שני מוזס, גלובס

מוטי ריכטר, לשעבר בכיר בפיצה האט ישראל, משתלט על הזיכיון של רשת הפיצריות האמריקאית פאפא ג'ונס (Papa John's), כך נודע ל"גלובס". רשת הפיצריות האמריקאית פאפא ג'ונס פעלה מאז הגעתה לישראל לפני כארבע וחצי שנים תחת הבעלות של אסף גרינברג ומושיק טלור, מי שהיו בין היתר הבעלים של הסושיה ומכרו אותה לקבוצת קפה קפה. אלא שבחודשים האחרונים אלה איבדו את הזיכיון, ובחברה האמריקאית הוחלט לאתר זכיין חדש לפעילות.
פאפא ג'ונס היא רשת הפיצריות הרביעית בגודלה בארצות הברית ומתחרה בענקיות כמו דומינוס ופיצה האט, ותחת הבעלות החדשה יש כוונה להפוך אותה לדומיננטית בישראל. מוטי ריכטר לא רכש את הפעילות שהייתה קיימת לפאפא ג'ונס בישראל, אלא זכה בזיכיון מול החברה האמריקאית, מה שאיפשר לו ב-11 מרץ – ארבעה ימים בלבד לפני שמשבר הקורונה השבית את הפעילות בישראל – להשתלט על שלושת הסניפים הקיימים בישראל כיום, ולהפוך לבעלים של הרשת בישראל. בנוסף, כחלק מהסכם קבלת הזיכיון נדרש ריכטר לרכוש את הציוד של מפעל ייצור בצק הפיצה של הרשת שנמצא בנתניה.

כאמור, כיום מפעילה הרשת בישראל שלושה סניפים בלבד – בתל אביב, ברחובות ובחיפה. סניף נוסף שהיה בעיר נתניה נסגר עוד תחת הבעלות הקודמת. אלא שכעת הרשת צפויה להתרחב באופן מסיבי. ריכטר שעוסק כ-17 שנה בתחום המזון, ושמש כמנהל הרשת וסמנכ"ל התפעול בפיצה האט ישראל, מתכוון להצמיח את הרשת, ולהביא אותה לפריסה של 25 סניפים בתוך חמש שנים.
במסגרת השינויים תחת הבעלות החדשה, מתכוון ריכטר לשנות גם את האופי של הרשת. מסניפים שהוחזקו מחציתם תחת הרשת ומחציתם בזכיינות, המודל של הרשת עבר לבעלות מלאה של הזכיינים. בנוסף, הגודל של הסניפים יקטן בצורה דרמטית, בין היתר כדי להוזיל את מבנה העלויות ולהפוך אותם לרווחיים יותר, כשהדגש צפוי להיות על חנויות רחוב עם ישיבה בחוץ, ומרכזים פתוחים. אגב, הבידול שלה כרשת לא כשרה שמוכרת פיצות בשריות יישמר.
"נתמקד במקומות שבהם פעל עסק שכבר עבד"
בראיון ראשון אומר ריכטר ל"גלובס": "נתמקד בפתיחה במקומות שבהם פעל עסק שכבר עבד, עם שכר דירה נמוך שיאפשר להרוויח כסף. הסניפים הנוכחיים רווחיים אך הם קשים מאוד לתפעול, זה צריך להיות מיקום עם עלויות תפעול נמוכות. במיוחד בסיטואציה של היום יש הרבה הזדמנויות למקומות שפעלה בהם מסעדה שנסגרה". גם מבחינת הגודל, מכוון ריכטר לשטחים קטנים יותר: "הסניפים במתכונת הישנה היו בגודל של 80-100 מ"ר, אנחנו נתמקד ב-60-80 מ"ר, כשהעלות לזכיין לפתיחת סניף תעמוד על כ-350 אלף שקל". החנות הראשונה שתפתח תחת הבעלות של ריכטר צפוי להיפתח בראשון לציון מזרח, סמוך למסעדת הסוהו.

בעוד שרוב ענף המסעדות בישראל ובעולם ספג מכה קשה בחסות משבר הקורונה, בשוק הפיצריות דוווקא נהנו מהמשבר. לדברי ריכטר, "העסק שלנו בנוי על משלוחים. מניסיון עבר במלחמות ומשברים, העסקים שעובדים הכי טוב הם עסקים של משלוחים, ומחזור המכירות של הרשת עלה משמעותית בזכות זה. אני הרבה שנים בתחום, ובחיים לא ראיתי כמות כזו של משלוחים. בפסח הגענו למצב שעומדים בחוץ 60 שליחים של Wolt ומחכים למשלוחים, ושוטרים הגיעו למקום כי לא הבינו למה יש התקהלות מחוץ לדלת".
גם בשגרה עיקר הפעילות של פאפא ג'ונס מגיעה ממשלוחים (80%), כשהמשלוחים של החברה בישראל נעשים גם באופן עצמאי עם שליחים של החברה, וגם באמצעות Wolt בתל אביב.
אגב, הניסיון של ריכטר בתחום הפיצה לא נעצר בשוק המקומי. הוא מגלה כי לפני מספר שנים, לאחר שעזב את פיצה האט, איש העסקים והמיליארדר טדי שגיא פנה אליו כדי שיקים עבורו רשת פיצריות במתחם קמדן מרקט בלונדון שנמצא בבעלותו. הקונספט שהקים ריכטר מבוסס על פיצה בטאבון עם שירות משלוחים והיום קיימים ארבעה סניפים של המותג שהקים תחת השם קמדן פיצה.

הקורונה היטיבה עם הרשת בעולם
פאפא ג'ונס היא רשת פיצריות אמריקאית הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-2.6 מיליארד דולר. הרשת פועלת במודל של זכיינות, ונחשבת לרשת משלוחי הפיצה רביעית בגודלה בשוק האמריקאי. הרשת שהוקמה ב-1984 מפעילה כ-5,400 מסעדות בכ-49 מדינות, מתוכן כ-600 בבעלות, והיתר בזיכיון, והיא מזוהה עם המיתוג "חומרי גלם טובים יותר, פיצה טובה יותר". ב-2019 הסתכמו מכירות החברה בכ-1.6 מיליארד דולר.
משבר הקורונה הטיב לא רק עם הפעילות של רשת הפיצריות בישראל, אלא בעולם כולו. בהודעה למשקיעים מסר מנכ"ל החברה בסוף חודש מאי, "בחודש השני ברציפות, מכירות החברה היו הטובות ביותר בהיסטוריה של החברה", כשהחברה המשיכה לספק משלוחים "ללא מגע" גם בתקופת המשבר העולמי. לצד הדיווח פרטה פאפא ג'ונס כי המכירות שלה בחודשים מרץ-מאי זינקו בעשרות אחוזים אל מול התקופה המקבילה בארה"ב. כך למשל בחודש מאי, העריכה החברה צמיחה של 33.5% בחנויות זהות בארה"ב ושל 7% גלובלית. במקביל, החברה הודיעה גם על גיוס של כ-20 אלף משרות.
פאפא ג'ונס
רשת הפיצריות הרביעית בגודלה בארה"ב מתחרה בענקיות כמו דומינוס ופיצה האט ● מחזור המכירות השנתי עומד על 1.6 מיליארד דולר והחברה נסחרת בשווי שוק של 2.6 מיליארד דולר ● בישראל מפעילה הרשת שלושה סניפים: בתל אביב, ברחובות ובחיפה, ומעסיקה 100 עובדים ● הרשת הגיעה לישראל ב-2016, תחת הבעלות של אסף גרינברג ומושיק טלור ● במרץ עבר הזיכיון למוטי ריכטר, לשעבר מנהל פיצה האט ישראל, שבעברו גם הקים עבור איש העסקים והמיליארדר טדי שגיא רשת פיצריות במתחם קמדן מרקט בלונדון שבבעלותו

 

מעוניינים בזיכיון לאחת הרשתות המובילות בישראל?התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן.