גולן חזני, כלכליסט

עסקת ענק בתחום המסעדנות. ל"כלכליסט" נודע כי קרן גרין לאנטרן שבראשה עומד ריצ'י האנטר עומדת לרכוש את השליטה (50%) ברשת המסעדות האסייתיות קיסו־פו מידי המייסדים רותם טחן ונעם גבאי. העסקה תיעשה לפי שווי של 120—180 מיליון שקל לרשת. כלומר, המייסדים של הקבוצה ייפגשו עם 60—90 מיליון שקל. האקזיט של השניים יוכל לגדול בעתיד, שכן במסגרת העסקה תקבל גרין לנטרן אופציה לרכוש את יתרת המניות בהמשך. עם זאת, להערכת גורמים בתחום, בשל המצב הנוכחי בשווקים ובכלכלה, גרין לאנטרן עשויה לבקש הפחתה בשווי של הקבוצה לקראת הקלואוזינג של העסקה.

לקבוצת קיסו־פו יש כיום שבע מסעדות — פו־סושי בת"א, סטודיו בת"א, סאן יאנג בת"א, קיסו בקריית־אונו, נאי־לון בהוד השרון, נוצ' ברמת השרון ונישי בנתניה — ובימים אלו היא מקימה שתיים נוספות. העסקה מול גרין לאנטרן כוללת את כל המסעדות הקיימות, למעט סאן יאנג, שאותה תוכל הקרן לרכוש בהמשך, וכן את המסעדות שבהקמה. בשתיים מהמסעדות לגבאי וטחן יש שותפים. גרין לאנטרן תרכוש מחצית מהמניות שלהם גם במסעדות האלו, ותוגדר כבעלת שליטה בכל המסעדות שכלולות בעסקה.

טווח השווי הרחב יחסית בעסקה הוא תולדה של ההסכמה שלפיה השווי ייקבע לפי מכפיל של 6—7 על ה־EBITDA (רווח תפעולי־תזרימי), כשמחצית מהתמורה תשולם עם השלמת העסקה והמחצית השנייה על בסיס התוצאות של השנה הנוכחית שעדיין אינן ידועות.

עוד נודע כי העסקה בין הצדדים נחתמה כבר בסוף 2022 ולאחרונה אף קיבלה את אישור רשות התחרות. עם זאת, העסקה טרם הושלמה, ככל הנראה משום שגרין לאנטרן מנסה לגייס שותפים לעסקה, שאותה היא שואפת לבצע במתכונת של קו־אינווסט — השקעה משותפת, בין היתר עם משקיעים קיימים של קרן גרין לאנטרן עצמה. מדובר במתכונת שלפיה רכשה הקרן 50% מחברת 911 שמחזיקה ברשת חנויות האופנה סטורי (Story) ביוני 2022 לפי שווי של 80 מיליון שקל. בינואר האחרון הכניסה גרין לאנטרן שותפים לעסקה — בית ההשקעות מור, משפחת שמלצר, בנק דיסקונט (באמצעות דיסקונט קפיטל, זרוע ההשקעות הריאליות) וחברת הביטוח הכשרה. יתכן שחלק מהשותפים לעסקת 911 יחברו להאנטר גם בעסקה הנוכחית, ככל שהיא תושלם. משקיעים מסורתיים של גרין לאנטרן עדיין מתלבטים בנוגע להצטרפות לעסקת קיסו־פו, זאת על רקע החשש מהמצב הכלכלי בארץ, נוכח ההשפעות של ההפיכה המשטרית וההשפעות של הסביבה המאקרו־כלכלית הגלובלית, שעשויות להקשות על עסקי המסעדנות בשנתיים הקרובות.

לפי פרטי העסקה שנחתמה, ככל שגרין לאנטרן לא תצליח לגייס בסופו של דבר את הסכום הנדרש לביצוע העסקה, היא תוכל לסגת ממנה. בימים אלו גרין לאנטרן מצויה בעיצומו של מהלך לגיוס קרן חדשה בהיקף של 500 מיליון שקל. יתכן שלאור המצב הנוכחי בשווקים ובכלכלה היא תסתפק בסופו של דבר בסגירה ראשונית בהיקף נמוך יותר של הקרן.

מחזור של 200 מיליון שקל

קבוצת קיסו־פו הוקמה בשנת 2005 על ידי טחן וגבאי, והיא התרחבה לאורך השנים. טחן הוא בעל עבר בחיי הלילה והפאבים, ואילו גבאי הוא איש הייטק לשעבר שעבד במיקרוסופט. המסעדות של הקבוצה ממוקמות בקצה הגבוה של הסקאלה, אך הן אינן נמנות על המסעדות היקרות בארץ. כיום המחזור של הקבוצה עומד על כ־200 מיליון שקל בשנה, והרווח הנקי שלה עומד על מיליוני שקלים. מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי ה־EBITDA של קבוצת קיסו־פו בשנת 2020 עמד על 20 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי עמד על 4 מיליון שקל; בשנת 2021 הרווח התזרימי־תפעולי עמד על 23.5 מיליון שקל והרווח הנקי על 6 מיליון שקל; ואילו בשנת 2022 ה־EBITDA הסתכמה בכ־22 מיליון שקל ואילו הרווח הנקי עמד על 4—5 מיליון שקל. ככל הידוע, מדובר על שיעורי רווחיות גבוהים ביחס לענף המסעדנות. זאת, בין היתר, הודות לכך שלקבוצה אין מרכז לוגיסטי. לרבות מרשתות המסעדות הגדולות בישראל יש מרכז לוגיסטי בבעלותן, מה שמכביר מאוד על ההוצאות שלהן.

המסעדות של קבוצת קיסו־פו משתרעות על שטחים גדולים יחסית של כ־400 מ"ר ויותר. מסעדת הדגל של הקבוצה, קיסו, מגלגלת מחזור שנתי של כ־70 מיליון שקל לפי ההערכות. המחזור של פו־סושי, שסמוכה לנמל תל־אביב, עומד על כ־45 מיליון שקל בשנה. המחזור של נוצ' מגיע ל־35 מיליון שקל בשנה.

קרן שמתמחה במזון

גרין לאנטרן, שמנוהלת על ידי האנטר — מנהל העסקים הראשי של שופרסל בעברו — דני בן־רעי ויוסף אליאש, מתמחה בהשקעות בתחומי המזון והצרכנות. בין היתר היא מחזיקה בשליטה במחלבת גד, יחד עם דיסקונט קפיטל ומגדל ביטוח; מפעל הנקניקים יחיעם; יצרנית הגלידות פלדמן; פטריות מרינה; יצרנית הטופו משק ויילר; ולאחרונה, בחודש מרץ, חתמה על עסקה לרכישת 50% מיצרנית המיצים פריניב לפי שווי של 120 מיליון שקל.

ככל שהעסקה בין גרין לאנטרן לקבוצת קיסו־פו תושלם, זו תהיה העסקה הגדולה ביותר בתחום המסעדנות. אבל גרין לאנטרן אינה לבדה בזירה. בסוף 2021 נכנסה לתחום לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, תוך שהיא משקיעה 60 מיליון שקל במניות ואשראי ברשת המסעדות הממוזגת של נונו אנד מימי האיטלקית וג'ירף האסייאתית.

מעוניינים בזיכיון לרשת מובילה התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן