סופר-פארם מבקשת מהממונה למנוע את רכישת ניו-פארם בידי שופרסל

סופר-פארם מבקשת מהממונה למנוע את רכישת ניו-פארם בידי שופרסל

רשת סופר-פארם שבבעלות ליאון קופלר, הגישה לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, חוות דעת שמיועדת לתמוך בטענה לפיה רכישת ניו-פארם על-ידי שופרסל תפגע בתחרות בשוק. את חוות הדעת הכינו ד"ר דוידי גילה וד"ר יוסי שפיגל מאוניברסיטת תל-אביב.


לטענתה, המיזוג יגדיל את מידת הריכוזיות בשוק באופן משמעותי, המיזוג הוא אנטי-תחרותי ואשר על כן אין לאשר אותו. מעבר לשאלת הריכוזיות, הצביעה סופר-פארם בחוות הדעת על חששות ספציפיים לפגיעת המיזוג בתחרות.


הרשת טוענת, שהמיזוג עלול להביא לעליית מחירים במישרין בשווקים הרלוונטיים, במיוחד במרכזי הערים ובשכונות. עוד היא מביעה חשש מפני עלייה משמעותית בכוח הקנייה של שופרסל, אשר עלולה מצידה לפגוע בעקיפין בתחרות ובצרכנים.


בחוות הדעת צויין, כי התחרות בין רשתות הסופרמרקטים ורשתות הפארמים מתקיימת לא רק בתחום מוצרי ה-near food אלא גם בתחום התרופות על-פי מרשם רופא. תחרות זו מקורה בעובדה ששופרסל ורשת הריבוע הכחול מפעילות בחלק מחנויותיהן בתי מרקחת, אשר מוכרים תרופות במרשם.


שופרסל מפעילה בסניפי "שופרסל דיל" ובסניפי קוסמוס 21 בתי מרקחת תחת המותג "היפר פארם". רשת הריבוע הכחול מפעילה 15 בתי מרקחת, כאשר 14 מתוכם ממוקמים בעיקר בסניפי מגה.


להערכת סופר-פארם, מתוך 16 אלף פריטים פעילים (מק"טים) הנמכרים מדי רבעון בחנויותיה, 13 אלף מק"טים, או 80% מסך המק"טים, נמכרים גם ברשתות הסופרמרקטים הגדולות. כיוון שמספר המק"טים הממוצע ברשתות סופרמרקט גדולות הוא 30 אלף, שיעור החפיפה עבור רשתות סופרמרקטים הוא למעלה מ-40%.


מנתוני סופר-פארם עולה, שבחודשים יוני-נובמבר 2005, רק 16% בממוצע מכלל רכישות הצרכנים ברשת סופר-פארם כללו תרופות על-פי מרשם רופא ותרופות של קופ"ח כללית. הווה אומר: 84% מהרכישות היו של מוצרי near foodאשר נמכרים גם ברשתות הסופרמרקטים הגדולות.


עוד ציינה סופר-פארם, כי היא מתכוונת לפתוח בעתיד הקרוב חמש חנויות חדשות בכל שנה, והמכירות שלה צפויות לעלות בשיעור שנתי ממוצע של 5%-10%.


גילה ושפיגל אומרים: על רקע זה ברור שרכישתה של ניו-פארם על-ידי הפירמה הדומיננטית בענף, שופרסל, תקטע באיבה את האפשרות לצמיחתה של ניו-פארם כשחקן עצמאי משמעותי בשוק.


הווה אומר: המיזוג המוצע לא רק מביא להעצמת כוחה של שופרסל, שזה עתה השלימה מיזוג עם רשת קלאבמארקט שלדברי הממונה "מקים חששות ברורים ומהותיים הן בהסתכלות מקומית והן בהסתכלות כלל-ארצית", אלא הוא גם מסלק מהשוק כגורם עצמאי את רשת ניו-פארם – מוסיפים גילה ושפיגל.