אורי בן אוליאל, דה מרקר

בית הדין לענייני עבודה קבע באחרונה כי ייתכן שמקדונלד'ס ישראל לא שילמה לעובדים כנדרש בחוק והפרה את זכותם לשבת בזמן העבודה. התנהלות כזו, אם תוכח, יכולה להצדיק את ביטול הסכם הזכיינות על ידי מקדונלד'ס העולמית.

באחרונה אישר בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב הגשת תביעה ייצוגית של 35 מיליון שקל נגד מקדונלד'ס ישראל, בעלת הזיכיון של הרשת בארץ. בהחלטה נכתב כי בית הדין התרשם שמקדונלד'ס "לא שילמה באופן גורף זכויות לעובדים כנדרש בחוק, והפרה את החוק בדבר הזכות לישיבה בזמן העבודה". בית הדין גם קבע כי "התייחסות מקדונלד'ס לעובדיה גובלת באטימות כלפי זכויות עובדים, אם לא לומר אכזריות".

בתגובתה ציינה מקדונלד'ס ישראל כי היא מקווה שהתביעה הייצוגית שאושרה על-ידי בית הדין תידחה בסופו של דבר, "אחרת כל ענף המסעדות וענפים נוספים ייאלצו לשלם רטרואקטיבית מיליארדים". נראה שלדאגה האלטרואיסטית לענף המסעדנות ולענפים נוספים צריכה להצטרף דאגה נוספת ומטרידה במיוחד עבור החברה עצמה. ההחלטה של בית הדין חושפת, לכאורה, את מקדונלד'ס ישראל לסיכון דרמטי במיוחד: אובדן הזיכיון שהעניקה לה מקדונלד'ס העולמית.

זאת משום שבהסכמי זכיינות רבים כלול סעיף סטנדרטי הידוע בכינוי Obey all laws clause, ולפיו על הזכיין לציית לכל החוקים החלים במדינה שבה פועל סניף הזכיינות, כולל חוקי העבודה הרלוונטיים. לעיתים קרובות גם קובעים הסכמי הזכיינות שאי-עמידה בדרישות סעיף זה מהווה הפרה יסודית של החוזה – המאפשרת את סיומו על-ידי מעניק הזיכיון.
במספר מקרים בארה"ב אכן קבעו בתי המשפט כי מעניק הזיכיון רשאי לסיים את ההסכם עם הזכיין במקרים שבהם הפר את החוק במהלך הפעלת הסניף. במקרים האלה כללו ההפרות, לדוגמה, מכירת סיגריות לקטינים, הלבנת הון, הברחת סמים, הטעיית צרכנים והתחמקות מתשלום מסים על-ידי הזכיין.

מקרה מעניין במיוחד שצריך להטריד את מקדונלד'ס ישראל, נגע לסיום זיכיון שהעניקה רשת הענק Dunkin Donuts. במקרה זה קבע בית המשפט שהזכיין הפר את חוקי העבודה הפדרליים של ארה"ב, שמחייבים את המעביד למלא על כל עובד טופס לאישור זהותו וכשירותו לתפקיד (הידוע בכינוי "I-9 form"). הפרת חוקי העבודה ביססה את קביעת בית המשפט שהזכיין הפר באופן יסודי את הסכם הזכיינות – באופן שהצדיק את סיום ההסכם על ידי Dunkin Donuts.

בהחלט ייתכן שמקדונלד'ס העולמית תהסס לסיים את הסכם הזכיינות עם מקדונלד'ס ישראל, בין היתר לאור העובדה שבישראל מופעלים סניפים רבים במיוחד (יותר מ-180). ואולם, ממש באחרונה דווקא הוכיחה מקדונלד'ס העולמית שאין היא נרתעת משלילת זיכיון מזכיין בינלאומי – גם אם המהלך יוביל לסגירת סניפים רבים. לפני חודשים אחדים שללה מקדונלד'ס את הזיכיון של זכיין הודי שהפעיל 169 סניפים בצפון ובמזרח הודו, בטענה שהפר את הסכם הזכיינות. עתה נותר לראות האם פעולה ברוח זו מצד מקדונלד'ס העולמית תישקל גם בישראל.

 

מעוניינים בזיכיון לאחת מהרשתות הגדולות בארץ? התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן.