ג'וסלנד תפתח 500 סניפים בארה"ב

ג'וסלנד תפתח 500 סניפים בארה"ב

חברת יילו קאפ, בעלת רשת ג'וסלנד בארץ, חתמה על הסכם עם חברת ארוקון (AROCON) האמריקנית לפיו תשקיע ארוקון סכום של כ-40 מיליון דולר בהקמת 500 סניפים של רשת ג'וסלנד בארה"ב.
 
מדובר בפריצת דרך משמעותית ביותר לרשת ג'וסלנד, המונה היום 28 סניפים בארץ.


לצורך הפעלת ההסכם הקימו הצדדים חברה אמריקנית משותפת בשם יילו קאפ USA, שבה מחזיקה יילו קאפ ישראל ב-90% מהמניות. ארוקון היא חברה המתעסקת באבטחת קניונים. עם ההסכם הנוכחי, תיכנס החברה לראשונה לתחום הקמעונאות.


 


לפי ההסכם, יילו קאפ ישראל תהיה אחראית להקמת גרעין הפיתוח של החברה בארה"ב, ולשם כך יעתיק בקרוב בעל החברה, אמיר יצקן, את מקום מגוריו לארה"ב. בהמשך תמכור יילו קאפ USAזיכיונות. בנוסף, יילו קאפ USA תעביר 3% מכלל התגמולים ליילו קאפ ישראל.


 


עד סוף השנה הנוכחית יפתחו הצדדים עשרה סניפים בארה"ב, אחד מהם ייפתח בחודש הקרוב ב-Mall of America, במינסוטה. בשנת 2008 יפתחו כ-50 סניפים, ובהמשך יואץ קצב הפתיחה.
 
יילו קאפ ישראל תשתתף בכ-25% מעלות הקמת עשרת הסניפים הראשונים ולאחר מכן ארוקון תישא בעלות המלאה של ההשקעה.


 


היקף ההשקעה בהקמת סניף בארה"ב עומד על כ-150 אלף דולר, אולם היקף ההשקעה יורד ככל שמספר הסניפים הנפתח רב יותר. לדברי יצקן, הצפי הוא שלאחר כשנה, תגיע עלות הקמת סניף לכ-80-100 אלף דולר.


 


ראשיתו של המותג ג'וסלנד הוא במקרר קטן בתוך מסעדה איטלקית שהקים יצקן לפני שנים אחדות בקניון מלחה בירושלים. "היה לי מקרר קטן של טרה והחלטתי להציב מכונות למיץ תפוזים וגזר טבעי. תוך זמן קצר המקרר הקטן הניב הכנסה גבוהה יותר מכל המסעדה. פניתי למנהל הקניון וביקשתי להציב דוכן בחוץ. הוא אמר לי 'אתה לא נורמלי, עזריאלי השקיע מאות מיליונים ואתה רוצה לפתוח כאן בסטה?'", מספר יצקן. למרות זאת השניים סיכמו כי טרם ביקורו של עזריאלי הוא יקים דוכן ואם עזריאלי ילין עליו, הוא יפרק אותו בתוך 24 שעות. בעיני עזריאלי זה דווקא מצא חן, והשאר היסטוריה.


 


"אנחנו נמצאים בעידן של בריאות, וג'וסלנד הוא בלב העניין. אנחנו מוכרים חטיפי ירקות טריים, חטיפי פירות יבשים וכריכי בריאות, אפילו מוצר הגלידה שבבעלותנו היא גלידת יוגורט עם פירות טריים", מסביר יצקן את הצלחת המותג.


 


לדבריו, הרשת נהנית ממספר יתרונות משמעותיים נוספים. האחד, ניהולה בידי אנשים שגדלו בחברה, והשני – עלות נמוכה של חומרי גלם. "עלות חומר הגלם ברשת עומדת על 15%-16% במוצר העיקרי כשממוצע עלות חומרי הגלם במזון המהיר הוא 33%. כך שאם זכיין של ארומה נשאר עם רווח של 9% למשל, אצלנו הוא נשאר עם כ-30% רווח".


