גולן חזני, כלכליסט

סופר־פארם מתקדמת לרכישת רשת האופטיקה אירוקה. ל"כלכליסט" נודע כי המו"מ בין השתיים נמצא בשלבים מתקדמים, אף שבסופר־פארם מכחישים את דבר המו"מ. המגעים בין סופר־פארם, המצויה בבעלות ליאון קופלר (66%) וג'ורג' חורש (33%), מתנהלים בין המנכ"ל ניצן לביא ובין הבעלים של אירוקה יעקב ומייקל וולף. עיקר מכירותיה של אירוקה הוא משקפי שמש, בעוד סופר־פארם מתמקדת במשקפי ראייה, ועסקת הרכישה נועדה לאפשר לה להרחיב את פעילות מגזר המשקפיים. ככל הידוע, סופר־פארם בוחנת גם רכישה אסטרטגית אחרת בתחום, אולם המו"מ עם אירוקה הוא המתקדם ביותר.

אירוקה מפעילה כ־60 סניפים ומחזור ההכנסות שלה עומד על כ־100 מיליון שקל. היקף העסקה צפוי לעמוד על 80-70 מיליון שקל. ככל הנראה העסקה לא תכלול את רשת האופטיקה עינית, שנמצאת אף היא בבעלות וולף, פועלת בתחום משקפי הראייה ועדשות המגע של מותגי יוקרה, ומחזור המכירות שלה הוא כ־60 מיליון שקל בשנה.

סופר־פארם מוכרת בעיקר משקפי ראייה וכמעט איננה נוכחת בשוק משקפי השמש. רכישת אירוקה תייצר לה סינרגיה ותאפשר לה נוכחות משמעותית גם בשוק משקפי השמש. היקף המכירות שלה דומה לזה של אירוקה, 100 מיליון שקל בשנה ב־44 חנויות. החברה הממוזגת תיצור הכנסות של 200 מיליון שקל בשנה. מיזוג בין סופר־פארם לאירוקה דורש את אישור רשות התחרות, ואישור כזה, אף שישאיר בשוק רשתות גדולות יותר, איננו ודאי.לפני שנה, ביולי 2021, ניהלה סופר־פארם מו"מ מתקדם לרכישת רשת אופטיקנה. המו"מ נחשף ב"כלכליסט", ובעקבותיו הודיע בעל הרשת מאיר רסין כי החברה איננה למכירה. המו"מ התקיים סביב שווי של 200 מיליון שקל. אופטיקנה היא רשת גדולה יותר מאירוקה: מפעילה 80 סניפים ומחזור הכנסותיה 250 מיליון שקל בשנה.

האיום של לוקסוטיקה

המו"מ מתקדם על רקע התכונה בשוק האופטיקה. לפני כשבועיים הודיעה קבוצת פוקס כי קיבלה את הזיכיון להקים בישראל חנויות של רשת משקפי השמש Sunglass Hut. חברות האופטיקה חוששות שפוקס תקבל עדיפות במכירת מותגי־על מכיוון שהרשת שייכת לחברת האופטיקה הגדולה בעולם לוקסוטיקה, שידועה בהתנהלות הכוחנית שלה והריכוזיות שלה בתחום המותגים. לוקסוטיקה מחזיקה בבעלות על מותג משקפי השמש החזק בעולם ריי באן ובמותגים ווג, אוקלי ואחרים וכן ברישיון לייצור ושיווק מותגים כמו ברברי, ארמני ובולגרי. בארץ היא מחזיקה ב־35% מהשוק של משקפי השמש, שנאמד במיליארד שקל בשנה. לוקסוטיקה חתמה ב־2012 על עסקה לרכישת אירוקה תמורת יותר מ־100 מיליון שקל, וגם אז לא נכללה עינית בעסקה. קשיים שהערים הממונה על ההגבלים דאז דיויד גילה הביאו לנסיגה של החברה האיטלקית מהעסקה. זאת אחרי מרבית השחקנים בענף האופטיקה התנגדו לעסקה משום שחששו מהתחזקות כוחה של לוקסוטיקה. גם אז כמו היום עלה החשש שאם לוקוסטיקה תחזיק גם ברשת קמעונאית היא תנצל את כוחה ותשווק בחנויות בעיקר את המותגים שבבעלותה, מה שימנע תחרות בשוק.

לוקסוטיקה משווקת לחנויות בישראל באמצעות הנציגות המקומית שלה, לוקסוטיקה ישראל. הפעלה של רשת חנויות עם ויזל תאפשר לה לקבל שליטה על המחיר לצרכן, ולתעדף את החנויות שתקים עם פוקס. פוקס התחייבה לפתוח לפחות 49 סניפים של Sunglass Hut בתוך שבע שנים.

יחסים מתוחים

אירוקה עלולה להיפגע מכניסתה של לוקסוטיקה יותר מרשתות אחרות, שכן 60 סניפי הרשת מוכרים בעיקר משקפי שמש. עם זאת אירוקה הקטינה מאז פסילת המיזוג את התלות בלוקסוטיקה כשהחלה למכור מותגים רבים שאינם תלויים בחברה האיטלקית. סופר־פארם, שרוכשת מוצרי ריי באן ביבוא מקביל, יצאה בעבר נגד לוקסוטיקה כשטענה יחד עם אופטיקה הלפרין כי לוקסוטיקה מנעה מהן למכור את מוצריה במחירים נמוכים ולערוך מבצעים, ושהרשת מנסה לעצור בכל מחיר יבוא מקביל של מוצריה לישראל. התלונה והעובדה שסופר־פארם מכרה משקפי ריי באן במחיר נמוך יותר כדי למשוך קונים דרדרו את היחסים שלה עם לוקסוטיקה ישראל.

ב־2018 רשות התחרות בדקה תלונה שלפיה ללוקסוטיקה כוח בלתי מוגבל לשלוט במחיר הסופי לצרכן בשל השליטה שלה בכל שרשרת האספקה מייצור המשקפיים ועד מכירתם ברשתות האופטיקה המצויות בבעלותה ברחבי העולם, אבל התלונה לא הובילה לחקירה או לצעדים כלשהם.

עשר רשתות המשקפיים הגדולות בארץ, הכוללות את הלפרין ואופטיקנה, מחזיקות בנתח של 65% מהמכירות של המשקפיים האופטיים ומשקפי השמש, שנאמדים ב־1.8 מיליארד שקל בשנה. כ־20% מוחזקים בידי רשתות קטנות יותר ו־15% בידי חנויות פרטיות.

מעוניינים בזיכיון לרשת מובילה התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן