רשתות השכרת הסרטים בלוקבסטר וענק הווידאו עומדות בפני מיזוג ביניהן

רשתות השכרת הסרטים בלוקבסטר וענק הווידאו עומדות בפני מיזוג ביניהן
רשת השכרת הסרטים בלוקבסטר ומתחרתה, רשת ענק הווידאו, עומדות לחתום על עסקת מיזוג.

רשת בלוקבסטר נמצאת בבעלות ליאון קופלר, והיא חלק מקבוצת רשתות קמעונאיות הכוללת את סופר-פארם, אופיס-דיפו וטויס אר אס. היקף הפעילות של בלוקבסטר הוא 50 מיליון שקל. מתחרתה, הרשת השנייה בגדלה בשוק, ענק הווידאו, הינה בבעלות משותפת של מיקי גריידינגר, בעלי פורום פילם (תיאטראות ישראל) וידיעות תקשורת, מקבוצת "ידיעות אחרונות".

היקף הפעילות

היקף הפעילות המוערך של ענק הווידאו הוא 40 מיליון שקל. שני הצדדים סירבו להגיב לידיעה.

מקורות מקורבים לעסקה מסרו ל"גלובס", כי מאחורי ההחלטה למיזוג עומדת ההכרה, כי המיזוג הוא הדרך היחידה לשרוד בשל המצוקה גדולה נוכח עלייתה של קטגורית ה-vod, השכרת סרטים על-פי בחירה באמצעות הכבלים והטלוויזיה בלוויין.

לאחרונה ציין עופר לוי, מנכ"ל בלוקבסטר, כי על-מנת לשרוד תצטרך החברה להתפתח גם לפלטפורמות דיגיטליות. זה כנראה השלב הבא במהלך העסקי שמובילה החברה.

זו לא פעם ראשונה שליאון קופלר פועל למיזוג עסקיו בארץ. קדמה לכך עסקת המיזוג של רשת טויס אר אס עם רשת היפרטוי של אליעזר פישמן. שני הצדדים מחזיקים בחברה הממוזגת בחלקים שווים.

לרשת בלוקבסטר 14 סניפים ו-200 אלף לקוחות פעילים. בנוסף, היא מפעילה 236 ווידאומטים ברחבי הארץ. הרשת מחזיקה 40% משוק ההשכרות ו-60% משוק המכירות.

ענק הווידאו מונה כיום 28 ספריות וידאו בפריסה ארצית. הרשת מעסיקה 200 עובדים. מלבד סניף שוהם המוחזק על-ידי זכיין, כל שאר הסניפים הינם בבעלות מלאה ובהם מועסקים עובדים שכירים בלבד. רשת ענק הווידאו הינה הרשת הראשונה בישראל שהציגה קונספט חדש של שילוב בידור ביתי ופנאי תחת קורת גג אחת. כיום יש לרשת 5 סניפים משולבים ובהם וידאו,מולטימדיה ואגף מוסיקה "סופר זאוס".

מצוקתה של בלוקבסטר אינה רלונטית רק לשוק הישראלי. גם בחו"ל גוררים השינויים בהתנהגות הצרכנית, כתוצאה מהשירותים הטכנולוגיים החדשים, עסקאות למיזוג.

במארס השנה חסמה הרשות להגבלים עסקיים בארה"ב את הצעת הרכש של בלוקבסטר, רשת השכרות קלטות הווידאו הגדולה בארה"ב עבור מתחרתה הוליווד אנטרטיימנט קורפ, השחקנית השנייה בגדלה בשוק. בלוקבסטר הציעה 833 מיליון דולר עבור הרכישה. שתי השחקניות חולשות על יותר מ-50% משוק השכרת קלטות הווידאו האמריקני.

השנה החליטה בלוקבסטר בארה"ב לבטל את הקנסות בגין החזרה באיחור של סרטים שהושאלו בסניפיה. הרשת נימקה זאת בניסיון להיאבק באיום מצד קמעונאים, אתרי אינטרנט להשכרת סרטים והזמנת סרטי וידאו בתשלום באמצעות ערוצי הטלוויזיה המסחריים. רשת בלוקבסטר איבדה נתח שוק ורשמה הפסדי עתק לאחר שיותר צרכנים פנו לחלופות נוחות יותר לצרכי הבידור הביתי שלהם.

ירידה בנתח שוק

רשת בלוקבסטר בישראל ניסתה להלחם בירידה בנתח השוק שלה באמצעות מהלכים שיווקיים שונים. היא השיקה שירותיים חדשניים בניסיון להעצים את חוויית הבידור הביתי. אחד מהם, שירות הפרימיום בלוקבסטר און-ליין, שווק תחת הסיסמה "קליק אחד והסרט מחכה לך בווידאומט". השירות מציע ללקוחות הרשת לשריין ממחשבם האישי את הלהיטים המועדפים לצפייה ביתית שיחכו להם בווידאומט הקרוב למקום מגוריהם.

שירות נוסף שמעניקה הרשת הוא האפשרות לצפות בתקציר הסרטים ופרטיהם על מסכיי הווידאומט שהותקנו בטכנולוגיה חדשנית. כאשר הלקוח יגיע לווידאומט ויתלבט באיזה סרט ברצונו לבחור, יוכל לעשות זאת באמצעות ההקשה על הסרט הרצוי, ועל המסך יופיעו כל פרטיו.

השירותים החדשים מוצעים בשלב הראשון במסגרת תוכנית פיילוט ב-10 וידאומטים נבחרים. היעד הוא להגדיל את השירותיים לכל 236 הווידאומטים בארץ.