 


בנוסף, אומר יצקן, "עלות כוח אדם ברשת היא הזולה בשוק ועומדת על שכר מינימום או קרוב לו. אין לנו תלות בבעלי מקצוע כגון שפים וקונדיטורים כמו בכל עסק מזון אחר. אין לנו הוצאות מימון למוצרי מדף כיוון שאנחנו מוכרים סחורה טרייה עם חיי מדף של ימים עד שבועות והתוצאה היא בלאי אפסי. אנחנו קונים סחורות באשראי ומוכרים במזומן".


 


פעילות המותג ג'וסלנד מנוהלת באמצעות שתי חברות: יילו קאפ, המחזיקה בבעלות על המותג ו-יילו קאפ זכיינים, המרכזת את הפעילות התפעולית של 22 הסניפים המופעלים בזכיינות.


 


מדו"חות מבוקרים של החברה שהגיעו לידי "גלובס" עולה, כי אשתקד רשמה יילו קאפ גידול של 15% בהכנסות שהסתכמו ב-18.6 מיליון שקל. סעיף הוצאות ההפעלה וכלליות הסתכם ב-18.6 מיליון שקל. עיקר הסכום, כ-16 מיליון שקל, הנו בגין הוצאות הפעלת הזיכיונות ו-600 אלף שקל בגין פרסום, באמצעות משרד הפרסום מקאן-אריקסון.


 


החברה, שרשמה אשתקד הפסד נקי של 50 אלף שקל, צופה לרשום השנה גידול של 18% במכירות ל-22 מיליון שקל, ורווח נקי של 2.5 מיליון שקל. יצוין שהכנסות החברה במחצית הראשונה של 2007 הסתכמו ב-11.5 מיליון שקל.


 


לדברי יצקן, הפעלת החנויות במסוף הגבול טאבה (כולל חנות המזכרות), בשדה התעופה אילת ובשדה התעופה בעובדה, חנויות שהחלו לפעול בחודשים ינואר ומארס השנה, צפויה להניב לחברה הכנסות בגובה 4.5 מיליון שקל. במחצית הראשונה השנה הסתכמו ההכנסות בחנויות אלה ב-2.1 מיליון שקל.


 


יילו קאפ זכיינים רשמה אשתקד גידול של 50% בהכנסות שהסתכמו ב-6.3 מיליון שקל לעומת 4.2 מיליון שקל ב-2005. החברה צופה לרשום השנה גידול נוסף של 50% בהכנסות ל-9.4 מיליון שקל.


לדברי הנהלת החברה, מקור כמחצית מההכנסות הוא בתגמולים שמשלמים זכייני הרשת העומדים על 10% ממחזור המכירות (כולל 2% עבור פרסום), והיתר ממכירת סניפים לזכיינים ומתשלום דמי זיכיון ראשוניים. דמי הזיכיון לסניף עומדים על 10,000-30,000 דולר, סכום המשתנה בהתאם לגודל הסניף.


 


אשתקד הסתכמו הוצאות החברה ב-6.3 מיליון שקל כאשר 3.7 מיליון שקל מתוכם הם הוצאות בגין הקמה והפעלת סניפים.


 


מדו"ח החברה עולה עוד, כי יצקן השקיע 1.7 מיליון שקל מהונו האישי בחברה. לדברי יצקן, בהכללת מחזור המכירות של הסניפים המופעלים בזכיינות, הסתכם אשתקד מחזור הפעילות הכולל של המותג (כולל שתי החברות) ב-36 מיליון שקל, גידול כולל של 15% בהשוואה ל-2005.


לרשת 28 סניפים בארץ ועד סוף השנה היא צפויה לפתוח שמונה סניפים נוספים.


 


בשבוע שעבר חתמה הרשת על הסכם עם חברת הולמס פלייס, להכנסת סניפים לתת הרשת שייפ. בתוך חצי שנה תפתח הרשת חמישה סניפים נוספים במכוני הכושר. היקף ההשקעה בפתיחת סניף עומד על כ-80 אלף דולר, ובמסגרת ההסכם תקבל הולמס פלייס 5% מכלל ההכנסות.