תיקי גולן, ynet

זה אולי נשמע כמו פרק בסדרה עתידנית, אבל מסתבר שהעתיד לחלוטין כאן, בועט ונוגס בכל חלקה טובה: בשבועיים הקרובים ייפתח בקניון דרורים בצומת בני דרור סניף חדש של רשת פיצה האט, אבל לא מדובר בעוד סניף פיצה אלא בסניף הראשון מסוגו – סניף המופעל כל כולו על ידי רובוטים. החנות האוטונומית היא למעשה חנות מזון מהיר שפועלת כולה ללא מגע יד אדם. גודלה של החנות הוא 12 מ"ר והיא ממוקמת בחזית הקניון. החנות תפעל בשיטת משלוחים והזמנות דרך אפליקציית המשלוחים של הרשת, ובשלב זה לא יימכרו שם סלייסים של פיצה אלא פיצות שלמות בלבד.כאמור, את כל הפעולות יבצעו רובוטים – החל מטעינת חומרי הגלם, הוספת הרוטב, הגבינה, שאר התוספות, האפייה והאריזה. בחנות האוטונומית מותקנות כעשרים מצלמות ו-120 סנסורים האחראיים על השליטה והבקרה במכונות. שתי זרועות רובוטיות עובדות באופן סימולטני ויוצרות את המוצר. החנות מחולקת לשני אזורי טמפרטורה שונים – אזור קירור לשמירה על חומרי הגלם ואזור חימום המיועד לתנורים ולפיצות המוכנות הממתינות לאיסוף.

אבל הרובוטים לא עוצרים באפיית הפיצה, וגם לשלב הניקיון נמצא פתרון: לכל מערכות החנות יש מערכת ניקוי עצמית הפועלת על מי אוזון (חומר חיטוי שאינו מכיל כימיקלים וגם לא מכיל מים ועל כן הוא גם חסכוני במים). אבל תפקיד הרובוטים נגמר כאן: צוות טכנאים ייעודי יוקפץ מהשטח לטיפול בתקלות. לפי מידע שנמסר מהרשת, החנות מסוגלת לעבוד 24/7 ללא הפסקה ולייצר 60 פיצות בשעה. החנות היא פרי פיתוח של חברת הסטרט אפ הישראלית Hyper food robotics, שמתכננת, בונה ומתפעלת את הרובוטים ואת המכניקה הנדרשת לתפעול. ואיך הטעם? לטענת רשת פיצה האט מדובר במוצר זהה לחלוטין בטעמו למוצר הנמכר בשאר סניפי הרשת, ואין כל הבדל בין פיצה שנקנתה במכונה האוטונומית לבין פיצה מחנות סטנדרטית. בשלב הראשון אפשר יהיה לקבל רק ארבע תוספות בלבד – זיתים, פטריות, בצל ותירס ובהמשך התפריט אמור להתרחב לתוספות ולמנות נוספות. עד שנת 2024 צפויות להיפתח עשר חנויות כאלה ברחבי הארץ ועוד אלפי חנויות ברחבי העולם, באמצעות תאגיד המזון הגדול YUM! BRENDS, הבעלים של רשת פיצה האט העולמית.בשלב האבטיפוס של החנות יפעל עובד אחד שיצטרך לטעון את הקרון בבצקים, ברוטב ובציוד, אבל בשלב הייצור ההמוני לא יהיה צורך בעובדים בכלל. כל חנות כזאת מורכבת ממספר תאים שמהם נאספת ההזמנה. לכל מקבץ חנויות יהיה מרכז שליטה ובקרה שינהל מרחוק את כל האופרציה, כולל טכנאי שיוקצה לטיפול בתקלות. "מבחינת המודל אנחנו רואים היום את עולם הפאסט פוד פועל ללא עובדים בכלל", אמר ל-ynet שמוליק ברוך, מנכ"ל רשת פיצה האט.מצוקת העובדים בתחום הכריעה את הכף לטובת רובוטים? "מצוקת כוח האדם זה דבר קיים שמתמודדים איתו כבר הרבה זמן. אנחנו נמשיך להעסיק עובדים אבל זה יהיה במשרות בכירות יותר כמו טכנאים ומתכנתים. אנחנו גם שוקלים אולי להסב עובדים קיימים לתחומים הנדרשים. אנחנו חיים היום במציאות שבה הכל זז לכיוון האוטומציה והרובוטיקה, העולם משתנה וזה משהו שאנחנו חייבים להבין".עלות הטכנולוגיה, הייצור וההקמה של סניף כזה לא תתקזז עם סעיף ההעסקה של עובדים? "העלויות של תהליך ההקמה של האב טיפוס הן באמת גבוהות, אבל בסופו של דבר כשנגיע לייצור המוני העלות תהיה כזאת שהחיסכון יחזיר את ההשקעה מהר יותר מהשקעה בחנות רגילה".איפה אתם מתכננים להעמיד את החנויות האלה? "כמעט בכל מקום, בתחנות דלק או במגרשי חנייה".

אז חוץ מעובדים מה עוד זה חוסך למסעדן? "יש גם חיסכון בפחת. כשאנשים מכינים פיצה יש מקום לטעויות, וכשרובוט מכין פיצה כמעט ואין מקום לטעויות, ולכן הפחת שואף לאפס. יש הרבה יתרונות בפיתוח הזה, ומה ששובר שיוון כאן זה שאני יכול להקים רשת מזון מהיר חדשה תוך שבוע ימים כי אין תהליך של לימוד עובדים".ומה החסרונות מלבד העובדה שאין מי שמסתכל ללקוח בעיניים בזמן ההזמנה? "היום גם ככה כמעט ולא מסתכלים בעיניים כי 80 אחוז מההזמנות מתבצעות בדיגיטל. גם במטבחי רפאים שהפכו לפופולרים מאוד לאחרונה לא מסתכלים ללקוח בעיניים. אנחנו בדרך למציאות הזאת שלא משנה איפה החנות ממוקמת, היא יכולה להיות בבית שלי, בחצר או בפריים לוקיישן".אז מה בכל זאת החסרונות? "בהנחה שזה עובד – אין חסרונות. זה ווין ווין אדיר". מה עוד המכונה הזאת יודעת להכין או תדע להכין בעתיד הקרוב? "זה לא נגמר בפיצה אלא לתת מענה גם למוצרים אחרים בעולם הפאסט פוד, כמו המבורגר ואוכל אסייתי, כי בסופו של דבר זה עניין של הגדרה למחשב ושינוי פרמטרים, כי התשתית כבר קיימת".ומה עם מסעדות? נראה את זה גם שם? "מסעדה זו חוויה אז אנחנו עוד לא שם. פאסט פוד בנוי לרוב על משלוחים ולכן שם זה מסתדר".אז עכשיו עם כניסת הסניפים האלה לארץ צפוי גל של פיטורי עובדים ברשת? "לא מתוכננים פיטורים של עובדים, וכרגע עובדים במתכונת רגילה. לא לשכוח שהדבר הזה מייצר סוג אחר של משרות שלא קיימות היום ברשת, בעיקר בצד הלוגיסטי והטכנולוגי, ונצטרך לגייס ולהכשיר עובדים בשביל זה. אין ספק שככל שחנויות כאלה ייפתחו זה ישפיע על גיוס עובדי דלפק וטבחים כי פחות נצטרך אותם, ואין ספק שזה אולי באמת מייתר עובדי דלפק וטבחים אבל מכניס עובדים בעולם הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, מקצועות עם ערך גבוה. אבל זה עדיין לא יהיה אחד לאחד – החיסכון בכוח אדם יהיה גבוה יותר כי כמות העובדים במשרד האחורי תהיה חסכונית. כבר תקופה ארוכה שאנחנו רואים כמה קשה לגייס עובדים ולשמור על העובדים בעולמות הפאסט פוד, כי גם העובדים מבינים שהתפקיד שלהם זמני והם לא יעשו אותו כל החיים. ובכלל, הזמן שעובד נמצא בחנות הולך ומתקצר, וצריך להבין שלשם העולם הולך".

עד כמה הקורונה קשורה לייצור והפיתוח של הסניף האוטונומי הזה? "הדבר הזה נולד כשנה לפני הקורונה, כי כבר לפני שלוש שנים הבנו את הבעייתיות בתפעול היומיומי של הסניפים שלנו, אבל הקורונה נתנה לזה צמיחה – גם בלוחות הזמנים וגם בהבנה שיש לנו כאן מוצר שובר שיוויון".איך התגובות שאתם מקבלים עד כה מהקהל הרחב? "בניסוי כלים שערכנו הבנו שמבחינת הקהל זו אטרקציה לא נורמלית. אני נהנה להסתכל על הפרצופים של האנשים שרואים את הדבר הזה וחושבים שזה מדע בידיוני. מרשים לראות את החנות הזאת עובדת, גם אם את לא רוצה להזמין פיצה. אני לא רואה פה שום בעיה מבחינת הקהל ברגע שיבינו שאין שוני בטעם, בריח ובנראות, ובגלל הדיוק זה יהיה עשוי אולי אפילו טוב יותר מהמוצר שהם מקבלים כיום. ייקח זמן עד שיהיה מענה מושלם לכל המוצרים של פיצה האט, וכרגע האבטיפוס מכין רק פיצה".ומה השלב הבא? "האסטרטגיה שלנו כרגעהיא שעד 2024 יהיו לפחות עשר חנוויות כאלה, וככל שיעבור הזמן נעביר את כל החנויות של פיצה האט למודל העסקי הזה. בגלל שאנחנו חלק מהמותג העולמי יש התעניינות מפיצה האט העולמית, אבל כרגע עדיין אין מכירה. המותג העולמי מחזיק גם ברשת KFC וטאקו בל, אבל אנחנו עדיין לא שם כרגע. אנחנו עדיין לומדים את הדבר הזה ויכול להיות שנהיה כל כך מיומנים בעתיד שנרחיב את השימוש גם למוצרים אחרים שהם מסובכים יותר מפיצה, המבורגר ואוכל אסייתי. תוך שבועיים נקבל את כל האישורים לפתיחה ואת רישיון העסק ונתחיל להפעיל את החנות בצורה מסחרית. אנחנו הטסלה של הפאסט פוד".

מעוניינים בזיכיון לאחת הרשתות המובילות בישראל?התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן