נורית קדוש, כלכליסט

"אין לי ספק שלאחר שיפוץ הסניפים והשינויים שאנו עורכים, יהיה ביקוש רב לרכישת זיכיון להפעלתם. לכן אנו פועלים לפתיחת סניפים חדשים", כך אמר אתמול רמי לוי, בעל השליטה בקופיקס לאחר פרסום דו"חות החברה לשנת 2018.

קופיקס חתמה את השנה בסימן שלילי עם העמקת ההפסד הנקי ל־8.5 מיליון שקל, בעיקר נוכח מכירות בתי הקפה שירדו ב־13.3% והסתכמו ב־86.7 מיליון שקל. הירידה נרשמה בהמשך לקיטון שחל בשנת 2017 לעומת שנת 2016. במהלך השנה נסגרו 13 סניפים וחלה עצירה מוחלטת במכירת זיכיונות חדשים. הרווח הגולמי של בתי הקפה ב־2018 ירד ב־24.7% ל־17.8 מיליון שקל, בשל סגירת הסניפים ומהפסד של 4.7 מיליון שקל של מפעל החברה.

לטענת לוי, שיקום רשת קופיקס בישראל והכפלת מספר בתי הקפה ברוסיה לכ־250 סניפים, לצד הרחבת הפריסה למדינות נוספות ברחבי העולם, צפויים להחזיר את החברה למסלולה כבר השנה. בישראל נערך לוי לשפץ 22 סניפי רשת בתי הקפה של קופיקס בהשקעה כוללת של כ־1.5 מיליון שקל. מדובר בסניפים שננטשו בשנתיים האחרונות על ידי זכיינים לא מרוצים ומאז מופעלים על ידי החברה. לאחר השיפוץ, תמכור הרשת את הזיכיון להפעלתם, שעלותו כ־100 אלף שקל לסניף.

השינויים בחברה אליהם מתייחס לוי כאל מה שישיב את הביקוש מצד זכיינים להפעלת סניפים נוגע בין היתר להורדת עלויות, שיובילו לשיפור הרוחיות של הזכיינים והחברה. במסגרת זו, תחליף החברה את כשרות בד"ץ העדה החרדית למוצרי המפעל המשווקים לזכיינים, בכשרות הרב רובין, הנחשבת לכשרות מהודרת, אך עלותה נמוכה הרבה יותר. צמצום ההוצאות בפן זה צפוי להיות משמעותי בשנה הבאה, בשל היותה שנת שמיטה.

במקביל, פועל לוי להחלת תנאי הסחר המשופרים שיש לרשת המזון שבשליטתו, לסניפי קופיקס וסופר קופיקס, מה שיוביל להורדת מחירי הקנייה מהספקים. פעילות הלוגיסטיקה וההפצה תעבור מגורם חיצוני להפעלה עצמית במרלו"ג של לוי במודיעין.

עוד כוללת תכנית ההתייעלות – הוצאת קרונות הקפה מעשרה סניפי סופר קופיקס, לטובת הרחבת מגוון המוצרים, כך שיכללו גם קטגוריות טרנדיות כמו מוצרי בריאות, בשר טרי וירקות ופירות בתפזורת, שאינם נמכרים כיום ברשת, שילוב המותג הפרטי של לוי במדפי הרשת והוספת עמדות טעינת של רב קו. לוי מעוניין גם להסב חמש חנויות סופר קופיקס לפורמט רמי לוי בשכונה, שבשלב זה מונה שני סניפים. החברה במו"מ מתקדם לחתימה על הסכמי שכירות לארבעה סניפים נוספים, כך שהרשת תמנה עד סוף השנה כעשר חנויות בפריסה ארצית/

ניתן להעריך כי הנסיון של לוי בשוק המזון, יוכלו לתרום לשיפור פעילות המרכולים סופר קופיקס, שמכירותיה ירדו ב־2018 ב־3 מיליון שקל ל־200.7 מיליון שקל. עלייה במספר הסניפים ושיפור הרווחיות הגולמית בסופרים בעיקר ברבעון הרביעי, במהלכו לוי כבר היה פעיל בחברה, הובילה לעלייה ברווח הגולמי ב־9.6% ל־50.5 מיליון שקל.

 

רוצה להיות זכיין של אחת מהרשתות המובילות בישראל? התקשר עכשיו 072-3307915 או לחץ כאן.