דודי בן-דוד, עו"ד (MBA) המרכז לקידום זכיינות

4/04/2016

יזמים רבים הרוצים לפתוח עסק, בוחרים לרכוש זיכיון של רשת מוכרת ובכך להצטרף למותג מוכר ומשגשג ולגלוש על גלי ההצלחה ובכך להפחית את רמת הסיכון הכרוכה בפתיחת עסק עצמאי מנקודת אפס.

אכן, שיטת הזכיינות מאפשרת לרשת להתרחב במהירות ולהתפרס בסיכון קטן יחסית לאזורים נרחבים. כך גם, על פי השיטה, הזכיינים צפויים ליהנות מפרסום נרחב, מודל עסקי מוכח לצד מותג מוכר בעל מוניטין. למרות זאת, לאחרונה אנו עדים למספר לא מבוטל של רשתות הפועלות בשיטת הזכיינות אשר נקלעו לקשיים כלכליים והגיעו למצב של קריסה ולרשתות שונות המציעות זיכיון למכירה וזאת מבלי שהצליחו להוכיח לפרק זמן מניח את הדעת את ההצלחה של המודל העסקי זכייני שלהן. סופן של כאלה ידוע מראש והצפי הוא כי בעתיד הלא רחוק עשרות זכיינים יהיו חסרי אונים, מבולבלים, אובדי עצות וכמובן חסרי ממון וחסרי תקווה מול מראה הטביעה של הרב חובל הלא היא הרשת המזכה.

רשתות אשר אמורות להדליק נורה אדומה אלו הן רשתות אשר מציעות מוצרים זולים מאוד לצרכן הסופי. קחו בחשבון, זכיין הינו עוד יד בשרשרת האספקה. כשהמוצר הוא זול, אין כל כך "בשר" ליד נוספת. גם ענף האופנה הינו תחום בעייתי בזכיינות שכן השחקנים הגדולים בענף אינם מפעילים זכיינים ולכן בין היתר יודעים לתת מחירים תחרותיים.

אם בכל זאת החלטתם להמר וללכת על רשת חדשה או כזו שלא מוכיחה בצורה חד משמעית (על סמך ניסיונם של זכיינים אחרים) שההצלחה שלכם מובטחת, קבלו כמה טיפים חשובים שיסיעו לכם כיצד להינזק כמה שפחות במקרה של קריסת הרשת שלכם בשלבים החוזיים (כלומר בזמן שהעסק פעיל) ובשלבים הטרום חוזיים (לפני חתימת הסכם הזיכיון).

1. מיקום הוא שם המשחק – חיתמו אתם על הסכם השכירות. חישבו על התרחיש הבא: חתמתם חוזה, פתחתם סניף, השקעתם עשרות ולעיתים מאות אלפי שקלים בשיפוצים, ציוד, אבזור, עיצוב ובפרסום מקומי ואתם על המפה. יום אחד הרשת נקלעת לקשיים ואז אתם מגלים כי אינכם חתומים על חוזה השכירות אלא הרשת- משמע, צריך לקפל ולהתחיל מחדש. יש מה לעשות עם זה. דאגו לחוזה שכירות משותף, כך שגם אם הרשת תיסגר, המיקום עדיין שלכם, וההשקעה שלכם לא יורדת לטמיון.

2. סעיף יציאה מן ההסכם – נכון שחוזה הזיכיון הוא לא מאוזן וברובו חד צדדי ולכאורה אינו לטובת הזכיין, אך יחד עם זאת, יש פרטים שחשוב לכלול בחוזה כגון סעיף יציאה. סעיף אשר בזמן מסוים של משבר עלול להוות את אחד הסעיפים המשמעותיים ביותר בהסכם וכמובן להשליך על עתידו של הזכיין. חשוב להכניס סעיף המאפשר לזכיין לצאת לדרך עצמאית במקרי של משבר ברשת. סעיף כזה מעניק לזכיין במקרים קיצוניים של פשיטת רגל או הפרה יסודית מצד הרשת לצאת לדרך עצמאית ולוותר על עניין התחרות וזאת מבלי לחכות לפסיקת בית המשפט שעלולה לארוך שנים. בקריסת עסק, זמן הוא משאב יקר לזכיין, וסעיף זה יכול להיות גלגל ההצלה שלו.

