עודף שטחי המסחר מכה בקניונים חדשים

עודף שטחי המסחר מכה בקניונים חדשים

הקניונים שנפתחו בשנה האחרונה נאלצים להתמודד עם פדיונות בינוניים, כך עולה מנתוני חברת המחקר ריס. למשל, עזריאלי רמלה שנפתח לפני כשמונה חודשים פודה 32 שקל ליום למ"ר בלבד, שהם כ־960 שקל למ"ר בחודש. לשם השוואה, קניון הקיריון הוותיק בקריית ביאליק פודה 62 שקל למ"ר ליום, כ־1,748 בחודש.


"קניון חייב לייצר פדיונות של קרוב ל־100 שקל למ"ר ליום כדי להצדיק את שכר הדירה", טוען מנכ"ל מאן נכסים ג'קי מוקמל. "קניון שעושה 40 שקל ליום למ"ר מוציא את פרנסתו ושומר על יציבות כספית ותו לא". מוקמל מאמין שהסיבה לכך היא קצב פתיחת שטחי מסחר חדשים: "במהלך 2015 נפתחו כ־120 אלף מ"ר שטחי מסחר, ובשנה הבאה צפויים להיפתח עוד כ־100 אלף מ"ר ברחבי הארץ". לדבריו, קניונים חדשים שצריכים לשווק את עצמם כיום ייכנסו להאטה, כי "הם מתקשים לתת לסוחר הבטחה שהוא יוכל לשלם את ההוצאות שהם גובים ממנו".


כך נוצר מצב שבו סוחרים אינם ממהרים לחתום על חוזים, ובעלי הקניונים מתקשים לשווק קניונים חדשים. "רשתות לא יהססו לסגור חנויות ולא יחתמו על חוזים חדשים בקניון שלא יבצע התאמות של שכר הדירה ודמי ניהול ביחס לפדיון", אומר מנכ"ל רשת קמעונאית גדולה ומוסיף: "בקניונים חדשים שיקול הדעת יהיה הרבה יותר קפדני מאשר בעבר".


הנפגעות הראשונות הן הרשתות הבינוניות והקטנות. מוקמל מסביר: "גופים גדולים ילכו אחרי הקניונים לכל מקום, אחרת ייפגעו קשרי המסחר ביניהם והם אפילו מקבלים מהם הטבות בזמנים קשים. אבל עבור סוחרים קטנים, עלות שכר הדירה ותפעול החנויות יכולה להיות מכה ניצחת, והם חוששים להיכנס לחנויות שלא יוכלו להחזיק בהן".  "איך משווקים היום קניונים חדשים?" מוסיף סוחר ותיק בתעשייה: "קודם כל קוראים לקבוצות הקמעונאות הגדולות – קסטרו, פוקס, זארה, רנואר – חותמים איתם על חוזים, נותנים מיקומים לכל המותגים שלהם, משלמים להם דמי הקמה ובינוי ואפילו מוותרים להם על שכר דירה בשנה־שנתיים הראשונות. אחר כך הולכים לכל הרשתות הבינוניות והקטנות ומפתים אותן על ידי כך שהרשתות הגדולות כבר חתמו. אלה מתלהבים שהם רואים קסטרו ורנואר ומשקיעים כסף, אבל בסוף לא מצליחים להחזיק מעמד בגלל שרוב שכר הדירה נופל עליהם". "השאלה אם הפדיונות של קניונים חדשים גבוהים או נמוכים תלויה במיקום ובאיכות של המרכז", מסביר שי עזר, אנליסט נדל"ן של אי.בי.אי בית השקעות: "בבאר שבע, לדוגמה, האוכלוסייה לא גדלה באותו היקף של פתיחת שטחי המסחר. התחרות קשה, ורוב הקניונים ספגו ירידה בפדיונות שהובילה לירידה בשכר דירה. גם במרכז תל אביב יש עכשיו בנייה גדולה של מרכזים, אבל שם יש גם הרבה תנועה." עזר מוסיף: "כדי לדעת בוודאות אם הפדיונות טובים או לא, צריך לחכות לשנה השנייה ולשינויים בהרכב החנויות. למשל, אם H&M תיכנס לעזריאלי רמלה, זה אמור לעזור לטראפיק".









המצב שונה בקניונים הסגורים לעומת הפאוור סנטרים. דמי הניהול בקניונים גבוהים פי 3–4, והפדיונות שם גבוהים בכ־30% בממוצע. ועם זה, מצבם של סוחרים בפאוור סנטרים עשוי להיות טוב יותר, משום ששכר הדירה ודמי הניהול בהם נמוכים בהרבה מאלה שבקניונים, אך הדבר תלוי במיקום הקניון ובעלויות התפעול שלו, ואין דין קניון רמת אביב כדין קניון בעפולה.חי גאליס, סמנכ"ל שיווק ביג, דווקא מביע רצון מהפדיונות של ביג אשדוד, והקבוצה אף מתכננת לפתוח מרכז ביג פאשן בגלילות בתוך שלוש שנים. לשאלת הקושי בגיוס סוחרים לנוכח ריבוי שטחי המסחר מגיב גאליס: "זה עניין של שיווק. כשאתה מביא מוצר טוב, כל השוק רוצה להיות חלק ממנו וסומכים עליך כחברה רצינית. כרגע כל הסוחרים רוצים לשבת איתנו, ואנחנו יושבים עם רשתות גדולות. לאט לאט נשב גם עם הקטנים והבינוניים".