מודן הוציאה את ספריה מחנויות סטימצקי בגלל הקשחת התנאים המסחריים

מודן הוציאה את ספריה מחנויות סטימצקי בגלל הקשחת התנאים המסחריים

הסכסוך בין הוצאת מודן לסטימצקי עלה בשבוע שעבר מדרגה נוספת. מודן הוציאה את ספריה מחנויות רשת סטימצקי ויצאה בקמפיין הקורא לצרכנים לרכוש את הספרים שלא יוכלו להשיג בסטימצקי – ב-50% הנחה.


"מודן לא עובדת עם סטימצקי", הודיע עודד מודן, מבעלי הוצאת הספרים. "סטימצקי הקשיחו את התנאים המסחריים. הם דורשים תנאים שייאלצו אותנו להעלות את מחירי הספרים ב-40% בממוצע, כדי לעמוד בהנחות שהם רוצים. אנחנו לא מוכנים לייקר את הספרים, כי אנחנו חושבים שספר זה מוצר עממי".


את הפתרון לאלפי הספרים שהוצאו מחנויות סטימצקי, מוצאת מודן בירידי ספרים אותם היא מקיימת ומתכוונת להמשיך לקיים בעתיד. "אנחנו מוכרים החזרות של סטימצקי עם המדבקות שלהם על הספרים. סטימצקי החזירו לנו כמות עצומה של ספרים בשווי של עשרות אלפי שקלים". מודן אומר כי ההחלטה לא לעבוד עם סטימצקי אינה גורמת הפסדים להוצאה. "בסופו של דבר אנחנו לא מפסידים", הוא אומר. "יש לנו עלייה של 30% במכירות כתוצאה מהתחזקות של חנויות אחרות ורשת צומת ספרים. יצאנו היום גם במבצע ברבוע כחול, בסופר-סנטר ובמגה עם הנחה של 25%, ובנוסף אנחנו עורכים שורה ארוכה של ירידים. ביום שישי האחרון עשינו יריד בקניון רמת אביב, אנחנו מקיימים יריד בקניון סביונים ובחנוכה מתוכננים ירידים נוספים. זה חידד לנו את הצורך בשיווק. כשנאלצים למכור כמויות, מוצאים את המקום".


הסכסוך בין מודן לסטימצקי הפך לפומבי כאשר פורסם נוסח המכתב ששלח יו"ר סטימצקי, ערי סטימצקי, לחנויות הרשת בערב יום כיפור השנה. סטימצקי הורה לחנויות הרשת להסיר מהמדפים את ספרי הוצאות הספרים החברות ברשת צומת ספרים – המתחרה ברשת סטימצקי. סטימצקי טען כי מודן, כנרת-זמורה-ביתן והוצאות אחרות הקשורות בהן ערכו מבצעים אגרסיוויים ברשת צומת ספרים במטרה להציג את רשת סטימצקי כיקרה. בעקבות המכתב והורדת הספרים ממדפי סטימצקי, פתחה הרשות להגבלים עסקיים בחקירה במטרה לבדוק האם הפר סטימצקי את המגבלות אשר הוטלו על רשת סטימצקי בעקבות המיזוג עם רשת ספרי.


בעקבות התערבות הרשות להגבלים עסקיים, חויבה רשת סטימצקי להחזיר את ספרי ההוצאות השותפות בצומת ספרים למדפיה, אך בכך לא תם הסכסוך. כנרת-זמורה-ביתן אמנם הגיעה להסכמה עם סטימצקי, אך מודן וסטימצקי לא הגיעו לעמק השווה.


הצעדים הקיצוניים שנקט סטימצקי, קשורים לתחרות הגוברת בין סטימצקי לרשת צומת ספרים. צומת ספרים, ש-33% ממנה רכשה מודן בתחילת השנה, נוגסת בנתח השוק של סטימצקי. צומת ספרים, שההנחה הממוצעת בה היתה כ-30% בשנה האחרונה (לפי דברי אבי שומר, מנכ"ל הרשת ומבעליה), הכניסה את תחרות המחיר לענף הספרים. צומת ספרים מונה כ-40 חנויות, בעוד סטימצקי מונה כ-160 חנויות, אך החנויות של צומת ספרים גדולות יותר ומחזיקות מגוון רחב יותר של ספרים.


כדי לעמוד בתחרות מול רשת צומת ספרים, הקשיחה סטימצקי בשנה אחרונה את תנאי הסחר שלה. הרשת תבעה מהוצאות הספרים לעבור לעבוד איתה בקונסיגנציה, כלומר שהמלאי יהיה בבעלות רשתות הספרים וסטימצקי תשלם רק עבור המלאי שנמכר. צומת ספרים עובדת בצורה זו מהיום בו מוזגו רשת יריד ספרים, בבעלותו של שומר, ורשת צומת ספרים בבעלות כנרת-זמורה-ביתן לרשת אחת.


תגובת סטימצקי: "הודעותיה ומודעותיה של מודן אינן אמת. סטימצקי לא החרימה מעולם אף מו"ל ואינה מחרימה גם היום, ובכלל זה אינה מחרימה את ספרי מודן. מודן באופן חד צדדי החליט לעצור אספקה ולהתנות חידושה בתנאים לא מקובלים ולא סבירים. רשת סטימצקי פעלה מאז ומתמיד בשיטה של אחזקת מלאי גדול ונרחב, וגם לאחר עצירת האספקה יש בחנויותיה כיום ספרי מודן בהיקף של מיליוני שקל – ספרים שממשיכים להימכר".