סטארבקס זכתה בתביעת זכויות יוצרים בסין |
||
YNET | ||
סטארבקס זכתה בתביעת זכויות יוצרים שנמשכה שנתיים נגד רשת קפה סינית בשם קסינגבייק (Xingbake). סטארבקס טענה כי הרשת הסינית העתיקה ממנה את שמה ואת הלוגו שלה. העיתון "צ'יינה דיילי" מדווח היום (ב') כי בית משפט בשנחאי הורה לחברת שנחאי קסינגבייק לשלם לסטארבקס נזקים בסך 62.5 אלף דולר לאחר שפסק כי החברה הפרה את הסימן המסחרי של ענקית הקפה הגלובלית. לסטארבקס 8,700 סניפים ברחבי העולם וכ-300 סניפים בסין, וכן סניפים בהונג-קונג וטייוואן. לקסינגבייק 38 סניפים בשנחאי. סטארבקס טענה בתביעה כי השם "קסינגבייק" נשמע דומה מאוד לאופן שבו נהגה השם "סטארבקס" במנדרינית, כאשר משמעות המילה "קסינג" היא "כוכב" (סטאר), ו"בייק" נשמע כמו "באקס". גם הלוגו הירוק-לבן של קסינגבייק דומה מאוד ללוגו של סטארבקס. החברה הסינית נרשמה כחברה בינואר 2000, לפני שסטארבקס פתחה את הסניף הראשון בשנחאי, אך אחרי שפתחה את הסניף הראשון בסין, ב-1999 בבייג'ין. סטארבקס תבעה את קסינגבייק בדצמבר 2003. החברה הסינית טענה כי מעולם לא הפרה את הסימן המסחרי של סטארבקס או העתיקה את עיצוב הלוגו. אך השופט בשנחאי קבע כי לסטארבקס יש זכות בלעדית להשתמש בשמה הן באנגלית והן במנדרינית, וכן לשימוש בלעדי בעיצוב הלוגו שלה. דונהיל זכה בתביעה נגד "בייג'ין וונגשי באילי" בתוך כך זכה גם מעצב העל הבריטי אלפרד דונהיל בתביעה נפרדת בנושא זכויות יוצרים נגד חברת חנויות הכולבו הסינית "בייג'ין וונגשי באילי". בית המשפט בבייג'ין קבע כי החברה הסינית מכרה באופן בלתי ח וקי ארנקים, חגורות ועניבות עם שמו של דונהיל, והורתה לחנות לשלם קנס בגובה של כ-6,000 דולר. נושא זכויות היוצרים הוא אחד ממוקדי המתח הגדולים ביותר בין סין לבין האיחוד האירופי וארה"ב. מ-100 מיליון פריטים מזוייפים שנתפסו באירופה ב-2004, יותר ממחצית הגיעו מסין, ביניהם תרופות, מזון, סיגריות ואפילו חלקים למנועי המטוסים של רולס רוייס. גם ג'נרל מוטורס, הונדה, לקוסט ועוד היו מעורבות בתביעות בגין הפרות זכויות יוצרים וסימנים מסחריים בסין. |
סטארבקס זכתה בתביעת זכויות יוצרים בסין
2 בינואר 2006
X