל מערכת יחסים עם עובדת. רשת המזון המהיר מאבדת בכך את האסטרטג שהחיה את המכירות עם הגשת ארוחת בוקר לאורך כל היום והוביל את החברה להזמנות מקוונות.

דירקטוריון מקדונלד'ס החליט ביום שישי להפסיק את עבודתו של איסטרברוק, 52, לאחר שחקר את מערכת היחסים שניהל המנכ"ל עם עובדת ומצא כי הפר את מדיניות החברה, כך לפי הודעה שפירסמה החברה. המדיניות אינה מתירה למנכ"ל לנהל מערכת יחסים עם עובד כלשהו בחברה. כריס קמפקזינסקי, שניהל את פעילות מקדונלד'ס בארה"ב, יקודם לתפקיד נשיא ומנכ"ל החברה.

"זו היתה טעות", כתב איסטרברוק במייל לעובדי מקדונלד'ס. "בהתחשב בערכים של החברה, אני מסכים עם החלטת הדירקטוריון כי הגיע הזמן שאמשיך הלאה".

איסטרבורק היה נחוש למשוך דור חדש של צרכנים שיהיו מוכנים להזמין המבורגרים דרך אפליקציה, לשלם באופן מקוון ולקבל את המזון במשלוח הביתה במקום לאכול בסניפי המזון המהיר של מקדונלד'ס. כדי להדגיש את דחיפות הנושא, הוא קשר את תגמול המנהלים למהירות והיקף ההפצה של שליחויות ועבד עם ספקים כמו UberEats.

האסטרטגיה שלו השתלמה. המכירות בסניפים התאוששו לאחר שהחליט על הגשת ארוחת בוקר במשך כל היום, הוציא מהתפריט פריטים שלא נמכרו והוסיף פריטים חדשים, ויצר תפריט זול כדי למשוך קהל לארוחות ערב. מניית מקדונלד'ס כמעט הכפילה את שווייה מאז שהוא נכנס לתפקיד ב-2015 – ועקפה את ביצועי מדד S&P 500.

"אפשר לטעון שאיסטרברוק היה המנכ"ל הטוב ביותר בענקית המסעדות", אמר מייקל הלן, אנליסט למגזר המסעדות בבלומברג. מחיר מניית מקדונלד'ס, נכון ל-1 בנובמבר, הוא 193.94 דולר ושווי והשוק של החברה הוא 147.3 מיליארד דולר.

ארגון הזכיינים העצמאי של מקדונלד'ס לא הגיב מיידית להודעת החברה. בעלי הסניפים צפויים לנהל שיחת ועידה פרטית כדי לדון בתגובה.

דירקטוריון מקדונלד'ס החליט כי אין מקום לטעויות בטיפול בהתנהלותו של המנכ"ל הבריטי, בתקופה שבה יחסים בהסכמה במקום העבודה מובילים לחקירה – ובייחוד במצב שבו אחד מהאנשים במערכת היחסים הוא בעל תפקיד בכיר יותר. מקדונלד'ס שינתה את מדיניות ההטרדות המיניות שלה במאי האחרון בעקבות לחץ מצד העובדים וחברי קונגרס.

במכתב לסנאטורית תמי דקוורת מאילינוי, מדינת הבית של מקדונלד'ס, כתב איסטרברוק כי החברה שיפרה את מדיניותה כדי להבטיח סביבת עבודה ללא הטרדות.

זוהי הפעם הראשונה זה 19 שנים, שיותר מנכ"לים פוטרו בגלל בעיות אתיות מאשר בעיות פיננסיות, כך לפי מחקר של PWC, שניתח את כהונות המנכ"לים ב-2,500 חברות בעולם. מנהלים שפוטרו בגלל הפרת מדיניות חברה בדרך כלל לא מקבלים פיצויים וצריכים לוותר על אופציות ומניות לטווח ארוך שלא מומשו. לאיסטרברוק יש מניות ואופציות בשווי של 31.3 מיליון דולר, לפי מחיר מניית מקדונלד'ס ביום שישי האחרון, כך לפי נתוני בלומברג. "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי איסטרברוק גרוש וכי הוא דירקטור בוולמארט.

"לא יהיה שינוי רדיקלי באסטרטגיה של מקדונלד'ס"

קמפקזינסקי יצטרך כעת להוביל את החברה לעידן הדיגיטלי. הוא הצטרף למקדונלד'ס ב-2015 כדי לפקח על אסטרטגיה גלובלית, פיתוח עסקי וחדשנות. תפקידו האחרון היה מנהל עסקי החברה בארה"ב וכמו איסטרברוק הוא מעורב מאד בהרחבת שירותי המשלוחים וההזמנות המקוונות של החברה.

"כריס היה שותף חשוב מאד בשנים האחרונות והוא האיש האידיאלי לתפקיד המנכ"ל", אמר איסטרברוק. ג'ו ארלינגר, שהצטרף לחברה ב-2002 ימונה לתפקיד מנהל מקדונלד'ס ארה"ב. קמפקזינסקי, שסייע בהובלת השינויים באסטרטגיה של מקדונלד'ס כמנהל העסקים בארה"ב, ימשיך בהתמקדות בטכנולוגיה ומאמין כי השקעות החברה ישתלמו, כך לפי ראיון ב"וול סטריט ג'ורנל".

"לא יהיה שינוי רדיקלי באסטרטגיה של מקדונלד'ס. התוכנית עובדת", כך אמר המנכ"ל הנכנס ל"וול סטריט ג'ורנל". קמפקזינסקי יצטרף לדירקטוריון מקדונלד'ס.

קמפקזינסקי מקבל רשת עם יותר מ-38 אלף סניפים ב-100 מדינות, מהם 14 אלף בארה"ב. הוא ייאלץ להתמודד עם הירידה בתנועת הלקוחות בכל ענף המסעדות. צמיחת החברה ברבעון האחרון נבעה מעליית מחירים, אך הרשת מתקשה למשוך יותר לקוחות לארוחות ערב. התחרות התחזקה, כאשר הצרכנים מעדיפים לרכוש מזון ולהכין אוכל בבית מאשר ללכת למסעדות.

ביצועי מקדונלד'ס היו בין הטובים ביותר במגזר המסעדות ברבעון האחרון, עם עלייה של 5.9% במכירות בחנויות זהות בעולם, מעבר לתחזיות הכלכלנים. מקדונלד'ס מתמודדת עם תחרות עזה בשוק המקומי בארה"ב, כאשר המתחרות מורידות מחירים לארוחות בוקר, מה שהוביל לירידה בתנועת הלקוחות בסניפי החברה. עם זאת, הלקוחות שמגיעים למסעדות מקדונלד'ס מוציאים יותר כסף.

החברה ביקשה לחדש את המסעדות על ידי שיפוץ ועיצובן מחדש, אך הזכיינים התלוננו כי מחיר השיפוץ גבוה מדי. ב-2018 מקדונלד'ס האטה את קצב שיפוץ המסעדות ומאפשרת לזכיינים לסיים את השיפוצים עד 2022 במקום היעד המקורי שהיה 2020.

 

מעוניינים בזיכיון לאחת הרשתות המובילות בישראל?התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן.