דיאנה בחור ניר, כלכליסט

הראל ויזל לא מחשיב את עצמו טייקון, אבל יודע שאי אפשר לפתוח קניון בלעדיו. האימפריה שלו, שכוללת כבר 16 מותגים, מספקת אותו, אבל הוא מבהיר ש"אם החברה הטובה בעולם תרצה לבוא לישראל, ברור שאני בעניין".

העלייה לרגל למשרדיו של הראל ויזל בקריית שדה התעופה בלוד מתחילה ב־6:30 בבוקר, ורבים מבעלי מרכזי הקניות והקניונים מתיישרים עם האילוץ הזה. ביום הראיון מגיע בשעה התובענית הזו רני צים, יזם הקמעונאות שהפך ליזם של מרכזי קניות בפריפריה. אחריו מגיעים אבי לוי, מנכ"ל קבוצת מליסרון, ומשה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני מליסרון. כשהם בדרכם למעלית, ויזל מסתמס באינטנסיביות עם בעלת הבית ליאורה עופר, יו"ר קבוצת מליסרון, על אודות הפגישה שעסקה באבן הנגף העיקרית של שוכרים בקניונים הגדולים: שכירות ו"בחינת תנאי ההתקשרות".

העלייה לרגל אל ויזל איננה מקרית. קבוצת FOX שבבעלותו מזוהה באופן טבעי עם מותגי הבית — FOX ו־FOX Home — אבל היא כבר מזמן אינה עוד רשת אופנה. מדובר בקבוצה ענקית עם מחזור מכירות של כ־1.5 מיליארד שקל שכוללת שורת מותגים שקשה לדמיין קניון בלעדיהם: אמריקן איגל, בילבונג, ללין, נייקי, סאקס, מנגו, פוט לוקר, יאנגה ועוד. לאלו יצטרפו בקרוב עוד שלושה מותגים זוהרים: אורבן אאוטפיטרז, אנתרופולוגי ופרי פיפל. לפני חצי שנה ויזל גם חתם עם נייקי העולמית על הסכם להקמת רשת החנויות שלה בקנדה. "נייקי העולמית ראתה שעשינו עבודה מדהימה בנייקי ישראל, שאנחנו גוף ריטייל מעולה ושהמטה העולמי מבסוט משיתוף הפעולה איתנו. היא הציעה לנו כמה מדינות, ולקחנו את קנדה", הוא מספר. "כשחברה ששווה 50 מיליארד דולר מאמינה בנו, זו תעודת כבוד לנו".

אתה מתכנן להביא מותגים נוספים לארץ, או שאתה כבר רווי?
"למה רווי? בחודש שעבר חתמנו עם אורבן אאוטפיטרז, אנתרופולוגי ופרי פיפל. לפני חצי שנה חתמנו עם פוט לוקר וב־12 שבועות פתחנו 12 חנויות.
"אם החברה הכי טובה בעולם תרצה לבוא לישראל — ברור שארצה להיות במשחק. האם אני מתכוון להביא משהו מחר בבוקר? לא. יש לנו המון מנועים שעובדים פה. אנחנו עומדים לקראת השקת אתר מכירות אינטרנטי. אנחנו מתכננים לצאת עם ללין להרבה מקומות חדשים ובקבוצה יש עוד 12 חברות, שבכולן יש עוד הרבה מה לעשות".

ניהלתם מגעים עם חברת האופנה היפנית יוניקלו.
"נפגשנו. זה אחד המותגים הגדולים והמוצלחים בעולם. אם הם ירצו להיכנס לישראל, אנחנו נרצה להיות אופציה על השולחן שלהם".

יש גבול לכמות המותגים שאפשר להכניס הביתה בלי לפגוע במותג הבית?
"לא, כי לכל מותג יש הייחודיות שלו, אז אין מגבלה. כל המותגים מקבלים מהקבוצה שירותי לוגיסטיקה, משאבי אנוש וכספים, אבל לכל מותג יש מנכ"ל משלו".

מה לגבי FOX Home? אתם לא מפרטים את הביצועים שלה בדו"חות הכספיים שלכם.
" FOX Home היא חברה מצוינת. אין תחומים קלים, אבל לשמחתי אין לנו אף עסק מדמם".

עם כל הכבוד לשרשרת המותגים הנוצצת, הפרויקט המרכזי שמעסיק כרגע את ויזל הוא אתר האינטרנט "טרמינל X", שישמש כנקודת הפריצה של הקבוצה לחגיגת הקניות הצומחת באינטרנט. האתר, שיושק בנובמבר אחרי פיתוח של קרוב לשנתיים, הוא שיתוף פעולה עם הזכיינית רשת, שתקצה לו זמן פרסום בשווי 50 מיליון שקל תמורת 25% מהמניות.

השקעת באופרציה האינטרנטית הזו 10 מיליון שקל. זה המון. אתה שם בשל מצוקה או כי זיהית הזדמנות?
"זיהיתי הזדמנות. טוב שלא פתחתי קודם. רוב האתרים שהקימו אתר מונו־ברנד גדול הפסידו לפני עשור. עכשיו האתרים הצומחים בעולם הם מולטי־ברנד — עשרות מותגים פלוס מותג בית שאין בחנויות, והכל באספקה מהירה בתוך 24 שעות. אצלנו יהיו 60 מותגי אופנה עולמיים — רובם כאלו שאנחנו לא מייצגים בישראל, ולצדם יהיה מותג הבית טרמינל X.

גם עזריאלי מקימה קניון אינטרנטי. אתם תתחרו ראש בראש במקום לשתף פעולה? זה קצת מוזר. מה גם שהם במצב פיננסי מעולה ואצלכם הרווחיות מצטמצמת.
"עזריאלי היא חברה שהיינו שמחים להתחבר אליה. אם היינו יודעים את זה בזמן שעבדנו פה שנתיים מבוקר עד לילה, אולי היינו מנסים לחבור אליה, אבל כשקיבלנו פנייה מעזריאלי, היינו רגע לפני השקת המערכת. זה מה שקורה כשיש כמה פירמות שעובדות במקביל ושכל אחת שומרת על דיסקרטיות. גם ביג מקימה קניון אינטרנטי".

עד כמה הרכישות המקוונות יפגעו בחנויות הפיזיות? מה יהיה היקף הקניבליזציה?
"בארה"ב המכירות המקוונות חולשות על 8%–10%. השוק האמריקאי מקדים אותנו בחמש שנים, כך שלהערכתי בעוד חמש שנים הרכישות המקוונות יחלשו על לא יותר מ־15% מהשוק הישראלי. אני מאמין שבעוד 4–3 שנים נגיע למכירות מקוונות בהיקף של 20 מיליון שקל. אבל הריטייל הפיזי תמיד יתפוס 80%–90% משוק האופנה. מתוך 20 חנויות, 17.5 יהיו פיזיות. חלק מהחנויות — לא רק שלנו — ייסגרו, בייחוד אם המדינה לא תוריד מכס ומע"מ.

 

מעוניינים ברכישת זיכיון לרשת אופנה? התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן.