אורנה יפת, כלכליסט

ירון ירקוני התקדם בהשתלטות על ארקפה, וקנה החוצה את מייסדת הרשת משפחת שמר, כך נודע ל"כלכליסט". ירקוני, שהחזיק עד כה 60% ממניות ארקפה, רכש את 20% המניות של קובי שמר ואת מניות המיעוט, 10%, של קבוצת שותפים עסקיים נוספת, שכוללת את החברות תלת אלול, אילן אלוני ומשרד עו"ד יגאל שרון (שרון היה בעבר מנכ"ל ארומה ישראל). סכום הרכישה לדברי ירקוני הוא 23.5 מיליון שקל, המשקף שווי של כ־80 מיליון שקל לרשת. כעת מחזיק ירקוני 90% ממניות רשת בתי הקפה. ארקפה איטליה, יצרנית פולי הקפה של הרשת, מחזיקה ב־10% נוספים.

ירקוני אישר את דבר העסקאות: "העסקה המהותית היא מול קובי שמר, שבשנים האחרונות החליט לפנות לעסקים בתחום שוק ההון. מאז 2012 אני מנהל את הרשת, וקובי משמש לי יועץ והוא תמיד ימשיך לייעץ לי כי הוא איש קולינריה מהמעלה הראשונה. בחרתי לקנות את בעלי מניות המיעוט בשל חילוקי דעות, ואז גם הוחלט ביני לבין קובי שאני ארכוש את מניותיו".

בשנה החולפת פרץ סכסוך בין ירקוני לבעלי מניות המיעוט, שהוביל את השותפים להגיש ביוני האחרון תביעה נגד ירקוני. בתביעה טענו בעלי מניות המיעוט נגד הפסקת חלוקת הדיבידנדים, שעמדה על 70% מהרווחים מדי חודש. עוד טענו נגד הקמת בית ארקפה בתל אביב והעסקת מקורבים של ירקוני ברשת. "היו בינינו חילוקי דעות שהביאו לסיטואציה בה החלטתי שאני לא רוצה אותם במערכת", אמר ירקוני.

ארקפה מפעילה כיום 50 סניפים, מהם 10 סניפי ארקפה בייקרי. ב־2012 פתחה הקבוצה את הבייקרי הראשון בנווה אביבים בתל אביב, ובשנים האחרונות מהווה תת־המותג את מנוע הצמיחה של הרשת. "הבולונז'רי הצרפתי הוא המיקוד שלנו בשנים האחרונות", אמר ירקוני ל"כלכליסט". "רף הכניסה לעולם בתי הקפה הפך כל כך נמוך, וחשוב לנו לשמור על איכות ובידול. לכן החלטנו למקד מאמצים בתחום הבייקרי, ששם נדרשת התמחות בעולם האפייה הצרפתית".

המודל העסקי של הבייקרי, שמאופיין בסניפים קטנים יחסית לבתי הקפה הגדולים, מבוסס על לקוחות ששותים קפה מהיר במקום ומבצעים רכישת מאפים ולחמים הביתה.

ירקוני היה בעבר זכיין של ארומה ישראל והחזיק 10% ממניותיה. לארקפה הוא נכנס ב־2012 עם רכישת 45% מהרשת לפי שווי של 50 מיליון שקל. באותה עת החזיקה קבוצת ארקפה גם בבעלות על רשת המסעדות האיטלקיות ג'ויה. שנה לאחר מכן רכש עוד 15% נוספים מרון שמר, בנו של קובי שמר, שהחזיק בבעלות לצד אביו. באותה העת קבוצת המשקיעים הנוספת רכשה את מניות המיעוט ברשת. ב־2015 מכר ירקוני את רשת ג'ויה למסעדן איציק אנקונינה תמורת כ־3.5 מיליון שקל והחליט למקד את ארקפה בתחום הקפה והבייקרי.

מחזור המכירות של ארקפה מוערך ב־300 מיליון שקל. ארקפה פותחת מדי שנה שניים עד שלושה סניפים חדשים, ובשנה האחרונה השיקה את בית ארקפה ביד חרוצים בתל אביב בהשקעה של 10 מיליון שקל. לשם העבירה הרשת את משרדי החברה ואת מפעל הקלייה, שפעלו עד אז בנתניה. בשנה האחרונה נכנסה ארקפה לתחום מגשי אירוח למשרדים, והחלה לשלוח מגשי כריכים, לחמים וגבינות, מאפים מלוחים ומתוקים וקינוחים.

בשנה הקרובה היא מתכננת להרחיב את פעילות האונליין, עם משלוחים של פולי קפה טריים שנקלים בבית הקלייה בתל אביב. כמו כן היא תיכנס לראשונה לתחום מכונות הקפה הביתיות ותציע באתר רכישה או השכרה של מכונת קפה ביתית. בימים אלה מנהלת הרשת משא ומתן עם שתי ספקיות של מכונות קפה מחו"ל.

 

מעוניינים בזיכיון לאחת הרשתות המובילות בישראל?התקשרו עכשיו 1700-720-720 או לחצו כאן.