עופר שקרון

18/02/18

שיטת הזכיינות היא בעלת יתרונות רבים ומגוונים, יחד עם זאת אף פעם לא מזיק ליהנות מכמה טיפים שנועדו לסייע לכל מי שמתעניין בעולם הזכיינות להשיג זיכיון בתנאים האופטימאליים. זכיינות אשר עונה על צרכיהם של שני הצדדים בעסקה, בהחלט עשויה להוביל להצלחות גדולות הן של הזכיין והן של המזכה ולפתח את העסק של שניהם. יש להעריך תחילה את ההוצאות עבור ההקמה מה שמחייב חוות דעת מקצועית מטעם מומחים. בצורה זו ניתן לראות האם העלויות שהרשת המזכה מצהירה עליהן הן באמת נכונות או לחילופין מופרזות יתר על המידה.

שיתוף פעולה מלא בין שני הצדדים

דבר נוסף שיכול לסייע לזכיין הוא בחירה של רשת מזכה מוכרת משום שהמון מרכזים מסחריים יעדיפו לשלב בשטחי המסחר שלהם רשתות מזכות מוכרות. במידה והזכיין ממוקם באופן מצוין, אזי סיכויי ההצלחה שלו לצבור תאוצה במהירות, יעלו משמעותית. הזכיינות נדרשת להיות הוגנה מבחינתם של שני הצדדים, שכן אם היא לא תהייה הוגנת, שיתוף הפעולה יהיה חסר ולא יוכל לקדם שום צד בהסכם, לא את הזכיין ולא את המזכה. לפיכך ועל פי החובות של הזכיינים, עליהם לברר את מידת הליווי שהרשת מתכננת לספק להם.

בחירת רשת או חברה מזכה

גם אם מדובר ברשת מוכרת, שאת סניפיה החדשים פוקדים לקוחות רבים כבר מרגע פתיחת הדלתות, החשיבות של הליווי מטעם הרשת המזכה הוא חשוב לאין ערוך. יש לברר האם עדיף לבחור באפשרות של זכיינות כוללת, המחייבת את הזכיין לפורמט העסקי המלא של הרשת, או לחילופין לבחור באפשרות של זיכיון מצומצם. במסגרת אפשרות זו, ניתן להציע למכירה את המוצרים של החברה אולם לא יהיה צורך להיות כפופים לשיטת הניהול ולחוקים הקבועים ולעתים אף הנוקשים של החברה או הרשת המזכה.

בירורים מקדימים או מאוחרים על החברה המזכה

מומלץ לברר איך החברה המזכה נוהגת לעבוד עם ספקיה השונים ולוודא שהיא אכן עושה את כל המאמצים האפשריים על מנת לדאוג לעלויות נמוכות בקרב זכייניה. חוזה זכיינות מול רשת המתחייבת לשלל הבטחות לרבות תמיכה רחבה הוא יתרון נהדר לכל הדעות. אולם, גם כאן יהיה צורך ואף חובה לוודא מהי כמות האנשים שתעמוד לרשותכם בשעה שתזדקקו לכך לרבות התחומים שמהם הם מגיעים. זאת ניתן לבדוק בתחילת הדרך או בכל שלב במהלך היותכם זכיינים.

בדיקת מיקום הזיכיון

נציין כי ברמת העיקרון, זכיינות לא מתאימה לכל אדם ועל כן יש לבדוק בינכם לבין עצמכם האם תהיו מסוגלים לעבוד בהיעדר חופשיות מלאה ברמה העסקית. יש להכיר מקרוב את המקום שבו תעבדו או תתמקמו בעתיד על מנת לברר מהו הפוטנציאל לרווח בטווח הקצר והארוך כאחד. היכרות עם האזור של הזיכיון הוא בעל חשיבות הן מבחינת סוג האוכלוסייה באזור והן מבחינת הגורמים שעתידים להשפיע באופן שלילי מכיוון המתחרים.