מירב לוי דיאמנט, יום יום אילת

אחרי לפחות שבעה זכיינים של סניפי דואר באילת שסגרו את הסניפים בטענה כי רעיון הזכיינות אינו רווחי כלל, וזכיין סניף דואר באזור התיירות שהבין אחרי חודשים אחדים בלבד את כשילון השיטה, שוב מוציאים בדואר ישראל מכרז ומבטיחים כי לפחות שני סניפים חדשים ייפתחו כבר בקרוב באילת ● אלא שבפועל, לפחות אחד משני המתמודדים הפוטנציאלים כבר ויתר ● זכייני סניפי דואר בעיר בעבר מבהירים: "דואר ישראל משלה את בעלי העסקים במייצגי שווא, במקום לקחת על עצמם את האחריות, להודות בכישלון שיטת הזכיינות ולפתוח סניפי דואר בבעלותם" ● ואילו בדואר ישראל סבורים שהרעיון החדש- לפתוח סניף דואר בתוך חנות עובדת, יצליח הפעם במקום בו כשלו הסניפים ● בינתיים, האילתים מגלים שלהזמין תור באפליקציה לסניף הדואר המרכזי, היחיד שנותר בעיר, לוקח לעיתים גם שלושה ימי המתנה

זה אחד הסיפורים הכי מכעיסים של אילת בשנים האחרונות- איך פעם ועוד פעם מגלים זכייני סניפי דואר בעיר, שפתחו סניפים כשהם חדורי מוטיבציה ואמונה שיצליחו במקום בו אחרים כשלו, שבעצם הם לא יכולים להמציא את הגלגל מחדש, וכשדואר ישראל משלם לך על כל פעולה שמתבצעת על ידך בסניף עמלות זעומות בלבד, לא משנה מה תעשה, כמה גימיקים תנסה למכור מסביב על תקן חנות בתוך חנות, בסופו של דבר עלויות האחזקה יעלו על ההכנסות, וגם אתה, כמו טובים וקודמים לפנייך, תאלץ לסגור את הבאסטה, להחזיר את המפתחות לדואר ישראל ולהיכנס לרשימת סניפי הדואר בזכיינות באילת שנסגרו.

שבעה סניפי דואר כבר נסגרו באילת


ולראייה, לא פחות משבעה סניפי דואר נסגרו במרוצת השנים האחרונות, לא זו בלבד שמחזקים את הטענה כי שיטת הזכיינות באילת כשלה, אלא שבכל כמה חודשים מגלים תושבי אילת מחדש ששוב נותרו עם סניף דואר אחד מרכזי בעיר. מה שאומר שלא פעם תגלו שבאמצעות האפליקציה, תוכלו להזמין תור לסניף הדואר האחד והיחיד הפועל בעיר רק לעוד שלושה ימים. מתסכל? בהחלט. בעיקר את התושבים שמאסו כבר בתורים, בהמתנה הממושכת, ובעובדה שברוב המקרים אי אפשר לקבל באילת את שירותי הדואר מהיום להיום. עובדה זו מתסכלת לא פחות גם את זכייני הסניפים, שזה אחר זה לא הבינו ששיטת הזכיינות באילת לא באמת רווחית ומשתלמת כמו שמסביר השבוע בכעס אחד הזכיינים בעבר.

שתי חנויות פעילות ניגשות למכרז


כך או כך, בדואר ישראל לא הרימו עדיין ידיים מרעיון הזכיינות ולא מתכוונים להודות בכישלון השיטה, כי אם יש מי שמוכן לנסות שוב להרים את הכפפה על תקן זכיין, אז בעצם למה לא? וכך, בין התאריכים 6-16/12/21 שוב יוצאים לדרך מכרזים לפתיחתם של עוד שני סניפי דואר חדשים בזכיינות. אלא שאם עד היום דובר על סניף דואר בתוך חנות, כשהחנות נבנתה סביב הסניף, עכשיו ינסו בדואר ישראל את האופציה להכניס את סניף הדואר לחנות קיימת ופועלת. 
"עד היום קיימים שני עסקים שהביעו רצון לגשת למכרז", אומרת מרצדס פחימה, מנהלת אזור הנגב בחטיבת הדואר והקמעונאות. "סופר צאלים ברחוב נירית 2 בעיר ולומדעת באזור התעשייה ברחוב האורגים 3. כמובן שלא הובטח להם כלום", ממהרת פחימה לציין, "במידה ולא יעמדו בקריטריונים הנדרשים ויהיו מתמודדים נוספים, נשקול על פי הצורך והקריטריונים".


לשאלה מדוע ממשיכים בדואר ישראל להתעקש על שיטת הזכיינות לאחר ששוב ושוב נסגרים סניפים באילת השיבה פחימה: "זאת הסיבה לסוכנות בתוך חנות".

אבל גם במקרים הקודמים הזכיינים הקימו סניף עמדות הדואר עמדות מכירה של מיני דברים וגם זה לא צלח. מה ישנה הפעם את המצב?
"עוד לא הייתה לנו 'סוכנות בתוך חנות' באילת. אני מאמינה שהקונספט הזה יהיה יותר רווחי, מאחר ואת כל התשלומים על החנות בעלי החנות כבר משלמים וזו תהייה עבורם תוספת הכנסה".

מדוע דואר ישראל לא מבין את המצב ולא משפר את תנאי הזיכיון ואת גובה העמלות שמקבלים הזכיינים על מנת שסניף דואר בזכיינות יהפוך באמת לרווחי?
"דואר ישראל היא חברה ממשלתית שפועלת על פי תנאי ונוהלי הרגולציה ורשות החברות".

בשנה האחרונה עברו תושבי אילת עשרת מדורי גיהינום בכל הקשור לדואר, שכן עם סגירת סניפי הזכיינות, הפכו התורים בסניף הדואר האחד והיחיד שנותר בעיר לארוכים ובלתי אפשריים. מדוע דואר ישראל לא פעל לאורך התקופה הזו על מנת להקל על תושבי אילת?
"על פי הנתונים, אין המתנות חריגות. היום ניתן לזמן תור ולהגיע בזמן הפנוי לסניף".

לקבל שירותי דואר בין ביצים לחלב?    


אמנם נכון להיום בסופר צאלים כבר ניתן שירות חלוקת חבילות בדלפק נפרד הממוקם בקצה הסופר, אלא שלא ברור איך זה יעלה בקנה אחד עם הצורך להקים דלפק מתן שירותים שיכלול מכלול שירותים ולא רק חלוקת חבילות. האם יהיו מקומות ישיבה והמתנה מסודרים? איך זה ירגיש לקבל שירותי דואר כשמסביבך שלל מוצרי מזון? זכיין דואר לשעבר באילת מבהיר כי מבחינה כלכלית ברגע שבעל עסק צריך לשלם לשניים שלושה אנשי דלפק על מנת שיעניקו את שירותי הדואר לבאים, למרות שאין הוצאות על החנות עצמה, לא בטוח שההכנסות הזעומות שמכניסים שירותי הדואר יצליחו לכסות את עלות העובדים החדשים במערכת. 
"כשאת מדברת על עמלה שמתבטאת באגורות לפעולה, הרווחיות של הרעיון הולכת ויורדת", הוא מסביר ולא מאמין שהרעיון החדש יצליח. "אני לגמרי מאחל לזכיינים החדשים הצלחה, אבל יותר מרומז להם לבדוק היטב את ההבטחות של דואר ישראל. אחרי הכל לא יתכן שרבים וטובים נכשלו בזה קודם ופתאום הכל יהיה טוב וורוד. הגיע הזמן שבדואר ישראל יפנימו שהשיטה הזו כשלה כבר מזמן באילת, ירימו את הכפפה ויפתחו בעיר סניפי דואר בניהולם. לא יתכן שראש העירייה שפונה לחברת הדואר על מנת לשפר את המצב בעיר, לא מבין את כל התמונה ונופל שוב לדיבורים יפים מצדם", הוא אומר. 
כך או כך, גם אם יהיו ניגשים למכרזים יעברו לא פחות מחודשיים עד שסניפי הדואר החדשים ייפתחו ובינתיים תושבי אילת ייאלצו להמשיך להמתין לתורים בסניף הדואר האחד והיחיד שפועל בעיר וימשיכו לשאול את עצמם למה זו מנת חלקם של תושבי אילת?

מבדיקה שערך 'ערב ערב' בנושא הזכיינים הפוטנציאלים הבהיר דני להב מלומדעת כי בסופו של דבר לא ייגש למכרז. את תגובתו של הבעלים של סופר צאלים לא קיבלנו עד לסגירת הגיליון.


וכמו להוסיף חטא על פשע


הודיע דואר ישראל השבוע לבעלי תיבות הדואר במרכז החלוקה באזור התעשייה, כי במסגרת פריסת השירות החדש באילת, ייסגרו תאי הדואר בתשלום הנמצאים בסוכנות התעשייה אלפסי קרמיקה. המדובר במרכז החלוקה הצמוד לסניף שנסגר כבר פעמיים לאחר שזכייניו הרימו ידיים וכעת גם מרכז החלוקה שלצדו ייסגר למגינת לבם של בעלי העסקים באזור התעשייה, שעשו בו שימוש תדיר, שכן הוא חסך להם את הצורך להגיע לסניף המרכזי לשם קבלת דברי דואר. כאלטרנטיבה מציע הדואר הפנייה של דברי הדואר לכתובת המגורים של בעלי התיבות הישנות, פתרון שאינו רלבנטי עבור בעלי עסקים. אופציה אחרת היא שכירת תיבה בסניף המרכזי.

מעוניינים בזיכיון לרשת מובילה התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן