ניצן שפיר, גלובס

בתביעה שהוגשה לביהמ"ש, ועדת הסחר הפדרלית טוענת כי הזכיינים שילמו לרשת בורגרים האמריקאית 50-70 אלף דולר עבור דמי זיכיון, אך רובם לא הצליחו לפתוח מסעדות • נטען כי הרשת הבטיחה לזכיין כי אם לא יוכל לפתוח מסעדה, החברה תחזיר לו את דמי הזיכיון, אך הבטחה זו התגלתה כאשליה, והזכיינים נותרו עם הפסדים של עשרות אלפי דולרים כל אחד

משרד המשפטים האמריקאי הגיש בשם ועדת הסחר הפדרלית (FTC) תביעה לבית המשפט המחוזי בקליפורניה נגד רשת המזון המהיר בורגרים ובעליה, היזם הישראלי אורן לוני. בתביעה נטען כי הרשת ולוני מכרו יותר מ-1,500 זיכיונות תוך הטעיית הזכיינים בנוגע לסיכונים, שימוש בהבטחות שווא ומניעת מסירת המידע הנדרש לפי החוק האמריקאי.

"בורגרים הבטיחה לצרכנים, בהם חיילים משוחררים, את החלום האמריקאי, והותירה אותם בסיוט של חובות והונאה", אמר סמואל לוין, מנהל הלשכה להגנת הצרכן ב-FTC.

לפי האתר האמריקאי של בורגרים, יש לרשת כ-100 סניפים ברחבי ארה"ב. הרשת האמריקאית הוקמה על-ידי לוני, לאחר שהקים את הרשת בישראל בשנת 2008 וזכה להצלחה. תוך מספר שנים הגיעה הרשת לעשרות סניפים, ובשנת 2014 מכר לוני את בורגרים לקבוצת BBB. כיום פועלים 53 סניפים של הרשת ברחבי הארץ. לרשת בורגרים הישראלית אין קשר כיום ללוני או לרשת האמריקאית.

לוני החל לפעול בתחילת שנות האלפיים בישראל בתחום הזיכיונות. הוא גילה את הפוטנציאל במכירת זיכיונות לרשתות מזון, נהג לאתר ולרכוש רשת קטנה, למתג אותה ולמכור זיכיונות. כך הוא הפך את "השניצליה", שהחלה עם שני סניפים, לרשת של 46 סניפים, ופיתח כך גם את רשת היוגורטים יויו ואת רשת השווארמיות בנדורה. ההצלחה הגדולה שלו הייתה רשת בורגרים.

לפי התביעה של FTC, הרשת בארה"ב הציעה לזכיינים את החלום האמריקאי: להפוך לבוס של עצמך כחלק מרשת מסעדות מודרנית. אך לפי התביעה, הרשת, שכיוונה בין היתר ליוצאי צבא, הטעתה אותם עם הבטחות שווא ומסמכים מטעים.

בין היתר נטען כי בורגרים ולוני הצליחו למשוך זכיינים פוטנציאליים על-ידי הצגת ההזדמנות כ"עסק בקופסה", שצמצם את המורכבות של בעלות והפעלת מסעדה ולא דרש כמעט ניסיון עסקי מהזכיינים החדשים. כאשר הזכיינים ביקשו בחזרה כספים שהובטחו להם, הרשת סירבה להשיבם.

בורגרים גרפה עשרות מיליוני דולרים

ב-FTC טוענים כי הזכיינים שילמו לרשת בין 50 אלף ל-70 אלף דולר עבור דמי הזיכיון. בורגרים גרפה עשרות מיליוני דולרים עבור עמלות הזיכיון, אך רוב הזכיינים ששילמו מעולם לא הצליחו לפתוח מסעדות. נטען כי הרשת הבטיחה לזכיין כי אם לא יוכל לפתוח מסעדה, החברה תחזיר לו את דמי הזיכיון, אך הבטחה זו התגלתה כאשליה. הזכיינים נותרו עם הפסדים של עשרות אלפי דולרים כל אחד.

לפי החוק האמריקאי, מי שמוכר זיכיון מחויב למסור לרוכשים הפוטנציאליים את כל המידע המהותי לו הם נדרשים כדי להעריך את הסיכונים ואת היתרונות ברכישה. בתלונה נטען כי בורגרים ולוני לא מסרו מידע מדויק, בין היתר על החזר דמי הזיכיון.

משרד המשפטים מבקש מבית המשפט לעצור את ההפרות של בורגרים ולוני, ולחייב אותם בסעד כספי, כאשר חוק הזכיינות האמריקאי קובע עונש אזרחי פוטנציאלי של 46.5 אלף דולר עבור כל הפרה. 

לא ניתן היה לקבל את תגובתו של אורן לוני לידיעה. 

מעוניינים בזיכיון לרשת מובילה התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן