חורף קל? לא לרשתות האופנה |
|
לאחר מספר שבועות ללא ממטרים, צופים החזאים בסוף השבוע מזג אוויר חורפי. ליצרניות האופנה זה אולי יעזור במעט, אבל ההמתנה לגשם ומזג האוויר הקייצי השאיר אותן עם מלאים עצומים במחסנים ועל המדפים של אופנת חורף שלא מצאה מספיק דורשים. ומה עושים כיש עודפים? נכון, יוצאים במבצעים כדי לחסל אותם. וכך, למרות שלא כל הרשתות מגדירות את זה כסוף עונה, רובן יצאו במבצעים כאלה ואחרים בשבועיים האחרונים. מבצעי סוף העונה מתחילים בדרך כלל בסוף דצמבר ותחילת ינואר, ונעים סביב הנחות של 30% על הפריטים. בענף מדווחים, כי השנה היתה זו רשת רנואר MEN שנתנה את יריית הפתיחה עוד לפני חנוכה וגררה אחריה את השוק כולו. אבל כדי שלא יואשמו במשיכת השוק למטה ממהרים בחברות להגיד, כי "מדובר במבצעים רגילים של תחילת עונה ולא של סוף עונה".
"לא רוצים בגדים עבים" מנהלי החנויות מצידם לא ממהרים להוציא לחנויות דגמים חדשים של מעילים וסריגים עבים, ומייחלים לטיפת גשם לרפואה שתגרום לצרכנים לצאת ולרכוש בגדים חמים. "השנה אין לנו ברירה. אנשים פשוט לא רוצים לקנות בגדים עבים", אומר דורון נחמיאס, מנהל רשת כאוס לבגדי גברים. "כאשר יורד גשם וטיפה קריר מיד אנשים רצים לקנות מעילים וסוודרים. כשיש שמש, ואפילו שזו שמש חורפית ולא חמה במיוחד, הרכישות מתמקדות בחולצות טי-שירט ובגדים דקים". הלקוחות מצידם, יודעים שתקופת הסיילים קרבה ובאה ומעדיפים לחכות למבצעים או לרכוש פריטים מעטים, ולעשות את הקנייה הגדולה בשלב בו יציעו החנויות מבצעים על כל הפריטים. רשתות האופנה מדווחות על ירידה ממוצעת של 15% בביקוש למעילים וסריגים לעומת העונה מקבילה אשתקד. המשמעות, ירידה במחזור המכירות בעיקר ברשתות שמפעילות עשרות חנויות, שתתבטא בדו"חות הכספיים. "אני יכול לציין כי בהחלט נרשמו הפסדים עקב העובדה שאין ממש חורף בחוץ", אמר ברוך ריינר, מנכ"ל רשת תמנון. "אנחנו מתמודדים עם המצב באמצעות מבצעים שבועיים, ללא קשר לעונות השנה, המעודדים את הצרכנים לקנות את פריטי החורף בלי קשר למה שהולך בחוץ, ומצמצמים את ההפסדים". בשנים האחרונות מצאו הקמעונאים פתרון יעיל לבעיה של מלאי גבוה שלא נמכר והן מציעות את הסחורה בירידי מכירות למיניהם, כגון יריד המותגים וסטוק דיי. מי שפקד את יריד המותגים שהתקיים לפני חודש בגני התערוכה בתל אביב, יכול היה לרכוש סריגים חדשים מהשקית, שלא נמכרו בעונה שעברה, בהנחה משמעותית.
גם להמן פגע במכירות שלומי טבת, מנכ"ל רשת הגרה, טוען כי מעבר לחורף שלא הגיע, גם ההוראות החדשות של בנק ישראל לגבי תקרת האשראי פגעו במכירות הענף. "מדיניות האיומים שבה נקטו הבנקים הכניסה את הלקוחות ללחץ ולחוסר ודאות, שגרמה להם להצטמצם בהוצאות. ענף האופנה, שהוא בעצם סוג של מותרות, ספג מכה קשה בשל כך", אמר טבת. גם מעצבי האופנה סובלים ממזג האוויר הקייצי אבל הם מפנים טענות נגד המצב בארץ לפיו כל רשת מחליטה על מכירות סוף עונה באופן שרירותי. "המצב בארץ הוא שערורייתי", טוענת המעצבת רזיאלה גרשון, "בעלי חנויות שהמכירות אצלם חלשות, מחליטים על סוף עונה באופן שרירותי. ידוע בארץ שאנשים לא קונים ומחכים למחירים נמוכים. צריך לרכז יום אחד שמוכרז כסוף עונה ולאסור על חנויות למכור לפני כן בהנחות. ממש כפי שמתנהלים באירופה". גם המעצבת אליאן סטולרו, חושבת שצריך לאמץ את השיטה האירופית: "במקומות רבים באירופה קבעו תאריך מוסכם לתחילת סוף העונה. בארץ קשה להתמודד עם חברות גדולות שמוציאות קולקציות במיוחד לסוף העונה עם רמת מחירים שנקבעה עוד לפני המבצע. תאריך קבוע להכרזה על מכירות מוזלות יסדיר את המצב, ומותגים רבים יישרו קו עם המעצבים".
מה מציעים לחורף החמים? ג'אמפ מציעה 50% הנחה על כל הקולקציה. מנגו, גולברי ורשת העין השלישית מציעים עד 50% הנחה ובבוניטה מקבלים את הסריג השלישי במתנה בקנייה של שני סריגים. בכאוס תקבלו חולצה שנייה בחצי המחיר בקנייה של חולצה אחת במחיר מלא, ובהגרה מוצע הפריט השני, הזול מבין השניים, במתנה. בקרוקר יוצאים במבצע סוף עונה תחת הסיסמה "יותר קרוקר פחות כסף" במסגרתו קונים ב-500 שקל ומשלמים רק 300 שקל או קונים ב-700 שקל ומשלמים רק 400. תמנון יוצאת במגוון הנחות ומציעה 4 חולצות לנשים ב-100 שקל, מבחר מכנסיים לנשים ב-100 שקל לשני זוגות ועוד. בפוקס מוכרים 3 חולצות לנשים, גברים או ילדים ב-100 שקל ומציעים בנוסף הנחות על חצאיות וחולצות מכופתרות. ברשת הילדים קדס קידס קונים פריט אחד ומקבלים את השני בחצי מחיר. ויש עוד: ב-TNT מציעים את כל חולצות הטי-שירט במבצע של 1 + 1 מתנה. רשת רנואר נשים ורנואר מן יוצאות בהנחות של עד 40% על כל פריטי ואביזרי קולקציות החורף, ומציעות בנוסף סריג שני בחצי מחיר, וכן מכנסים, ג'ינסים ומעילים החל מ-99 שקל. ברשת האופנה קסידי יוצאים בהנחות של 30% על מגוון פריטי חורף. מאוזנר יוצאת במבצע על סריגי החורף: 10% על סריג אחד, 20% על שניים ו-40% הנחה ברכישת ארבעה סריגים. גם Walla Fashion מציעה 25% הנחה על כל הסריגים ברשת. גם מעצבות האופנה כבר החלו לצאת במבצעים: דפנה לוינסון (HDl) מציעה ברשת החנויות שלה הנחה של 20%-30% על כל קולקציית החורף, יעל לב תציע מיום א' הקרוב 20%-50% הנחה על כל קולקציית החורף ונעמה בצלאל תתן על כל קנייה בסך 200 שקל מהקולקציה החדשה, 50 שקל הנחה. |
חורף קל? לא לרשתות האופנה
6 בפברואר 2016
X