סוגרים את העסק? כך תעשו את זה פחות כואב

סוגרים את העסק? כך תעשו את זה פחות כואב

אם מדברים במספרים אז על פי נתוני משרד הכלכלה, מידי שנה נסגרים למעלה מ 40 אלף בתי עסק המשתייכים לסקטור של העסקים הקטנים והבינוניים. אם הגעתם למצב בו אתם תיכף משתייכים לסטטיסטיקה אז יש כמה דברים שניתן לעשות שיהיה קצת פחות כואב.

 

אז ראשית, קחו נשימה עמוקה ותחשבו מסלול מחדש. למרות הקושי, חובה לפעול בצורה מסודרת. איך מתחילים? בשלב ראשון יש לייצר מאזן של חובות והתחייבויות אל מול נכסים של העסק. ערכו רשימה של כל הנושים, בנקאים, עובדים, ספקים ,רשויות וכמה חייבים לכל אחד. מן הצד השני לכל עסק יש גם נכסים. חלקם נכסים ממשיים וחלקם נכסים רוחניים. ערכו רשימה מפורטת ונסו לכמת את השוויי של כל אחד מהנכסים כגון, מלאי, ציוד, מוניטין, קהל לקוחות, פעילות עסקית.

 

מבחינת החובות וההתחייבות, יש לשאוף ככל שניתן להגיע להסדר עם הנושים, פריסה, הפחתת הריבית, הקלה בתשלום שכ"ד וכדומה.   

אחרי שיש לנו מאזן כזה, נסו למכור את העסק. כן. למכור את העסק גם אם מדובר בהפסד גדול עדיף ברוב המקרים על פני סגירותו. ברוב הגדול של המקרים קיים קושי נפשי ומנטלי לבעל העסק למכור את העסק שלו במחיר של הפסד. כדאי מאוד להתגבר על הקושי הזה ולחשוב כמה צעדים קדימה. אם הצלחנו, נפלא. אם לאו, נסו לפרק את העסק ולמכור אותו בחלקים כגון ציוד, מלאים, רשימת לקוחות, סימן מסחרי וכל דבר אחר שהוא בעל ערך.

בנוסף, בידקו אם מגיע לכם החזר מס מהרשויות, אם כן דרשו אותו! בצעו  גבייה מלקוחות חייבים. יש לבצע את הגבייה בכל הכוח ומהר ככל שניתן בטרם מוכרים או סוגרים את העסק.

אז כמובן שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה להגיע למצב בו הוא סוגר את העסק אבל אם אתם כבר שם, תכננו את מהלך הסגירה בצורה שקולה. בכל התהליך של סגירת העסק או מכירתו מומלץ להתייעץ עם עו"ד ורו"ח על מנת לצמצם נזקים ולמקסם תועלות.