3. להיות שקול ולא להילחץ – מידע הוא כוח. אם קיימות שמועות בדבר המצב אליו נקלעה הרשת אז חשוב לדעת שלרוב שמועות נשארות בגדר שמועות בלבד. למרות זאת אין להישאר אדישים וזה הזמן להתחיל לתור בעצמכם עבור מידע קונקרטי עוד הרבה לפני שמגיעה ההודעה על סגירת הרשת, ניתן לקבל מידע מספקים, בנקים, עובדי הנהלה וכל מי שרלוונטי. במידת הצורך להגיע למשרדים, לשוחח עם המזכירה, לנסות לדלות אינפורמציה ולשאול ישירות את ההנהלה הבכירה על המצב ולהיערך בהתאם.

4. עירנות – התחלתם להריח בעיות כגון בעיות תזרים או התנהלות לא תקינה מצד הרשת, לא לחכות. אחת הסיבות העיקריות שרכשתם זיכיון היא גב מגוף איתן שאמור לדעת לספק את העבודה. במידה ואתם מרגישים שהרשת בתהליך קריסה הימנעו מלהעביר כספים ופנו מייד לייעוץ עסקי ועו"ד המבין בתחום. אחרי הכול אתם לרוב חתומים על ערבויות שהחברות לא יתמהמהו מלממשם. נהגו בחכמה והיו ערניים.

5. אתם לא לבד – יש עוד זכיינים, התאגדו! בהנחה והשמועות הפכו לעובדות, חשוב לא לעמוד לבד מול הרשת אלא לפתוח בחזית אחידה עם שאר הזכיינים ולהכין תוכנית משותפת. נכון שברגעי משבר ייתכנו ניגודי אינטרסים וכל אחד ינסה להציל את הגב שלו, אך אין ספק כי יש לכם את אותה המטרה וביחד תשיגו יותר. עשו ישיבת צוות, בידקו מה המידע העומד לרשותכם התאחדו עם הרשת במטרה להציל את הרשת בכוחות מאוגדים ובמידת הצורך, מצאו עו"ד שייצג אתכם כקבוצה.

6. עסקים כרגיל – גם אם הרשת תשרוד וגם אם לא, כל עוד הסניף שלכם פעיל, הוא חייב לייצר תזרים. עשו הכל על מנת שימשיך לפעול כרגיל. לכן, המשיכו לשלם בזמן לספקים ודאגו לתפעול השוטף והגדילו הכנסות ככל שניתן. אל תפגעו בתזרים ובשמכם הטוב.

7. זכות שימוש בשם המותג – שם המותג המתנוסס על השלט בסניפו של הזכיין שייך (בהנחה ונרשם כדין) לרשת עצמה כך שבמקרה של קריסת הרשת, ייתכן כי הזכיין יימצא בבעיית זהות. מומלץ לעגן בהסכם הזיכיון את הזכות של הזכיין להשתמש בשם המותג להפעלת הסניף שלו במקרה בו הרשת מגיעה למצב של חדלות פירעון.

8. התנהלות, התנהלות, התנהלות – לאורך כל הדרך יש לשמר מערכת יחסים טובה עם הרשת ולקוות תמיד שהיא תישאר כזו אבל יש גם להיערך לתרחישים פחות טובים ולהכין תוכנית מגירה. הרשת נקלעה למשבר? יש לעצור לחשיבה ולעשות חישוב מסלול מחדש. לאן מתקדמים מכאן, כיצד לחזק את החוזקות וכיצד ולהפוך את המשבר להזדמנות של ממש. כשמתכננים נכון, מסתכלים היטב לצדדים, עירניים כלפי החוץ וכלפי הפנים ההצלחה פשוט מובטחת.