יניב פוהורילס, ynet

היא קיימת כבר 55 שנה, מתחרה בעקביות במקדונלד'ס וברגר קינג, והיא חלק מהקלאסיקה של עולם המזון המהיר האמריקני, אבל לרשת Wendy’s (וונדי'ס), למרות הלוגו השמח, אין הרבה סיבות לחייך.
המשבר של תעשיית המזון המהיר פגע בה במיוחד והתוצאות קשות: מאות סניפים ייסגרו, המנכ"ל עזב ולא מונה לו מחליף, ומתחילת השנה מניית החברה איבדה 50% מערכה. "אנחנו לא מרוצים מביצועי המכירות שלנו", הודה קן קוק, סמנכ"ל הכספים והמנכ"ל הזמני של וונדי'ס, בשיחת המשקיעים באוגוסט האחרון.
הבעיה העיקרית של רשת ההמבורגרים היא שכל התעשייה עוברת זעזוע ושינויים, אבל בעוד המתחרות הגיבו במהירות עם מבצעי מכירות ומהלכים ממוקדים, היא קפאה במקום ופשוט ראתה את המכירות יורדות בהדרגה.
בכתבה באתר CNN ציטטו את ג'ים סלרה, אנליסט מחקר עבור חברת Stephens, שאמר כי "משקיעים מתמקדים בשאלה מתי החברה תוכל להחזיר את מגמות המכירות בחנויות זהות לכיוון הנכון, וראינו מעט התקדמות בכך".
כתוצאה מהירידה בביצועים, הודיע קוק כי הרשת תסגור כ-300 סניפים, אך לא התחייב על המספר המדויק. כיום מפעילה וונדי'ס 6,000 סניפים בארה"ב. לדבריו, אלה שייסגרו "מתפקדים בצורה נמוכה באופן עקבי" וגוררים למטה את הביצועים הכוללים של הרשת. מדובר בגל שני של סגירות אחרי שבשנה שעברה צמצמה הרשת 140 סניפים עקב סיבות דומות.
מנסה לחזק את הבידול מול המתחרות
אחרי תקופה ארוכה של ירידה, מנסה כעת וונדי'ס לחפש שינוי, והיא הכריזה לאחרונה על תוכנית תפנית אגרסיבית שמטרתה להצית מחדש את המכירות.
וונדי'ס נמצאת ב"מיקום גבוה יותר מהמתחרות הישירות והיא לא מתמקדת רק במחיר", הסביר סלרה, "היא ממוקדת באיכות". בהתאם לכך, הרשת מתגאה בסלוגן "טרי, אף פעם לא קפוא" עבור הקציצות שלה, ולא החליפה אותו מאז הקמתה ב-1969.
"אבל כאשר צרכנים מורידים את הרמה או במקרים מסוימים פשוט מוותרים לחלוטין ומדלגים על ארוחות מזון מהיר, מקדונלד'ס מצליחה הרבה יותר עם אסטרטגיית מחיר מאשר וונדי'ס שמדברת על איכות", הוסיף סלרה.
וונדי'ס הכריזה לאחרונה על תוכנית אסטרטגית מקיפה שנקראת "Project Fresh" – במטרה לחזק את המסר על הטריות ולהמשיך את הבידול שלה מול המתחרות.
"דירקטוריון וונדי'ס וצוות ההנהלה לא מרוצים מהשווי הנוכחי של החברה ועבדו כדי להעמיד את החברה על הדרך הנכונה ליצירת ערך עבור בעלי הזיכיון, העובדים והבעלי המניות שלנו", אמר ארט וינקלבק, יו"ר דירקטוריון וונדי'ס, בהודעה לעיתונות מ-9 באוקטובר.
התוכניות כוללות שיווק חדש כדי להזכיר ללקוחות את "המורשת העשירה של איכות, חדשנות וקול ייחודי". החברה גם מתכוונת לעזור לבעלי זיכיון לשפר רווחים ולהגדיל השקעות בטכנולוגיית מסעדות, כמו תפריטים דיגיטליים, כדי "לשפר את חווית הלקוח".
עם זאת, מומחי שיווק מעריכים כי זה לא יספיק כדי לסובב את הספינה, וטוענים שאחת הבעיות העיקריות היא הנראות של הסניפים. "הבעיה הכי גדולה שיש להם היא לא האוכל, אלא שהמסעדות שלהם ישנות ועייפות", הסביר אחד מהם ל-CNN.
אז מה בכל זאת יכול להציל אותם? כנראה שהלהיט העולמי של העוף המטוגן. הרשת השיקה לאחרונה מחדש את רצועות העוף שלה Tendys, שזכו להצלחה גדולה ואף אזלו מהמלאי בחלק מהסניפים. "אנחנו מצפים להמשיך את המומנטום הזה, וזה צעד ראשון מעודד כשאנחנו מחפשים לבסס מחדש את עמדת המנהיגות שלנו בתחום העוף", אמר קוק. גם גלידות Frosty בטעמים שונים זכו להצלחה והם נחשבים לטובים יותר מהמתחרים.
הניסיון הכושל בישראל, והבדיקה הפרו-פלסטינית
הקשר הישראלי לרשת התחיל ב-1988, כשוונדי'ס הגיעה לארץ באמצעות זכיינות של רשת קו אופ הריבוע הכחול. הזכיין הישראלי, שהקדים את בואן של מקדולנד'ס וברגר קינג לארץ, פתח ארבעה סניפים, כאשר הפופולרי מביניהם היה בכיכר דיזנגוף. במהלך הפעילות, בשנת 1990, אף הגיע לארץ מייסד הרשת דיוויד תומס, והתכנון היה לפתוח סניפים נוספים בהם גם אחד במרכז העיר ירושלים. התוכניות קרסו בעקבות הביצועים הנמוכים ובתחילת שנות ה-90 נסגרה הרשת אחרי הפסדים.
מספר שנים אחר כך, ב-1996, פרסמה הנהלת הרשת הודעה כי היא מחפשת לחדש את הפעילות שלה בישראל וכי היא מחפשת זכיין מקומי חדש. הקריאה הזאת לא זכתה להיענות בשוק המקומי והרשת לא חזרה לפעול בישראל.
למרות שהיא כבר שנים לא פעילה בישראל, העובדה הזאת לא מנעה מפעילים פרו-פלסטינים לבחון את ההתנהלות העסקית שלה ואת הפעילות ברשתות החברתיות במטרה להחליט האם היא תומכת בישראל. בדומה למקדונלד'ס או ברגר קינג שעלו על המוקד של המפגינים, נבחן כל פוסט של וונדי'ס וכאשר לא נמצאו "עדויות" חלק מהגולשים האקטיביסטים דרשו שהיא תפרסם הודעה רשמית לגבי עמדתה על המלחמה.
הרשת לא הגיבה לקריאות הללו, והיא לא נמצאת ברשימות החרם של ארגון ה-BDS, לאחר שלא נמצאו קשרים ישירים או עקיפים שלה עם ישראל. יש לציין כי עיקר החרם והתקיפות נגד סניפי רשתות מזון מהיר אמריקניות נרשם באירופה, ויתכן שהפעילות הצנועה יחסית של הרשת ביבשת מנעה ממנה לעלות על הכוונת. וונדי'ס מפעילה סניפים בעיקר בבריטניה והיא מתכננת התרחבות ברומניה ופולין, אך לא עשתה מהלכים משמעותיים במדינות שבהן הושחתו סניפים כמו ספרד או צרפת.
מעוניינים בזיכיון לרשת מובילה התקשרו עכשיו 077-2309844 או לחצו כאן







