האם ענקית הקמעונות וול-מארט בדרך לישראל?

האם ענקית הקמעונות וול-מארט בדרך לישראל?

האם וול-מארט, רשת הקמעונות הגדולה ביותר בעולם, בדרכה לישראל? חברת הנדל"ן מנרב מנהלת מגעים עם הרשת במטרה לשכנעה לפתוח סניף במדינה. במסגרת המגעים הראשוניים בין הצדדים הציעו אנשי מנרב לבנות סניף של וול-מארט על אחת מקרקעותיה של חברת הנדל"ן.


מנרב, שבשליטת אברהם קוזניצקי, פנתה לפני כמה חודשים לוול-מארט כדי לעניין אותה בכניסה לישראל. מנרב אינה מבקשת להשיג זיכיון להפעלת הרשת בישראל; שיתוף הפעולה אמור להתבסס על התקשרות נדל"נית, שבמסגרתה תבנה מנרב מבנה לפי דרישות וול-מארט ותמכור אותו לרשת או תשכיר לה אותו בשכירות ארוכת טווח. בחודשים האחרונים חיפשה מנרב קרקעות מתאימות – גם כאלה ששייכות לחברות אחרות – ועיניינה את וול-מארט בכמה אפשרויות. עד כה לא ביקרו בישראל נציגים מטעם הרשת האמריקאית כדי לבחון את ההצעות.


ההיפר-מרקטים של וול-מארט בארה"ב מציעים כמעט כל מוצר – החל במזון, עבור במוצרי אלקטרוניקה וכלה בכלי נשק (ראו למטה). מכיוון שכך, רבים מסניפי החברה ענקייםומגיעים לגודל של 20 אלף מ"ר ויותר. וול-מארט שואפת לפתוח סניפים שצמודים לחניונים עיליים פתוחים שבהם מאות מקומות חניה.


מנרב סירבה להגיב לידיעה. מוול-מארט נמסר בתגובה: "לא פירסמנו כל הודעה, ואיננו מגיבים על השערות ושמועות בשוק".


ביולי השנה יזם מכון היצוא הישראלי ביקור קניינים מטעם וול-מארט בישראל. הקניינים ביקרו במפעלי פלסטיק ופגשו בנציגים של חברות כגון כתר פלסטיק, פולידיזיין, משחקי יצירה וקלגב.


מנרב נוסדה ב-1969 על ידי קוזניצקי, המכהן כיו"ר הדירקטוריון וכמנכ"ל החברה. מנרב פועלת בתחום ייזום נדל"ן וגם כחברת ביצוע קבלנית של פרויקטים למגורים ופרויקטים ציבוריים. החברה מעורבת כיום בייזום והקמה של כ-1,000 דירות ברחבי המדינה. למנרב גם פעילות בתחומי התשתיות והאנרגיה.


שוק רווי


אם וול-מארט תיכנס לישראל, היא תמצא את עצמה מתחרה בשוק רווי. ישראל היא בין חמש המדינות המובילות במספר ההיפר-מרקטים לנפש, וגם שיעור הסופרמרקטים הרגילים בה גבוה מהממוצע העולמי. צפיפות החנויות בישראל גבוהה יותר מאשר באנגליה, בפורטוגל, באיטליה ובפינלנד, לדוגמה.


רשתות השיווק הפרטיות בישראל, הנמצאות בתהליכי התרחבות אגרסיביים, צמחו מהר בשלוש השנים האחרונות. ב-2007 היו להן 200 חנויות שהשתרעו על 230 אלף מ"ר, וכיום הן מפעילות 290 חנויות בשטח 350 אלף מ"ר. לפי נתוני חברת המחקר צ'מנסקי בן שחר, בשנתיים-שלוש הקרובות מתכננות הרשתות הפרטיות לפתוח חנויות נוספות שישתרעו על 60 אלף מ"ר לפחות. בתוך שלוש עד חמש שנים צפויה בסך הכל בשוק הסופרמרקרים תוספת של 200 חנויות חדשות בגודל 200-300 אלף מ"ר. התחרות בשוק, הרווי ממילא, תיעשה קשה אף יותר.


שוק מוצרי הצריכה בישראל (מזון, משקאות, טיפוח הפרט ומוצרים לבית) מסתכם ב-32 מיליארד שקל. על פי נתוני נילסן, את השוק מובילה קבוצת שופרסל, שנתח השוק שלה כ-37%. אחריה ממוקמת רבוע כחול, המפעילה את רשתות מגה, עם נתח שוק של כ-21%. המינימרקטים הפרטיים והרשתות הפרטיות מחזיקים יחד בכ-38% מהשוק. הרשתות הפרטיות (רמי לוי שיווק השקמה, חצי חינם, כמעט חינם, אבא ויקטורי ואחרות) מחזיקות לבדן ב-29% מהשוק, וצומחות על חשבון שתי הרשתות הגדולות.


סמל התרבות התאגידית האמריקאית מחפש צמיחה מחוץ לארה"ב


וול-מארט, שהיתה לאחד הסמלים הבולטים של עליית התרבות התאגידית בארה"ב, היא הרשת הקמעונית הגדולה בעולם. היא מוכרת מגוון אדיר של מוצרים – ממצרכי מזון בסיסיים, דרך מוצרי הלבשה ועד דלק למכוניות.


חלק מסניפי החברה, הממוצבים כזולים, הם מרכולים עירוניים קטנים; אחרים הם היפר-מרקטים פרבריים. חנות וול-מארט הראשונה נפתחה בארקנסו ב-1962 בידי סאם וולטון, שכבר התנסה בשוק הקמעונות המוזלת. וולטון הרחיב את הרשת שלו באטיות עד 1972, ואז הנפיק את החברה וגייס הון למימון צמיחה מהירה יותר. עד סוף שנות ה-70 היו לוול-מארט 276 סניפים, אך הזינוק בצמיחתה התרחש בשנות ה-80, שבהן זינק מספר הסניפים בארה"ב ליותר מ-1,500. משפחתו של וולטון המשיכה לשלוט בחברה, ועם מותו ב-1992 ירש את תפקיד יו"ר החברה בנו, רוב וולטון.


וול-מארט אינה רק רשת הקמעונות הגדולה בעולם, אלא גם אחת החברות הגדולות בעולם במונחי הכנסות – היא הכניסה בשנה שעברה יותר מ-405 מיליארד דולר; ואחת המעסיקות הגדולות בעולם – לוול-מארט יותר מ-2 מיליון עובדים ויותר מ-8,500 סניפים בעולם. כמעסיקה סופגת וול-מארט ביקורת רבה, שעמה עליה להתמודד לעתים גם בבתי משפט. התביעה הייצוגית הגדולה בתולדות ארה"ב בגין אפליה מינית בעבודה הוגשה נגד וול-מארט, והיא משרכת את דרכה בערכאות המשפט האמריקאיות כבר תשע שנים.


למרות הביקורת, וול-מארט ממשיכה לצמוח. גם בעת המשבר בארה"ב זרמו אליה לקוחות שהיו מעוניינים לחסוך בהוצאות ולרכוש את המוצרים הזולים שמציעות חנויות וול-מארט וחנויות הרשת הבת סאמ'ס קלאב. בשנת הכספים האחרונה שלה, שהסתיימה בינואר 2010, רשמה וול-מארט 75% מהכנסותיה בארה"ב. עם זאת, החברה מתחילה להתמקד בצמיחה מחוץ לארה"ב, בייחוד בשווקים מתעוררים, שנחשבים מנוע צמיחה עתידי. בשנה שעברה צמחו הכנסות וול-מארט מחוץ לארה"ב ב-11.2% ועלו לראשונה על 100 מיליארד דולר.


החברה מחזיקה מחוץ לארה"ב יותר מ-4,200 סניפים ב-14 מדינות ומעסיקה יותר מ-660 אלף עובדים. מקסיקו היא השוק השני בגודלו של וול-מארט במונחי מספר הסניפים (1,529 סניפים). החברה נכנסה למקסיקו באמצעות מיזם משותף עם חברה מקומית ב-1991, אך מאוחר יותר רכשה את השליטה במיזם ושינתה את שמו לוול-מארט דה מקסיקו. באותו אופן נכנסה וול-מארט גם ליפן, שבה היא מחזיקה כיום בשליטה ברשת סייו.


וול-מארט נוהגת להיכנס לשווקים חדשים גם באמצעות רכישה ומיתוג מחדש של רשתות מקומיות. בבריטניה מחזיקה וול-מארט ברשת אסדה, שאותה רכשה ב-1999. אסדה היא כיום רשת הקמעונות השנייה בגודלה במדינה, אחרי טסקו, ומחזיקה 377 סניפים. בקנדה רכשה וול-מארט ב-1994 את וולקו קנדה, ולימים שינתה את שמה לוול-מארט קנדה.


בסין נקטה וול-מארט גישה אחרת, והחלה בפתיחת סניפים מרשתות וול-מארט וסאמ'ס קלאב בעיר שנזן. כיום יש לוול-מארט בסין 291 סניפים, והיא התפשטה אל מחוץ לערים הגדולות. את השוק בדרום קוריאה, לעומת זאת, החברה נטשה. 16 הסניפים של וול-מארט במדינה נמכרו לחברה המתחרה שינסגיי ב-2006. זמן קצר לאחר מכן ויתרה וול-מארט גם על נוכחותה בגרמניה והודיעה על מכירת 85 סניפיה בכלכלה הגדולה באירופה למתחרה המקומית מטרו בהפסד של כמיליארד דולר, לאחר שמונה שנות פעילות.