נווית זומר, כלכליסט

קרן אייפקס החלה להיערך להנפקת רשת מקס סטוק, המתמחה במכירת מוצרים מוזלים. בשלב הראשון תעבור הנהלת הרשת ארגון מחדש. ראובן יהושע, לשעבר מנכ"ל חטיבת הסחר באלקטרה מוצרי צריכה ומנהל שוק מאורגן בתנובה, מונה למנכ"ל החדש של הרשת.

עד כה ניהל את הרשת המייסד אורי מקס, שכנראה יכהן כיו"ר. כמו כן, מונתה לפני כמה חודשים יועצת משפטית לרשת והחלו הכנות לכתיבת טיוטת תשקיף. ההערכות הן כי ההנפקה תתקיים במהלך 2020.

ההשקעה במקס סטוק היא היחידה שביצעה אייפקס בתחום הקמעונאות, לאחר שהעסקה לרכישת רשת האופנה רנואר לא צלחה.

אייפקס רכשה את השליטה (55%) במקס סטוק לפני שנתיים מידי אורי מקס ושותפו השקט אבן צ'רלס ניומן, ששילשלו לכיסם 170 מיליון שקל. הרשת, שמנתה בזמן המכירה 41 סניפים, השיקה בחודש שעבר את הסניף ה־50 שלה ברחוב לח"י בבני־ברק, והמחזור שלה מוערך בכ־350 מיליון שקל. הרווח הנקי של הרשת בזמן הרכישה היה כ־40 מיליון שקל.

מקס סטוק קונה את מוצריה בסין ונהנית מרווח גולמי גבוה מאוד ומהוצאות נמוכות. לדוגמה, הרשת אינה מפרסמת, והמטה שלה היה עד כה מצומצם ביותר. יתרונותיה – היא מוכרת מגוון עצום של קטגוריות: מיצירה, ריהוט קל לבית, ממתקים ועד ציוד חזרה לבית הספר במחירים זולים במיוחד ובתחלופה גבוהה.

הרשת נהנית מקהל של חובבי רשתות דיסקאונט ומחירים מוזלים, גם אם איכותם אינה משובחת ביותר, ואף טבעה את המונח סטוקמאניה ומפעילה את קבוצת הפייסבוק "מקס סטוק או לא להיות", המונה 125 אלף חברים. הרשת הפכה לקאלט עם המערכון של ארץ נהדרת על תופעת הסטוקריות הפושטות על סניפיה.

מקס סטוק מצליחה לשמור על מובילות למרות ריבוי המתחרים בתחום כמו סטוק זול, דייסו ועוד. עם הרכישה נאמר כי אייפקס, בזכות קשריה של הקרן הבינלאומית, תפעל להוציא את מקס לחו"ל, חזון שעדיין לא התממש.

אורי מקס הקים את האימפריה ב־2004 כשפתח את הסניף הראשון בעקבות הוריו, שהייתה להם בקריות חנות לצעצועים ולמתנות. עם המכירה אמר מקס בראיון לתקשורת כי הוא חולם להפוך לאיקאה הישראלית בתחום מוצרי הצריכה.

אייפקס רכשה את מקס סטוק על פי שווי של 300 מיליון שקל. לנוכח הביקורת שהוטחה באייפקס על שווי מנופח שביקשה בעבור זאפ (אייפקס ביקשה להנפיקה על פי שווי של 600 מיליון שקל אף שרכשה אותה שלוש שנים קודם על פי שווי של 235 מיליון שקל), מקווים גורמים בשוק ההון כי הפעם תהיה אייפקס שמרנית יותר.

מאורי מקס לא התקבלה תגובה, ובאייפקס סירבו להגיב.

 

מעוניינים בזיכיון לאחת הרשתות המובילות בישראל? התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן.