אורנה יפת ונורית קדוש, כלכליסט
אלקטרה מוצרי צריכה צפויה לפנות לבעלי פיצוחיות ופיצוציות פרטיות בניסיון למכור להם זכיונות להפיכתם לסניפי רשת חנויות הנוחות 7-Eleven תמורת תשלום תמלוגים, כך נודע ל"כלכליסט". לפי הערכות, החברה מכוונת לפתיחת מאות סניפים בישראל, עם פוטנציאל פריסה המוערך ב־400 חנויות בכל רחבי הארץ. בשבוע האחרון האיצה אלקטרה צריכה של האחים זלקינד את המשא ומתן לקבלת הזכיון להפעלת 7-Eleven בישראל, במקביל למאמצים לרכישת רשת המזון יינות ביתן, ושתי העסקות צפויות להגיע לחתימה בימים הקרובים.
אלקטרה צריכה צפויה לנצל את יתרון הגודל ואת כוחה בקמעונאות ויבוא מוצרי חשמל לטובת מינוף כוח קנייה מאוחד, באופן שנועד להקל על קמעונאים קטנים שמבצעים כיום רכש לחנות בודדת או למספר סניפים מצומצם. בנוסף היא תנסה לשווק לזכיינים הפוטנציאלים את כוחו של מותג 7-Eleven הבינלאומי שמוכר לישראלים רבים מטיולים בחו"ל. גודלן הצפוי של החנויות מוערך ב־50–100 מ"ר, בדומה לקיוסקים וחנויות נוחות הקיימות בישראל.
אלקטרה צפויה להימנע מהכנסת סניפי 7-Eleven לקניונים ובמקום זאת להתמקד בהסבת קיוסקים קיימים ופתיחת חנויות במרכזי מסחר שכונתיים בני 3,000–6,000 מ"ר, באזורי תעסוקה, במרכזי ערים ובבנייני משרדים. זאת לצד פניה למכרזים להפעלת חנויות בבתי חולים ובאוניברסיטאות. 7-Eleven מפעילה כ־70 אלף חנויות ברחבי העולם ואף שהיא מוגדרת כרשת חנויות נוחות רק 20% מסניפיה פועלים בתחנות דלק. הרשת מחזיקה סניפים מעטים בקניונים ומרבית סניפיה ממוקמים במרכזי שכונות, רחובות ראשיים ובשטחי הלובי של בנייני משרדים.
סוגיה מעניינת שצפויה להשפיע על נתח השוק שהרשת החדשה תצליח לגרוף כרוכה בהפעלת החנויות בשבת. הרשת הבינלאומית פועלת בהתאם לרגולציה הנהוגה בכל מדינה חדשה שאליה היא נכנסת, ועל כן ניתן להניח כי היא לא תפעיל את סניפיה בשבת, במיוחד אם השותפות עם רשת פוקס (עוד על כך בהמשך) תצא לפועל. עם זאת, ויתור על המכירה בשבת עשוי להשאיר נתח שוק לא מבוטל במרכז הארץ לרשתות כ־am:pm, סופר יודה והרשת העירונית של טיב טעם.
זרוע קמעונאות בתחומי המזון, החשמל והפנאי
שאלה שנותרה פתוחה עם ההתקרבות לחתימת הסכם הזכיון של 7-Eleven היא השותפות מול קבוצת פוקס של הראל ויזל, שאלקטרה צריכה חתומה עמה על הסכם עקרונות לשותפות של 50% בזכיון. הצדדים צפויים להיפגש בקרוב ולדון בתנאי הזיכיון שסוכמו מול החברה הבינלאומית, וכעת ויזל ייצטרך להכריע אם ברצונו להצטרף להסכם.
