מירב קריסטל, כלכליסט

קבוצת ביג החליטה לפתוח מחר (ב') את מרכזי הקניות הפתוחים שבבעלותה למרות הנחיות הממשלה. מנכ"ל הקבוצה, חי גאליס, פנה לרשתות ולבעלי החנויות במכתב לפיו הקבוצה תגבה שכר דירה ודמי ניהול במלואם, כדי להביאם לפתוח את החנויות. משמעות הדבר: קנסות של אלפי שקלים לכל מי שייפתח בניגוד להנחיות.

המדינה עדיין יושבת על הגדר בעניין מרכזי הקניות הפתוחים והקניונים הסגורים. ביג לא תפתח בינתיים את הקניונים הסגורים שלה באשדוד ובנצרת.

"מבחינתנו החל מ-2 בנובמבר נאפשר פתיחת חנויות במרכזי ביג באוויר הפתוח בלבד, בערים ירוקות ונדרוש לשלם שכר דירה ודמי ניהול במלואם!", כתב. "היכולת לפתוח את העסקים בידכם, מעכשיו גם התוצאות עוברות לכתפיכם, שאו והצליחו".

הוא הסביר: "גם כשרובכם קיבל תמיכה ופיצוי בדמות חל"תים ותשלומים להחזרת העובדים שהוצאתם לחל"ת, אנחנו שלא הוצאנו אף עובד ביג לחל"ת וויתרנו על מלוא דמי השכירות והניהול, לא קיבלנו ולו שקל בודד על תקופה זו, לא מהמדינה ולא מכם.
"במהלך התקופה שבין הסגרים, במהלך חודש יולי, שוב נרתמנו ונשאנו את נטל ירידת הפדיונות בקניונים הסגורים ונתנו לכם השוכרים קרקע מוצקה להלך עליה בימים קשים אלו.
"גם בסגר השני, שוב נכנסנו מתחת לאלונקה והובלנו את מהלכי ההקלות במהלך המחצית השניה של ספטמבר וכל חודש אוקטובר ושוב לבד לגמרי, אין חלוקת נטל ואין אפילו שקל מממשלת ישראל.

"אגב, ממבט על העולם המערבי, אין אח ורע למצב שבו רק בעלי המרכזים המסחריים נשאו בכל הנטל לבד ולאורך כל המשבר. ספגנו אובדן של עשרות מיליוני שקלים בכל סגר!

"זכינו ביושר, בהוקרה על מנהיגות ונכונות לקבל החלטות קשות בעת משבר. ניסינו במהלך השבועיים האחרונים, ללא הצלחה יתרה, לרתום אתכם למהלך של הפגנה אמיצה נגד ההתנהלות הכושלת וקבלת ההחלטות ההזויות של הממשלה שמצליחה פעם אחר פעם לעשות כל טעות אפשרית בשיקול הדעת והאיזון הנדרש בניהול משבר כה מסובך".
"נמאס לנו להיות פראיירים"
גאליס פנה לסוחרים וכתב: "האלונקה עדיין צריכה להינשא ועכשיו תורכם, הממשלה הנכבדה משחקת בנו, משחקת בכם, מבקשים עוד כמה ימים ועוד כמה ימים בגלל היסטריה וניתוק של משרד הבריאות וחוסר יכולת או רצון של מר נתניהו, ראש הממשלה, לקבל החלטה. טוענים טענות מטופשות שהחנויות ברחוב שונות מהחנויות במרכזי קניות גדולים, זאת למרות שבמרכזים הללו ניתן ואף הוכח שההקפדה והשליטה טובות עשרות מונים מאשר בחנויות הרחוב, שטח החנויות גדול יותר ולכן קיימת האפשרות לשמירה על כללי הריחוק החברתי.
"פתיחת רק חלק משטחי המסחר בוודאות תגרום לצפיפות אנשים, שהיו יכולים להתפזר טוב יותר על פני חנויות ושטחי מסחר רבים יותר, אם אלו היו זמינים לכל. בממשלה פשוט לא מבינים את עוצמת הפגיעה ומושכים את הפתיחה מחדש כמו מסטיק וזאת למרות שברור וידוע שההדבקה בחנויות מועטה וכללי התו הסגול נשמרים בקפדנות בחנויות הפועלות באוויר הפתוח.

"אז הפעם גם לנו נמאס, נמאס לקחת אחריות פעם אחרי פעם ולמצוא את עצמנו מסתערים לבד. נמאס לנו מהתחושה שאנו הופכים מהוגנים לפראיירים. נגמר לנו הרצון והסבלנות לתמוך בכולם במקום הממשלה".
"אופן הטיפול במשבר – מהמחדלים הגדולים שחוותה המדינה"
לא מדובר בפעם הראשונה שמנכ"ל ביג מותח ביקורת על התנהלות הממשלה בתקופת משבר הקורונה. במכתב נוסף ששלח לסוחרים בחודש ספטמבר, כתב גאליס: "הכישלון זועק לשמיים, הטיפול במשבר הוא בגדר מחדל מהגדולים שחוותה המדינה מאז הקמתה. הכישלון וההחלטות ההזויות והקיצוניות הן לא שלנו, אבל אנחנו אלה שמשלמים את המחיר".
בפנייתו הקודמת לסוחרים, הודיע גאליס כי "לחודשים ספטמבר-אוקטובר יינתן פטור וזיכוי מדמי השכירות הבסיסיים ומדמי הניהול עבור אובדן ימי העבודה בפועל כתוצאה מהסגר, כשהזיכוי יירשם אצל השוכרים וישמש לתשלומים עתידיים. בנוסף, תשלום שכר הדירה עבור חודש אוקטובר ידחה ל-20 בחודש, במקום בתחילתו".
אולם, כפי שעולה מהמכתב ששלח גאליס היום, נראה כי המצב הכריע גם את הנהלת ביג, שכעת דורשת כי העסקים ישלמו שכירות ודמי ניהול במלואם.

גם קבוצת עזריאלי וקניון הזהב הודיעו כי יעניקו לשוכרים הנחה של 60% בשכר הדירה בעבור חודש ספטמבר, אולם המשיכו לגבות דמי ניהול מלאים. קניון שבעת הכוכבים, שבבעלות הכשרת הישוב, העניק הנחה של 30% מדמי השכירות לחודש ספטמבר ולחודש אוקטובר.

 

מעוניינים בזיכיון לאחת הרשתות המובילות בישראל?התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן.