הזכיינות – היא שיטה ניהולית בה החברה המזכה (FRANCHISOR) מציעה לאדם בודד או לחברה אחרת (זכיין או FRANCHISEE) את הזכות למכור את המוצרים או השירותים של החברה המזכה. הזכיין מתחייב לנהל את העסק על פי חוקים ונהלים הנקבעים על ידי המזכה. בתמורה להתחייבות זו, הזכיין רשאי להשתמש בשם המסחרי של החברה המזכה, במוניטין שלה, במוצרים ובשירותים, במערכות השיווק ובמערכות תמיכה. בנוסף להשקעה החד-פעמית של הזכיין בהקמת העסק, עליו לשלם לחברה המזכה דמי זיכיון חד פעמיים ותמלוגים חודשיים, המהווים אחוז מסויים ממחזור המכירות של העסק. עיסקה זו דומה מאוד לעיסקת שכירות, מכיוון שהזכיין אינו הופך לעולם לבעלים של המותג, אלא רק מקבל זכות להשתמש בו, כל עוד הוא משלם את התמלוגים לחברה המזכה. תיק הזכיינות (הכולל בין השאר תיק נהלים), מאפשר לזכיין לנהל את העסק בהצלחה, אפילו ללא ניסיון קודם או ידע בתחום.
חברה מזכה – זוהי חברה המעניקה זיכיון לשימוש בסימן המסחרי שלה, בידע ובמוניטין הנצבר ובמערכות הניהול שלה.
זכיין – הוא אדם או חברה הרוכש מהחברה המזכה את האפשרות לקבל הדרכה וסיוע בהקמת העסק, ומשלם תמלוגים עבור שימוש בסימן המסחרי, בידע, במוניטין ובמערכות הניהוליות של החברה המזכה. הזכיין הוא זה המשלם עבור הקמת העסק ודמי זיכיון עבור הדרכה וסיוע בהקמה. לעיתים קרובות, בנוסף לתמלוגים שוטפים, על הזכיין להפריש סכום מסויים עבור השתתפות בקרן פרסום ארצית.
זיכיון – או תיק זיכיון, הוא אוסף הכולל מספר מסמכים חשובים עליהם מתבססת ההתקשרות בין החברה המזכה והזכיינים. האוסף כולל הסכם זיכיון, תיק נהלים ועוד.
ניתן להפעיל כמעט כל עסק בשיטת הזכיינות. האגודה הבינלאומית לזכיינות מגדירה 70 תחומים שונים, בהם קיים עתה שימוש בשיטת הזכיינות.
אין טעם למנות כאן את כולם ונסתפק ברשימה קצרה בלבד: מזון מהיר, הנהלת חשבונות, מוסכים, חנויות ספרים, בניה, מלונות, מכבסות, חנויות אופנה, השכרת רכבים, תחנות דלק, סניפי דואר, מסעדות, תיווך נדל"ן, שמרטפים ועוד.