נחתם הסכם הזיכיון להקמת בית הסוהר הפרטי הראשון בין המדינה לחברות אפריקה ישראל, מנרב הנדסה ואימרלד

נחתם הסכם הזיכיון להקמת בית הסוהר הפרטי הראשון בין המדינה לחברות אפריקה ישראל, מנרב הנדסה ואימרלד

מהלך הפרטה נוסף של המדינה עשה היום צעד חשוב. במשרד האוצר נחתם היום הסכם הזיכיון בין המדינה לבין החברות אפריקה ישראל, מנרב הנדסה ואימרלד האמריקאית על הקמת בית הסוהר הפרטי הראשון בישראל. ועדת המכרזים המשותפת למשרדי האוצר והמשרד לביטחון פנים בחרה לפני כחודשיים את הזכיין שיבנה ויפעיל, במשך 22 שנה, בית סוהר ל-800 אסירים.


בחברה הזכיינית, שתקבל מהמדינה מענק של 47 מיליון שקל כדי לבנות בית סוהר בהשקעה של 250 מיליון, חברות כאמור אפריקה ישראל שבבעלות לבייב, יחד עם חברת מנרב הישראלית וחברת אמרלד האמריקאית, המפעילה בארצות הברית כמה בתי סוהר פרטיים קטנים. עם תחילת הפעלתו של בית הסוהר, מדינת ישראל תשלם לזכיין בשביל כל אסיר שיוחזק בו. היקפו הכולל של החוזה נאמד ב-1.4 מיליארד שקל. בית כלא ראשון שייבנה בשיטת PFI, בה הזכיין מתכנן, בונה ומתפעל את הפרויקט, וינוהל על ידי הזכיינית ולא על ידי שירות בתי הסוהר (שב"ס).


שר האוצר ומ"מ ראש הממשלה, אהוד אולמרט אמר בטקס, כי היום התחיל מהלך יצירת סטנדרטים חדשים במתקני הכליאה במדינת ישראל. "היינו צריכים להיות בטוחים, כי כל התנאים הבשילו ליצירת המהלך. הבדיקה נעשתה על כל היבטיה ואני סמוך ובטוח כי הפרויקט יצליח".


השר לבטחון פנים גדעון עזרא אמר, כי הצורך בהקמת בית כלא מופרט התעורר כשנגמרו התקציבים לבתי סוהר חדשים. "כל מי שדואג לזכויות האזרח והפרט: זו התשובה הטובה ביותר לשיפור תנאיהם של האסירים בארץ הן מבחינת תנאים והן מבחינת מרחב. מה שאותי מדאיג, היא העובדה שישנם לא מעט שיקולים כספיים שלעיתים משולבים ואני סמוך ובטוח שהזכיין יראה מול עיניו את זכויות האסיר ולא את השורה התחתונה. אני כלל לא בטוח שאנחנו לא צריכים לצאת לדרך עם מכרז נוסף על מנת לעמוד בדרישות ולא רק לכלואים ברמה בינונית ומטה אלא גם לכלואים ברמה מסוכנת".


בית הסוהר שיוקם מדרום לבאר שבע, מיועד לאכלוס של עד 800 אסירים פליליים ברמת סיכון מזערי-בינוני, ויספק פתרון מהיר למחסור במקומות הכליאה. הכלא אמור ליצור מקומות עבודה נוספים לתושבי האזור. הקמת בית הסוהר עתידה להתחיל בתחילת 2006 וההפעלה אמורה להתחיל ב-2009. כחלק מהמיון המוקדם, נקבעו תנאי סף לתכנון בתי סוהר, לפיהם על המציע לצרף לקבוצתו אדריכל, בעל ניסיון בתכנון של חמישה בתי סוהר לפחות, עם קיבולת של 400 אסירים לפחות, בכל אחד. בנוסף נקבע כי בנייתם של לפחות שניים מאותם בתי סוהר הסתיימה בשבע השנים האחרונות. קיימת אופציה להגדיל את תפוסתו של בית הסוהר להיקף תכולה של 1,000 אסירים. בשירות בתי הסוהר קיימים כ-24 מתקני כליאה שונים ובהם כ-12.5 אלף אסירים.


פרויקט הפרטת בתי הסוהר משותף למשרדי האוצר, ביטחון פנים ולשירות בתי הסוהר (שב"ס). סוגיית זכויות האסירים עוגנה במסגרת המכרז, ובמסגרת חוק שהוביל המשרד לביטחון פנים, בשיתוף השב"ס, ובהם נקבע, כי סמכויות השפיטה והענישה וכן החובה והסמכות לפקח על הזכיינית הזוכה, נשארות בידי המדינה. סמכויות נוספות שהמדינה הותירה בידיה: מיון ושיבוץ אסירים למתקן הפרטי, היקף חופשות, היקף ביקורים ושחרור מוקדם. בנוסף, יופעל מנגנון ביקורת פנימית, הכולל התחייבויות, במסגרת הסכם הזיכיון, בהן יידרש הזכיין לעמוד. חריגה מהתחייבות תהווה הפרה, שתגרור קנסות כספיים כבדים. הפרה חוזרת ונשנית של מחויבויות הזכיינית תביא לביטול ההסכם ולהעברת הניהול של בית הסוהר לידי המדינה.


נציב שירות בתי הסוהר, רב גונדר יעקב גנות אמר, כי הזכיין יקבל את מלוא התמיכה והעזרה הדרושים לו משירות בתי הסוהר, על מנת להשלים את הפרויקט בצורה הטובה ביותר.


מנכ"ל אפריקה ישראל פיני כהן, אמר כי הקבוצה מקבלת ביד רועדת ונרגשת את הסכם הזיכיון לידיו. "אנחנו עושים פרויקטים בכל רחבי העולם, אך פרויקט מיוחד כמו זה לא עשינו. אנחנו נרתמים יחדיו להשלים את הפרויקט בצורה המושלמת ביותר".


יו"ר קבוצת מנרב, אברהם קוזניצקי אמר, "זהו מכרז חיי. כאיש חינוך אני רואה בו פרוקיט דגל והמטרה שלנו היא להיות טובים אלא להיות מושלמים ולהוריד את כמות האסירים החוזרים לבית הסוהר".


נגד המכרז תלויות ועומדות כמה עתירות לבג"ץ המבקשות לבטלו, בעיקר לנוכח החשש לפגיעה בזכויותיהם של האסירים, בהן עתירת חטיבת זכויות האדם במכללה האקדמית למשפטים ברמת גן. בנייתו של בית הסוהר הפרטי, שהפעלתו מתוכננת ל-2009, תתחיל כאמור בעוד כמה חודשים, אלא אם שופטי בג"ץ יחליטו אחרת.