איום חדש על הטמבוריות: הום סנטר פותחת רשת חנויות שכונתיות

הום סנטר תנסה לקחת נתח מהמכירות של הטמבוריות השכונתיות ותשיק רשת חנויות שכונתיות תחת השם HOME. בהקמת הרשת יושקעו כ-5.5 מיליון שקל בשנה הקרובה – מתוכם שלושה וחצי מיליון בהקמת שבע חנויות ושני מיליון בקמפיין פרסום. בימים אלה נפתחו שתי החנויות הראשונות של הרשת בכפר סבא וקרית אונו.


לדברי רביב ברוקמאייר, מנכ"ל הום סנטר, ההבדל בין חנויות HOME לטמבוריות יהיה ב"נראות יותר עכשווית ומזמינה ומגוון שעונה יותר מכוון לצורך של שיפור פני הבית". לדבריו, לרשת יש פוטנציאל להגיע לפריסה של עשרות חנויות. החנויות יפעלו במודל של זכיינות ולשם הקמת חלק מהסניפים תרכוש החברה טמבוריות ברחבי הארץ. "באמצעות רכישת טמבוריות נוכל להבין יותר את הצרכים של הצרכן ואת תפעול העסק בצורה יעילה", הסביר ברוק מאייר.


מאחורי המהלך עומד רצונה של הרשת להגיע לקהל שאינה מגיעה אליו כיום. הום סנטר ואייס, שתי הרשתות הגדולות בשוק חומרי הבניין וה"עשה זאת בעצמך" בישראל, חולשות על כ-25% מהשוק. יתר השוק מוחזק בידי מאות חנויות קטנות. הום סנטר לא פועלת בערים ובעיירות רבות בישראל, ובכך מחמיצה קהל.


הום סנטר שקלה את המהלך כבר תקופה ארוכה וכבר לפני כשנה נחשף ב-TheMarker כי היא מתכוונת ליישמו. "רוב החנויות שלנו נמצאות בקרבת הערים ואנחנו רוצים לתת מענה לצרכים מיידים של לקוחות בערים עצמן – לשוכרי דירות, אזרחים ותיקים, קניות קטנות וצורך מיידי", אמר ברוקמאייר. בכל הנוגע למדיניות המחירים מסרה החברה כי "מדיניות המחירים תהיה כתף אל כתף לטמבוריות השכונתיות".
הרשת, המפעילה 44 סניפים בפורמט גדול, מגלגלת כמיליארד שקל בשנה. בנוסף לסניפים בישראל, היא מפעילה סניפים ברוסיה, בקפריסין ובסרביה. כמו כן מפעילה הרשת שני סניפים קטנים של "הום סנטר אקספרס" ביפו ובדיזנגוף סנטר בתל אביב.
מסקירה של דן אנד ברדסטריט עולה כי ענף הטמבוריות בישראל הורכב בתחילה מחנויות שכונתיות קטנות בלבד, אך לפני כ-20 שנה החלו לחדור אליו רשתות כלבו, שזכו בהדרגה בנתחי שוק מתרחבים. בענף פועלות כיום חנויות שכונתיות רבות בגודל 20-80 מ"ר, שנמצאות בבעלות פרטית ומוכרות חומרי בניין ומוצרים לבית; שתי הרשתות הגדולות הום סנטר ואייס; ורשת רביעית של חנויות בפורמט גדול יותר, שנחשבות גם ליקרות מהטמבוריות הקטנות.



בנוסף לתחרות בין הרשתות הגדולות, קיימת תחרות נוספת בינן לבין רשתות השיווק המתמחות במכירת מזון, שהחלו בשנים האחרונות לשווק גם את מוצרי הענף (כמוצרי "
Non Food").



בימים אלה נמצאת מתחרתה של 'הום סנטר' – רשת אייס – בקשיים ותהליכי התייעלות הכוללים צמצום חנויות ופיטורי עובדים צפויים. בתשובה לשאלה כיצד היא מתרחבת בזמן שמתחרתה הגדולה בהליכי צמצומים ענה ברוקמאייר: "מצבנו הרבה יותר טוב מזה של אייס ותוכניות שהבשילו באות לידי ביטוי ויעמדו למבחן. 2011 תסתיים עם גידול מינורי במכירות ואנחנו חושבים ש-2012 תהיה שנה קשה ושהצרכן יהיה הרבה יותר בררן". לדבריו, החברה עדיין עובדת על תוכניות השנה הבאה וטרם החליטה אם תפטר עובדים אך "בפירוש 2012 תהיה שנה לא קלה".