גולן חזני, כלכליסט

קרן ההשקעות הבינלאומית במגעים לרכישת המניות מידי ליאון קופלר לפי שווי של 1.88 מיליארד שקל. הקרן מחזיקה בין היתר ברשת קמעונאות בפולין, מה שעשוי לסייע לסופר־פארם במדינה.

העסקה למכירת 40% ממניות סופר־פארם מגיעה לישורת האחרונה כשהקרן הרוכשת מקיימת בימים אלה את בדיקות הנאותות לחברה. מדובר בקרן ההשקעות הבינלאומית CVC.

הקרן תרכוש 40% ממניות סופר־פארם, אולם העסקה תיעשה בשני שלבים: בשלב הראשון ימכרו שני הבנקים לאומי ודיסקונט את מניותיהם לליאון קופלר, בעל השליטה ברשת, וזה ימכור 40% מהמניות ל־CVC. ככל הנראה יהיה פער בשווי החברה בין שתי העסקאות כשקופלר ימכור לפי שווי של 1.88 מיליארד שקל אולם ירכוש את 25% המניות מידי הבנקים לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל בלבד לרשת, מכיוון שמדובר במניות בעלות זכויות נמוכות יחסית לאילו שתקבל CVC, שעמה ייערך גם הסכם שליטה. משמעותו של הסכם כזה הוא שלקרן יהיו זכויות למינוי דירקטורים וזכויות נוספות שייתנו לה משקל בקבלת החלטות אסטרטגיות מהותיות לחברה, כמו הנפקה בבורסה, מינוי בעלי תפקידים, או התרחבות למדינות נוספות – הערך המוסף שהקרן יכולה להביא לחברה.

CVC מנסה להיכנס לפעילות בארץ זה קרוב לשלוש שנים. הקרן התעניינה ברכישת השליטה בכלל ביטוח ב־2014 מידי אדוארדו אלשטיין ואי.די.בי, אולם החליטה לסגת מכיוון שהממונה על שוק ההון והביטוח דורית סלינגר סירבה לאפשר לה לתגמל את מנהלי החברה לפי המדיניות שלה בחברות שהיא רוכשת בחו"ל. גם חוסר בהירות בנוגע למשטר הסולבנסי באותה תקופה היה מניע נוסף שגרם לקרן לסגת מהעסקה.

ב־2016 התמודדה CVC על עסקה גדולה יותר – רכישת כתר פלסטיק. הקרן הובילה לכל אורך המכרז שקיים בנק רוטשילד, כשהציעה 1.5 מיליארד דולר, אבל בסופו של דבר היתה זו BC PARTNERS שהסכימה לשלם לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר לחברה ורכשה את השליטה. בשבוע שעבר CVC רכשה את חטיבת מוצרי בריאות האשה של טבע.

CVC מנהלת נכסים בהיקף של 64.5 מיליארד דולר. 55 מנהלים שותפים בקרן, ורכישותיה מתמקדות ברכישת שליטה או מניות מיעוט משמעותיות בחברות באירופה, אסיה או צפון אמריקה. הרכישות שלה מתבצעות בשיתוף פעולה עם הנהלות החברות הנרכשות. לקרן 20 משרדים ברחבי העולם. בין האחזקות הבולטות שלה מותג השעונים ברייטלינג השוויצרי שנרכש באפריל, אתר הימורי הספורט הבריטי סקיי בט, ויצרנית כלי המזון והשתייה ANCHOR GLASS מארה"ב.

קרן נוספת שהביעה עניין בעסקת סופר־פארם היתה קרן בלאקסטון שאף ניהלה מגעים לרכישת המניות. לאומי פרטנרס מחזיקה ב־15% ממניות סופר־פארם, ואילו דיסקונט קפיטל ב־10.4%. לאומי רכש ב־2007 כ־20% מסופר־פארם תמורת כ־180 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ־900 מיליון שקל, ונותר עם אחזקה של 15%.

דיסקונט קפיטל, זרוע ההשקעות הריאליות של דיסקונט, רכשה באפריל 2013 10.4% ממניות סופר־פארם תמורת 150 מיליון שקל. המוכרים בעסקה היו לאומי פרטנרס (5%), זרוע ההשקעות הריאליות שבבעלות לאומי, וליאור רייטבלט (5.4%), לשעבר יו"ר סופר־פארם. העסקה עם דיסקונט שיקפה לסופר־פארם, הנמצאת בשליטתה של משפחת קופלר (74.6%), שווי חברה של 1.45 מיליארד שקל. שני הבנקים העמידו את המניות למכירה לפני שנה, וזירזו את המגעים לאחרונה לנוכח העלייה הצפויה בסיכון החברה בשוק המקומי בעקבות כניסתה של שופרסל לתחום באמצעות רכישת ניו־פארם ואולי שחקן נוסף שייכנס לתחום כפי שמכוונת רשות ההגבלים, ולנוכח חוסר ההצלחה של סופר־פארם בחו"ל ובעיקר הכישלון לזהות ולהיערך לשינויי הרגולציה בפולין.

CVC נכנסת במטרה לסייע לסופר־פארם להתרחב למדינות נוספת לאחר שעד היום הכניסה שלה לסין קרטעה ולא הוכתרה כהצלחה, והיא נשארה עם עשרה סניפים במדינה. הפעילות בפולין נחשבה להצלחה יחסית עד שביולי האחרון אושר חוק חדש בפרלמנט הפולני, ביוזמת איגוד הרוקחים במדינה, המגביל אדם או רשת לבעלות על ארבעה בתי מרקחת לכל היותר.

 

רמחפש זיכיון לרשתות הפארם? התקשר עכשיו 072-3307915 או לחץ כאן.