אפקט קופיקס: עוד בתי קפה מציעים תפריט ב-5 שקלים

 


 


16.10.2013 Ynet מירב קריסטל


"אני מוכר תפריט שלם ב-5 שקלים, במקום הכי מרכזי בירושלים", כך מצהיר משה וולפסון, 23, אב לשני ילדים, תושב חשמונאים, שביום שישי האחרון ערך רביזיה בתפריט של בית העסק שלו והוריד את המחירים למחיר אחיד: 5 שקלים. "זו הסחורה הכי טובה במחיר הכי מתאים".


 


בית הקפה "פשוט טעים", נמצא ברחוב יפו 224 בכניסה הראשית לתחנה המרכזית, מצד ימין. התפריט שלו כולל כריכים, מאפים, שתייה קלה וקפה – הכל ב-5 שקלים, בדומה לקופיקס, רק שפה גם מוכרים רבע מגש פיצה ב-5 שקלים "הגבינה היא גבינה אמיתית, 28% של טרה", מדגיש וולפסון, שמסביר את השינוי בתמחור.


 


 "בעבר קראנו למקום 'גרניטה' ולפני כמה חודשים, החלטנו לשנות את האופי שלו ולהוריד מחירים. בהתחלה שינינו את השם ל'פשוט טעים', כי לא פשוט להיות פשוט ועכשיו גם הורדנו מחירים. גם קודם לכן היינו זולים: שתייה קלה היינו מוכרים ב-7 שקלים במקום ב-9 פחיות ב-6 שקלים, הפוך קטן ב-10 שקלים, לעובדי התחנה ב-7 שקלים ולנהגי מוניות מכרנו אספרסו ב-5 שקלים. עכשיו הכל נמכר ב-5 שקלים גם לקחת וגם לשבת".


  


למה החלטתם למכור הכל ב-5 שקלים?  


"בשביל לשלם 7 שקלים על קפה, צריכים לפרוט שטר של 20. לעומת זאת, לכולם יש מטבע של 5 שקלים בכיס הקטן. הצרכן לא צריך עכשיו לדאוג שגם יהיה לו כסף לאוטובוס. והמחיר זהה – לשבת ולקחת. העיקר שתשתה בכיף, מה שאתה רוצה".


 


"אנשים אומרים תודה אמיתית"


 


"פשוט טעים" החל לשווק את התפריט ב-5 שקלים עוד לפני שרשתות ארומה ישראל וארומה ת"א הורידו את מחיר ההפוך הקטן ל-8 שקלים וכן לפני שסניף "קפה קפה" בטכניון, חיפה, הינדס תפריט דומה בתמחור ובנראות לתפריט של קופיקס, למורת רוחה של הרשת.


 


בבית הקפה שלו, 40 מ"ר גודלו, לא כולל קומת מטבח, הוא מעסיק 3 עובדים ולטענתו הפריטים בתפריט זולים רק במחיר, לא באיכות. "המקום נקי והמזון באיכות הכי גבוהה, ניהלתי תקופה ארוכה מסעדה של קרוב משפחה ואני יודע לשמור על איכות. הקפה שלי מגיע מספק איטלקי בשם מאוריציו, שמבקר פה כדי לראות איך אנחנו מכינים אותו. יש לנו 5 סוגי כריכים, מאפים מכל הסוגים של אנג'ל ומאפיות אחרות".


  


העובדים לא חששו שזה יבוא על חשבון השכר שלהם?


"הם מסתובבים עם חיוך ענקי על הפנים, הם שמחים, נהנים, העבודה רצה סביב השעון, יש אקשן ובעיקר: יש ברכות. כל אדם שעובר שם מברך אותם. אנשים אומרים להם תודה, תודה אמיתית, לא כמו התודה שאתה אומר למלצרית כשהיא מביאה את החשבון כי אתה מנומס".


