גולן חזני, כלכליסט

ליאון קופלר, בעלי סופר־פארם, מנהל משא ומתן מתקדם עם שני גופים בינלאומיים למכירת 40% ממניות הרשת, לפי שווי של 2 מיליארד שקל.

ליאון קופלר, הבעלים של סופר־פארם, מנהל מו"מ להכנסת שותף חדש לרשת הקמעונאות שבשליטתו. נודע כי נערכים מגעים למכירת 40% ממניות הרשת לפי שווי של 2 מיליארד שקל מול שני גופים בינלאומיים גדולים – קרן בלקסטון וגוף נוסף שנמצא בעמדה עדיפה כרגע במו"מ.

המו"מ נערך על רקע שינויים דרמטיים בענף הפארם: רשות ההגבלים העסקיים אישרה לרשת שופרסל, הקמעונאית הגדולה בישראל, לרכוש את רשת ניו־פארם תמורת 130 מיליון שקל. עסקה זו אינה המכה היחידה שסופגת סופר־פארם בשנה האחרונה, לאחר שההתרחבות שלה בפולין, שם היא מחזיקה ב־67 סניפים, נעצרה על רקע החלטה של ממשלת פולין להגביל את גודלן של רשתות הפארם בהחלטה שעוצרת כל אפשרות להתרחבות הרשת.

קופלר מחזיק כיום ב־75% ממניות סופר־פארם. בנק לאומי מחזיק ב־15% מהמניות באמצעות זרוע ההשקעות שלו לאומי פרטנרס ובנק דיסקונט מחזיק ב־10% הנותרים של הרשת באמצעות דיסקונט קפיטל. אם המו"מ שמתנהל כרגע יבשיל, הקרנות הזרות ירכשו את אחזקות הבנקים וכן 15% מהמניות של קופלר.

ב־2007 רכשה לאומי פרטנרס 20% מסופר־פארם תמורת כ־180 מיליון שקל, בעסקה ששיקפה אז לרשת שווי של 900 מיליון שקל. באפריל 2013, בנק דיסקונט רכש 5% ממניות החברה מלאומי ו־5% נוספים מידי המנכ"ל לשעבר ליאור רייטבלט תמורת 150 מיליון שקל. עסקה זו כבר שיקפה לסופר־פארם שווי של 1.45 מיליארד שקל.

לפני יותר משנה החליטו לאומי ודיסקונט למכור את אחזקותיהם, אולם הנסיונות למצוא רוכש לא צלחו, לאחר שהמתעניינים נרתעו מקשיים רגולטוריים בפולין ובישראל ומהשווי הגבוה של החברה. בין המתעניינים אז ניתן למנות את צבי ברק, מי שמכר את חברת המכשור הרפואי קיסריה אלקטרוניקה רפואית לחברה האמריקאית CareFusion (קרפיוז'ן) תמורת 250 מיליון דולר.

המתענינים הזרים שמנהלים כעת מו"מ רואים את הדברים קצת אחרת. עבורם, ברכישה גלומה ההזדמנות לקדם את פעילות סופר־פארם בסין – פיתוח שדי תקוע בשלב זה – ואולי גם באזורים אחרים בעולם. אם הבנקים לאומי ודיסקונט אכן ימכרו את אחזקותיהם לפי שווי של 2 מיליארד שקל, כלומר תמורת 500 מיליון שקל, לאומי ירשום רווח כולל דיבידנדים של 200 מיליון שקל. עסקה כזאת תהווה הכפלה של ההשקעה על פני פרק זמן של יותר מעשר שנים ותשואה של 10% בשנה.

מנכ"ל לאומי פרטנרס ירון בלוך ומנכ"לית דיסקונט קפיטל הילה חימי מובילים את המו"מ מטעם הבנקים. הקשיים במציאת רוכש בשנה האחרונה הביאו לחששות בשני הבנקים לגבי המחיר שבו ימכרו את אחזקותיהם, כאשר גם בלאומי וגם בדיסקונט חוששים מהשפעות הרגולציה המתהדקת על הרשת ומהקשיים בצמיחה בפולין.

ביולי האחרון אושר חוק חדש בפרלמנט הפולני, ביוזמת איגוד הרוקחים במדינה, המגביל אדם או רשת לבעלות על ארבעה בתי מרקחת לכל היותר. סופר־פארם מפעילה 68 סניפים בפולין והמשמעות הקשה של החוק עבורה היא שלא תוכל לפתוח בתי מרקחת חדשים. שינוי זה פוגע בהכנסות הצפויות של הרשת בפולין בשנים הקרובות, שהתבססו על פתיחת 15‑20 חנויות בשנתיים הקרובות. השטח לפתיחת חנויות אלו כבר הושכר בחוזים מול מרכזים מסחריים. ברשת תכננו להכפיל את מספר החנויות בפולין ל־140 בתוך חמש שנים. על רקע זה צפתה סופר־פארם להכפיל את ההכנסה השנתית מהחנויות במדינה מ־850 מיליון זולטי (כ־850 מיליון שקל) ל־1.6 מיליארד זלוטי.

סופר־פארם מרוויחה בפולין כ־30 מיליון שקל בשנה. הרווחיות שלה במדינה גבוהה מזו ש בישראל, בעיקר בשל השחיקה ברווחיות בארץ בעקבות תחרות גוברת מצד רשתות שיווק אחרות. הרשת מעסיקה כ־3,000 עובדים בפולין ונחשבת לאחת מששת הרשתות הגדולות במדינה.

סופר־פארם, הנמצאת תחת ניהולו של המנכ"ל ניצן לביא, נוהגת לחלק מדי שנה 50%‑80% מהרווח הנקי כדיבידנד לבעלי המניות. בישראל מפעילה הרשת 228 חנויות.

 

מחפש זיכיון לרשת פארם? התקשר עכשיו 072-3307915 או לחץ כאן.