לפי ההערכות, אלקטרה ופוקס, שלא דנו בחודשים האחרונים בעסקה ביניהן, יפרקו את השותפות שכן בשנה שחלפה מאז חתימת הסכם העקרונות השתנו התנאים שהובילו לגיבושו. פוקס כבר פנתה לקידום זכיונות בינלאומיים אחרים כפליינג טייגר ורשת הסטוק היוונית ג’מבו, בעוד אלקטרה רכשה בשבוע החולף את מפעילת רשתות הטיולים והפנאי קולומביה, אאוטסיידרס ושבילים, וקרובה לחתימה על רכישת השליטה ביינות ביתן. זאת אחרי שבשבוע שעבר בית המשפט דחה את הבקשה לצו מניעה שהגיש איש העסקים יגאל דמרי נגד מכירת רשת המזון, לאחר שבעליה נחום ביתן נסוג מהסיכום עמו.
חתימת העסקאות לרכישת יינות ביתן וקבלת הזכיון ל־7-Eleven תייצר לאלקטרה צריכה זרוע קמעונאות מהותית שתכלול פעילות מזון ופעילות קמעונאות לטיולים ופנאי, לצד קמעונאות מוצרי החשמל שהיא מפעילה באמצעות מחסני חשמל ושקם אלקטריק. בנוסף פועלת אלקטרה צריכה ביבוא, יצור, יצוא, שיווק והפצה של מוצרי צריכה חשמליים וכן בפיתוח והקמה של נדל”ן להשקעה.
החברה שבשליטת אלקו (47.81%) של האחים זלקינד בוחנת כעת אפשרות לפצל את זרוע הקמעונאות לתאגיד נפרד והכנסת משקיע שיחזיק ב־20% ממנו. משקיע זה עשוי להיות חברת הביטוח הפניקס, שכבר מחזיקה ב־7% מאלקטרה צריכה ומחפשת הזדמנות להיכנס לשוק המזון, בין היתר דרך יינות ביתן.
יתרון גודל ברכש ויבוא יאפשר הורדת עלויות
בעלותה של אלקטרה צריכה על יינות ביתן צפויה להתבטא בהקמת מועדון לקוחות אחוד שירכז את צרכני כלל פעילויות הקבוצה, וכן על גבי רצפת המכירה של רשת קמעונאות המזון. אלקטרה צריכה צפויה לנצל את שטח המכירה כדי לשווק את מוצרי החשמל שלה — מהלך שלא מן הנמנע שיתבצע בהמשך גם בסניפי 7-Eleven, בדומה לאופן שבו רשתות הנוחות הקיימות משווקות כבר היום לצרכנים מוצרי חשמל כמכונות קפה ובידוריות. עד כה מיעטו ביינות ביתן ובמגה לשווק מוצרי חשמל והשאירו את הפעילות בקטגוריה למתחרה שופרסל, שמנהלת שיתוף פעולה נרחב עם ניופאן שמייבאת עבורה מוצרי חשמל תחת המותג פיילוט.
אלקטרה צריכה צפויה לנצל את יתרון הגודל שלה בתחומי הרכש והיבוא בבואה לדון בהוצאות כמו עלויות הובלה מחו”ל, מחירי שכירות מול בעלי נכסים ועלויות פרסום. כבר היום מייבאת החברה כ־8,000 מכולות מדי שנה במסגרת פעילותה בתחום מוצרי החשמל בלבד. פתיחת רשת חנויות הנוחות החדשה והבעלות על רשת הפנאי קולומביה יגדילו עוד יותר את פעילויות היבוא, והחברה תנסה למנף זאת להורדת עלויות.
עד כה נמנעה אלקטרה משכירת שטחים בקניונים לרשתות החשמל שלה והעדיפה מרכזי קניות פתוחים ורחובות ראשיים לחנויות גדולות בנות מאות מ”ר. כעת צפויה החברה לפתוח עוד 20 סניפים חדשים לרשת קולומביה, לרכוש חנויות נוספות בתחום הספורט ולהקים עשרות חנויות לרשת 7-Eleven, ולמנף את מסע הקניות להשגת שטחי נדל”ן מסחרי בתנאים נוחים.