 


"אנשים זורמים על קפה ב-5 שקלים, הם לא מחשבים"


 


הרווח של וולפסון מהמהלך, הוא גידול במספר הקונים. "אני מרוויח פחות, אבל הייתי מוכר אולי 100 כוסות קפה ב-10 שקלים ביום. מאז התפריט החדש, המכירות עלו ואם אבדוק בקופה, אני בטוח שהן שולשו. אנשים זורמים על קפה ב-5 שקלים, הם לא חושבים על זה ומחשבים כמו שחשבו על קניית קפה יקר יותר, אני חוזר הביתה מדי יום ב-22:00 ורבע ממדינת ישראל חיה ככה ואוכלת בחוץ. היום במקום להוציא 50 שקל על אוכל אני מוציא 10 שקלים, עכשיו אנשים יוכלו ליהנות ולהיות פחות מחושבים".


 


אתה מפסיד כסף?


"אני לא מפסיד, אבל בקונספט הקודם לא יכולתי להתרחב לרשת גדולה ועכשיו כן. אני לא מחפש לקנות קניונים, אני רוצה לפרנס הבית כמו שצריך ושאנשים יברכו אותי, כפי שקורה מאז ששיניתי את תמחור התפריט. אני רואה בזה חסד לאנשים. בירושלים יש לא מעט אנשים קשי יום וחשוב לי שכשהם עוברים באזור התחנה הם יוכלו לקנות כריך או כוס קפה.


  


המוטיבציה העיקרית היא בכל זאת להרוויח כסף.


"כן. אני לא קם בשלוש בבוקר כדי לא להרוויח כסף".


 


אתה חושב שקופיקס יחזיקו מעמד?  


"הקונספט שלהם יצליח, אם הכיוון שלהם זה לעזור לבני האדם, זה יצליח".


 


וכמה זמן התפריט שלך יחזיק מעמד?  


"זה תפריט קבוע, לטווח רחוק. מבחינתי שיניתי לגמרי את המקום".


 


אינגליש קייק: מספר הקונים קפץ פי 2.5


 


"פשוט טעים" זה לא המקום היחיד בירושלים שהלך בדרך שהתווה אבי כץ, הבעלים של קופיקס. גם הזכיין של רשת רשת אינגליש קייק בגבעת שאול מוטי ברק, החליט לעשות מעשה. הזכיין של אחד מ-13 הסניפים של הרשת, החל למכור בשבוע שעבר קפה הפוך קטן, אייס קפה קטן, כריך ומאפה גדול – כולם ב-5 שקלים.


 


 


 "רציתי להיות המוביל, לעשות צעד לפני שהאחרים יעשו", מסביר ברק, "בכל מקרה, הקונספט הוא לא כמו קופיקס. לא כל החנות פה ב-5 שקלים. זה בית קפה חלבי, יש פה מנות עם דגים, אם יש לי אריזת עוגיות ב-24 שקלים אני לא אמכור אותה בחמישה".


  


מתי יסתיים המבצע?


"זה מבצע ללא הגבלת זמן כרגע, בסניף שלי בלבד. נראה כמה זמן הוא יימשך לפי ההיענות של הלקוחות", מסביר ברק. "מאז, אנשים פשוט שוטפים את החנות. במקביל לתפריט ב-5 שקלים, הוזלנו גם את הקפה הגדול ב-9 שקלים. זה שבוע שני שאני חושף את המבצע וזה הקפיץ את מספר המבקרים במקום בפי 2.5".


 


אתה מפסיד על זה כסף?


"ברור שאנחנו מוכרים הרבה מהפריטים האלה ואמנם המחיר ירד, אבל אף אחד לא מפסיד כי מוכרים גם מוצרים נלווים. קודם לכן מכרנו הפוך ב-7 שקלים או 8.90 שקלים עם מאפה קטן. לא מכרנו במחיר של ארומה. הפסקנו את המבצע הקודם, כי לא יכולנו להציע את שני המבצעים וכרגע הטרנד הוא קפה לבד ב-5 שקלים".


