דודי בן דוד, עו"ד

3/02/2015

אז עברת כברת דרך ארוכה והחלטת ללכת על כיוון של "להיות עצמאי". עשית שיעורי בית וראית שנכון יותר עבורך הוא לרכוש זיכיון של רשת שעובדת בשיטת זכיינות ולא להתחיל הכל מאפס. ביררת על רשתות, נפגשת עם יועצי זכיינות לגבי זיכיונות שונים, ביררת לגבי מימון לרכישת זיכיון. הכל מאחוריך וכעת אתה רק מתלבט על איזו רשת ללכת בין שני זיכיונות. מה עושים? באיזה זיכיון לבחור?

ראשית, אתה במצב טוב, צמצמת אפשרויות רבות אך כעת עליך להחליט. מדובר בהחלטה לא פשוטה ואף ייתכן כי זו אחת ההחלטות הגורליות ביותר במהלך חייך. זה הזמן לעצור, לחשוב ולקבל החלטה מושכלת ונבונה ככל שניתן.

שלב ראשון – ערוך השוואה של יתרונות וחסרונות של זיכיון אחד מול הזיכיון השני. בהשוואה זו תן התייחסות לשנות הפעילות של הרשת, כמה סניפים יש לה, כמה מתוכם בזיכיון וכמה היא מנהלת, מהי רמת התחלופה של הזכיינים באותה רשת ומדוע יש תחלופה, האם יש תביעות משפטיות נגד הרשת, האם יש או היה לרשת סכסוכים עם הזכיינים שלה, מה זכיינים של הרשת אומרים לגבי רמת התמיכה והסיוע של הרשת, מי עומד מאחורי הרשת וכדומה.

שלב שני – לאיזה זיכיון אתה מתחבר יותר מבחינה מנטלית. אם אתה מתלבט בין שני זיכיונות מתחומים שונים לדוגמא מזון מול אופנה, שאל את עצמך מה מתאים לי יותר מבחינה אישית. כאן צריך לקחת בחשבון את נטיית הלב, אך בנוסף את המצב המשפחתי, כמה אתה יכול או צריך לתת מעצמך בכל אחד מהזיכיונות המוצעים, האם יש לך ברמה האישית יכולת לתרום לזיכיון אחד יותר מאשר הזיכיון השני, ומעל לכל, בדוק את רמת הכימיה שיש לך עם מנהלי הרשת מוכרת הזיכיון.

שלב שלישי – כסף, כסף! בבואך לרכוש זיכיון, ערוך מיני תוכנית עסקית לכל עסק שאתה מתכוון להפעיל. בדוק את סיכויי הרווח של כל זיכיון, השווה אותו, בחן את החזר ההשקעה על פי ביצועים משוערים של כל זיכיון. בעניין זה חשוב לבחון את הסביבה התחרותית, חוזק המותג של הזיכיון, ביצועים של סניפים אחרים של אותה הרשת ועוד.

לסיום, קבלת החלטה ברכישת זיכיון הינה החלטת קשה אך יכולה להיות סימפטית אם מבצעים אותה נכון. במיוחד בעניין מסוג זה מומלץ להתייעץ עם יועצי זכיינות מומחים אשר יתנו כיוון וחומר למחשבה לקראת קבלת החלטה חשובה מעין זו.