רשת האופנה ML בוחנת יציאה הדרגתית מפעילותה בחו"ל

רשת האופנה ML בוחנת יציאה הדרגתית מפעילותה בחו"ל

רשת ml (מתאים לי), שבבעלות אבי מלכה, המחזיקה 14 סניפים בארבע מדינות שונות, בוחנת יציאה הדרגתית מהפעילות בחו"ל.

ml היא החברה הישראלית הראשונה בתחום האופנה שיצאה לחו"ל ומפעילה כיום 14 סניפים במדינות: יוון, רומניה, קפריסין, ותורכיה.


בשלב זה מנהלת החברה מו"מ ליציאה מהפעילות ביוון. בקפריסין וברומניה הפעילות עדיין ממשיכה אולם סימן שאלה מרחף על עתידה.


אבי מלכה מסר בתגובה: "בשלב זה אנחנו ממשיכים ברומניה ובקפריסין. ביוון אנחנו במו"מ ליציאה מהפעילות, לגבי הפסקת שיווק מוצרינו שם".

מלכה ציין, כי ככלל הוחלט להעביר את הדגש לפעילות בארץ: "אנחנו רוצים להתפתח בארץ ופה לשים את הדגש. הפעילות בחו"ל זה אופרציה שבסופו של דבר מניבה רווח תפעולי נמוך מאוד. זו לוגיסטיקה מטורפת על מעט מאוד כסף. מלכתחילה כשנכנסנו לא השקענו, אלא בחרנו שותפים שביצעו את ההשקעות. בסופו של דבר מהפעילות פה בארץ מתחת לאף אפשר להרוויח הרבה יותר בקלות. אנחנו לא הפסדנו על הפעילות בחו"ל, אך לא הרווחנו מה שציפינו להרוויח".

ml בודקת אפשרות לרכוש את מותג האופנה של המעצבת גלית לוי, שלה שתי חנויות, על מנת לפתח אותן לרשת. בנוסף ניהלה הרשת מגעים לרכישת רשת האופנה גריפ, שלא הבשילו לכדי עסקה. לאחרונה נכנסה ml לתחום ייצור מותגים פרטיים עבור רשתות אופנה ובתי-כלבו בארה"ב ובאירופה.

חברת ml מעסיקה למעלה מ-400 עובדים קבועים ומפעילה בישראל רשת חנויות המונה 59 סניפים. על-פי המידע שבידי "גלובס" מסתכם מחזור המכירות של החברה ב-140 מיליון שקל. אשתקד נרשם רווח נקי של 7.5 מיליון שקל.

עד לשנת 2004 הושקעו ביציאה לפעילות בחו"ל כ-10 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות. 4 מיליון שקל הושקעו כל שנה בחיפוש מקורות קניה, חנויות, התאמת קולקציות, סקרי שווקים ומחקר.

מלכה נכנס לארבע המדינות בהן הקים רשתות על בסיס מתן זיכיון לגורם מקומי, במודל של שותפות לכאורה. בהמשך התכוון להיכנס לפעילות גם בפולין ובמוסקווה. הוא הצהיר בזמנו כי הוא מתכוון להיכנס למערב אירופה בשנת 2007. החברה מחזיקה מרכזים לוגיסטיים במדינות היצור – הונג קונג, תורכיה וישראל.

כשמלכה שטח בשנים האחרונות את החזון העסקי שלו, הוא דיבר על כוונה להפוך את ml לרשת בינלאומית שהערך המוסף שלה הוא אופנה לנשים במידות רלוונטיות (לאו דווקא מידות גדולות) ועל מיזוג הסגנונות האירופים והאמריקנים בשיטת זיכיון מתוחכמת, שבה שותפה הרשת הישראלית ברווחים, מבלי להיות שותפה באחזקות.


ככלל, נראה שההתנסויות בחו"ל הביאו איתן סוג של פיכחון חדש, שבודאי אינו רק מנת חלקה של ml, אלא גם של רשתות ישראליות אחרות שנכנסו בשנים האחרונות לפעילות בחו"ל, מתוך כוונה לנצל את הפוטנציאל הרב ולהשתמש בכלים התחרותיים שרכשו במלחמות השיווק בארץ.