 


איך אתה מסביר את זה שבארקפה למשל מוכרים קפה קטן וכריך מיני ב-30 שקלים?


"שיבושם להם ארקפה. אני לא הולך להיות מיליונר מהמבצע הזה ומי שילך על מכירות ב-5 שקלים לא ירוויח טוב, אלא ימשוך אנשים שיבואו להתפנק. עובדה שגם אני לא יכול להוזיל את כל בית הקפה לרמה של קופיקס. אלה לא אותם מוצרים".


 


הקונספט של קופיקס יצליח לדעתך?


"קופיקס לא עשה את זה כדי להרוויח כסף, אלא כדי למכור רישיונות. אנשים מחכים בתור כדי לקחת ממנו זיכיונות, אז הוא הצליח בגימיק. הוא אדם חכם מאוד, יש לו ראש עסקי מבריק. נניח שהוא ימכור 200 זיכיונות כפול 100 אלף דולר, 70 אלף דולר, תעשי חשבון כמה כסף הוא יכול להרוויח על הזכיינים. מכל ספק הוא מקבל בונוס בסוף השנה? הוא יעשה אחלה קופה. האם הוא ירוויח מ-5 שקלים על כל המוצרים? אני מסופק מאוד אם אפשר לעשות דבר כזה. אני גם לא חושב ששאר בתי הקפה יכולים או צריכים לעמוד בזה".


 


מנדרין: הנחה של 45% באייס קפה


 


בחיפה, לצד סניף קפה קפה בטכניון, גם ברשת מנדרין יצאו בתפריט ב-5 שקלים. כאן מדובר במבצע בלבד, בארבעה הסניפים בטכניון, שהחל עם החזרה ללימודים ויסתיים בסוף החודש. סטודנטים מסרו ל-ynet שכדי לממש את המבצע יש להציג נייר פרסום ("פלאייר") שמשמש כקופון הנחה.


 


"אנחנו כל הזמן עם מבצעים באוויר, זה מבצע אקטואלי ומתאים לתקופה", אמר ל-ynet הבעלים של הרשת אסף כץ, לרשת 10 סניפים ועוד שניים בהקמה, אך המבצע חל רק בסניפי הטכניון "כי בסניפים האחרים נצא תיכף במבצע 1+1 על מרקים. בטכניון יש גם פריטי אקספרס שלא קיימים בסניפים אחרים ושיכולנו להוזיל: כריכים טו גו, חטיף אנרגיה. הסניפים האחרים הם בית קפה מסעדה".


  


למה שאלה לא יהיו מחירים קבועים?


 "אנחנו עושים מבצעים לאורך כל השנה. היה לנו מבצע שהסתיים לא מזמן: 1+1 על כל השייקים. כל פעם אנחנו יוצאים במבצע אחר. הגישה שלנו היא כל הזמן להיות במבצעים, במיוחד מאז שהחלה המחאה החברתית".


 


אתה מפסיד מהמבצעים האלה?


 "אנחנו מרוויחים הרבה פחות. לא כל כך משתלם למכור קפה ב-5 שקלים. זו הנחה של 38% ללקוחות ובקפה קשה להתמודד עם מחיר כזה. אם מסתכלים רק על חומרי הגלם ברור שמלמכור קפה ב-8 שקלים יש רווח, אבל הוא הולך גם להוצאות השוטפות: שכר עבודה, שכירות. יש לנו עלויות שאין לקופיקס: השטח התפעולי שלנו גדול משלהם, יש לנו טבח, מלצרים".


 


אם המבצע יצליח, תמשיכו למכור במחירים האלה?


"מאוד יכול להיות שהמבצע יחזור על עצמו בעוד חודשיים- שלושה יחזור המבצע הזה".


 


 


מתעניין/ת בפגישת יעוץ? לחץ/י כאן