תחרות עזה גם בקמעונאות המזון וגם לחנויות הנוחות
יינות ביתן ו־7-Eleven אינן הפעם הראשונה שמשפחת זלקינד מנסה להיכנס לשוק המזון. ב־1994 קבוצת אלקו, אז בהובלת האב גרשון זלקינד, רכשה מהמדינה את גרעין השליטה במפעילת בתי הכלבו שקם. החברה השקיעה עשרות מיליוני דולרים בקידום המותג אך התקשתה להתמודד עם התחרות ושלוש שנים לאחר מכן מכרה את פעילות המזון לשופרסל. כעת מנסים הבנים דני ומייקי לחזור לתחום וצפויים להפוך בן לילה לבעלי פעילות קמעונאית משמעותית בשוק המזון, שעשויה לערער רשתות קטנות יותר, אך גם ימצאו זירה מאתגרת ורוויה.
מובילת התחום שופרסל מחזיקה בפערי תשתית אדירים מול המתחרים, לאחר שהשקיעה מיליארדי שקלים במרכזים לוגיסטיים שחיזקו את שליטתה בשרשרת האספקה, טיפוח מותג פרטי שהפך לספק הרביעי בגודלו של הרשת, זרוע פיננסים בת כ־2 מיליון חברי מועדון וכ־600 אלף מחזיקי כרטיס אשראי ומערך מכירות מקוונות מצליח. רמי לוי פועלת לצמצום הפער אך הדרך בפניו עוד ארוכה, והשחקנים הקטנים שצמחו על חשבון מגה ויינות ביתן טרם פיתחו תשתיות משמעותיות.
ליבת פעילותה של יינות ביתן היא בחנויות העירוניות שמייצרות פוטנציאל רווח גבוה, אך היא מתחרה בתת־הרשת שופרסל שלי וברשת העירונית של טיב טעם שבעלת יתרון במגוון המוצרים ופעילות בשבת, לצד רשתות שכונתיות אזוריות כסופר יודה שנרכשה לאחרונה בידי פז. סניפיה של יינות ביתן עצמה מצויים במצב רעוע ולרשת אין מנועי צמיחה או תשתית תפעולית מקצועית.
למרות זאת, החיבור בין הפריסה הארצית של יינות ביתן ומגה ומיקומיהן המצוינים, לבין משקיעה אסטרטגית כאלקטרה צריכה על יכולותיה התפעוליות גבוהות, עשוי לייצר את השינוי ששוק קמעונאות המזון צמא לו. החיבור יאפשר לרשת לשפר את תנאי הסחר ולפתח מנועי צמיחה שמחייבים השקעות פיננסיות.
בזירת חנויות הנוחות התחרות ערה עוד יותר ומתנהלת בעיקר בין am:pm על 52 סניפיה, שופרסל אקספרס (כ־80 סניפים) ורשתות קטנות יותר כסיטי מרקט שנרכשה בחודש שעבר בידי סונול. פריחת חנויות המזון במרכזי הערים, שהתעצמה עוד יותר בשנה החולפת תחת משבר הקורונה, הובילה את דור אלון לכוון להכפלת סניפי am:pm ולהרחיב את המותג מעבר לגבולות תל אביב, לצד הרחבת פעילות מיני סופר אלונית. גם דלק ישראל צפויה לפתוח רשת עירונית, ולמעשה כל רשתות המזון מחפשות מיקומים לסניפים שכונתיים או חנויות נוחות במרכזי הערים, שמתאפיינות ברווחיות גולמית של 33%–40%. כל אלו צפויים להקשות על חיפוש המיקומים לרשת 7-Eleven, שאלקטרה תצטרך לייצר עבורה גם בידול וערך מוסף שיעניקו לה יתרון על המתחרים הקיימים המכירים את צורכי השוק.
מעוניינים בזיכיון לאחת הרשתות המובילות בישראל?התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן.