גולני חזן, כלכליסט

קבוצת פוקס שבשליטת הראל ויזל מתקדמת לקראת כניסה ראשונה לתחום המזון. ל"כלכליסט" נודע כי פוקס מנהלת מו"מ מתקדם להביא לישראל את רשת המזון המוכן הבריטית Pret a Manger. פוקס נחשבת לרשת החנויות הקמעונאיות הגדולה בתחום האופנה, ונראה שוויזל מנסה לפזר את הסיכון בכניסה לתחום ההסעדה. עד היום ניהל ויזל מגעים באמצעות החברות הפרטיות שלו לכניסה לתחום.

במהלך 2019 ניהלה רשת קפה־קפה של רונן נמני מגעים להבאת הרשת לארץ, אבל אלה לא הבשילו גם בשל משבר הקורונה. באותה שנה, לפני משבר הקורונה, ניהל ויזל בשותפות עם המסעדנים האחים ירזין, מגעים להביא לארץ שני מותגים ידועים: רשת בתי הקפה סטארבקס ורשת ההמבורגרים מניו יורק שייק שאק. הקורונה עצרה את המגעים ולאחריה נכנס ויזל לשותפות יחד עם הפועלים אקוויטי ומנורה לעסקי ההסעדה של ירזין.המגעים מול Pret a Manger (בצרפתית: מוכן לאכול) שמספקת ב־1,000 סניפים ברחבי העולם מזון טרי ארוז – כריכים, סלטים, ארוחות עם מספר מרכיבים, פירות וקינוחים – מתנהלים באמצעות החברה הציבורית פוקס אותה מנהל ויזל בעל השליטה.

פוקס מכוונת לפתוח בתוך שנתיים־שלוש מעל 50 סניפים של הרשת בפריסה ארצית. הסניפים של הרשת צפויים להיפתח בקניונים, במרכזים מסחריים וגם ברחובות סואנים יחסית כמו דיזנגוף ואבן גבירול בתל אביב. הרשת פועלת בפורמט מדפים לאוכל חם ומקררים קרים בשירות עצמי, בהם הלקוח מבצע בעצמו את תהליך איסוף המוצרים.ג'פרי היימן הקים את הסניף הראשון בלונדון ב־1983, אבל כעבור שנתיים החברה נקלעה להפסדים ופורקה. סינקלייר ביצ'ם וג'וליאן מטקאלף רכשו את הרשת מפירוק ב־1986, פיתחו תפריט של מזון טבעי בעבודת יד, והצליחו להעביר אותה לרווחיות. החנות הראשונה של הרשת מחוץ לבריטניה הוקמה בניו יורק ב־2000. בין 2001 ל־2008 החזיקה מקדונלד'ס שליש ממניות החברה ומכרה אותן. הרשת נרכשה ב־2018 בתמורה ל־1.5 מיליארד פאונד על־ידי משפחת ריינמן הגרמנית באמצעות קרן ההשקעות שלהם JAB Holding.הרשת עברה שנתיים קשות ב־2020 ו־2021 בהשפעת מגפת הקרונה ורשמה בהן הפסד של 570 מיליון ליש"ט – 343 מיליון ליש"ט ב־2020 ו־226 מיליון ליש"ט ב־2021. הבעלים הגרמני נאלץ להזרים בשנתיים הקשות 200 מיליון ליש"ט לקופת החברה כדי לאפשר לה לשרוד. באוגוסט 2020 קיצצה החברה 2,890 משרות וכיום היא מעסיקה כ־11.5 אלף עובדים מהם 8,700 בבריטניה.

בשבוע שעבר הודיעה הרשת על חזרה לרווחיות ועלייה של שליש בהכנסה החצי שנתית ל־357 מיליון ליש"ט, שמשקפים הכנסה שנתית של 715 מיליון ליש"ט בשנה (כ־800 מיליון דולר).הרשת הודיעה כי בכוונתה להכפיל את גודל ההכנסות בחמש השנים הקרובות, כולל באמצעות הרחבות בינלאומיות כמו השקה בהודו שהוכרזה לפני שבועיים, כך שהכניסה לישראל היא ככל הנראה חלק מהתכנית הזו. בהודו אגב, הסניפים ינוהלו על ידי Reliance Industries, תאגיד הקמעונאות והאנרגיה שבבעלות המיליארדר מוקש אמבאני. הרשת הודיעה גם על כניסה לספרד, פורטוגל וקנדה בקרוב.

ענף ההסעדה בארץ מקבל בשנה האחרונה התעניינות משמעותית כשגופים פיננסיים נכנסים לשותפות בעסקי הסעדה כמו האחים ירזין, או רשת נונו אנד ג'ירף שלאומי פרטנרס רכש 20% ממניותיה. נטישה של חברות אופנה את החנויות בקניונים מביאה את בעלי הקניונים לחזר אחר קבוצות ורשתות הסעדה.

מעוניינים בזיכיון לרשת מובילה התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן