שני מוזס, גלובס

בעשורים האחרונים הפכה ישראל לאומת בתי קפה ומסעדות. בדומה לשווקים מפותחים בעולם, הציבור כבר לא מסתפק במזון בבית, ואוכל בחוץ כפתרון קבע וגם כבילוי. מציאות זו באה לידי ביטוי בשלל אופנים, שאחד המרכזיים שבהם הוא השינוי באופי הקניונים בישראל. אם בעבר הלא רחוק העוגן המרכזי של הקניונים, מבחינת בעלי הקניונים, היה חנויות האופנה, הרי שבשנים האחרונות, בצל הקשיים הנערמים בפני רשתות אופנה רבות, רשתות ההסעדה תופסות נפח הולך וגדל משטחי המסחר בקניונים.

אולם לצד הפיכתן של רשתות ההסעדה והקפה למחוזרות על ידי הקניונים, בשלוש השנים האחרונות חלה החמרה משמעותית בכל נושא הרגולציה על מסעדות, בדמות שינויי חקיקה דוגמת חוק הפיקדון, היטל 20% על עובדים זרים והפסיקה בסוגיית הטיפים. על רקע זאת, בשנה האחרונה ניהלו נציגי המסעדנים קמפיין נגד שר האוצר משה כחלון, בניסיון להציף את הקשיים שעמם מתמודדות המסעדות גם לתודעת הציבור.

עסקי ההסעדה מושפעים גם הם מהשינויים בהרגלי הצריכה ומהטכנולוגיה. אפליקציות התשלום שצמחו בישראל חוברות לבתי עסק בתחום ההסעדה, כשרשתות מזון מהיר כמו ארומה או דומינו'ס פיצה חתמו הסכמים או מנהלות מגעים לקראת האפשרות של תשלום באמצעות אפליקציות כמו ביט, פפר פיי ופייבוקס. גם אם התוכניות האלה יוגבלו כעת על ידי הרגולציה, הרי שמדובר בעידן חדש מבחינת עסקי ההסעדה.

אתגר נוסף שיאפיין את המסעדות ובתי הקפה בשנה הקרובה הוא מערכת היחסים עם אפליקציות משלוחי האוכל שמשנות את השוק – תן ביס שנרכשה לפני כשנה על ידי החברה ההולנדית Takeaway, וחברת Wolt הפינית. המודל שבו פועלות החברות פשוט: הפעלת צי של שליחים לצד אתר או אפליקציה שמאפשרים להזמין אוכל ממבחר מסעדות. התשלום וסליקת האשראי לא מתבצעים מול המסעדה אלא מול חברות משלוחי האוכל, ואלה גוזרות עמלה של 25%־30% מכל הזמנה, בהתאם להסכם עם בית העסק. מי שמקבלת את התשלום היא אפליקציית משלוחי האוכל כאמור, ואילו המסעדות מקבלות את התשלום ממנה מדי פרק זמן קבוע. כך, למשל, בוולט התשלום מועבר למסעדות מדי שבוע, ואילו בתן ביס מדובר, לפי הערכות בענף, על תשלום שוטף פלוס 30.

אחד האתגרים עבור המסעדות ובתי הקפה יהיה המעבר למציאות שבה חברה חיצונית אחראית על חלק הולך וגדל של המחזור של עסקי ההסעדה שעובדים איתה. אלה מצליחים אומנם לתרום להגדלת המחזור, אך נוגסים ברווחים.

מקדונלד'ס, שבניהול ובבעלות ד"ר עמרי פדן, היא רשת המסעדות הגדולה בישראל ומפעילה 186 סניפים בארץ. מנתוני החברה עולה כי השנה מקדונלד'ס תסכם את מכירותיה בכ־920 מיליון שקל לפני מע"מ (כמיליארד שקל כולל מע"מ), וזאת לעומת כ־ 840 מיליון שקל ב-2018.
הייתה זו שנה עם מהלך אסטרטגי משמעותי מבחינת מקדונלד'ס. אחרי שהפסיקה לפני כעשור להפעיל שירות משלוחים, בשנה האחרונה השיקה הרשת מחדש את השירות, שנכון למועד כתיבת שורות אלה פועל בעיקר באזור גוש דן והשרון, כשבמקביל פועלת הרשת להרחבת פריסתו הגיאוגרפית גם לאזורים נוספים.
מהלך משמעותי נוסף הוא הזכייה במכרז להפעלת מסעדות בנמל התעופה בן גוריון, לאחר שהתמודדה מול בורגראנץ' וברגר קינג. הזכייה התרחשה חרף ניסיונות של גורמים פוליטיים, ובהם שר הכלכלה אלי כהן, למנוע ממנה להשתתף במכרז, בשל הימנעותה מפתיחת סניפים מחוץ לגבולות הקו הירוק.

בשנה האחרונה השיקה הרשת כמה חדשנויות טכנולוגיות, ובהן שירות הגשה לשולחן – בניגוד להמתנה ואיסוף עצמאי מהדלפק – למשלמים במסכי המגע הנקראים "מק טאצ'". בחברה מציינים, כי כיום "הרוב המכריע של ההזמנות ברשת מגיע מאמצעים דיגיטליים" – ממסכי המגע, מהאפליקציה ומאתר ההזמנות המקוון.

מהלך נוסף שביצעה החברה הוא השקת תוכנית נאמנות באפליקציה הכוללת צבירת McCoins – מעין חברות מועדון המבוססת על מטבעות וירטואליים שניתן לצבור בכל קנייה ואשר מקנים הנחות על מוצרים. בנוסף, מ-2018, מקדונלד'ס נגישה לציבור העיוורים ולקויי הראייה, באמצעות שיתוף פעולה עם אפליקציית הניווט הקולי RightHear.

 

מעוניינים לרכוש זיכיון לאחת מהרשתות המובילות בישראל? התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן.