חדשות חוץ

הקריאות לחרם על רשתות מערביות הנחשבות כתומכות בישראל ממשיכות להשפיע על העסקים גם חמישה חודשים מאז פרוץ המלחמה. בניו יורק טיימס דיווחו כי זכיינים של סטארבקס במזה"ת ובדרום אסיה סובלים מירידה מתמשכת בהכנסות וחלקם נאלצו לפטר עובדים כתוצאה מכך.

אלשעיה גרופ (Alshaya Group), החברה מכוויית שמחזיקה בזכויות להפעיל את סניפי סטארבקס במזה"ת, אישרה כי היא מתכוונת לפטר 2,000 עובדים באזור "כתוצאה מתנאי המסחר בששת החודשים האחרונים הממשיכים להיות מאתגרים". החברה מפעילה מעל 1,900 סניפים של סטארבקס במזה"ת ובצפון אפריקה ומעסיקה 19 אלף עובדים. היא מסרה כי תספק לעובדים המפוטרים ולבני המשפחה שלהם את"התמיכה שהם זקוקים לה".

מאז מתקפת החמאס מואשמת סטארבקס בתמיכה ואפילו במימון הממשלה והצבא הישראליים. כבר באוקטובר פרסמה החברה הצהרה שבה הכחישה את הטענות, אך זה לא הספיק כדי להפסיק את הקריאות לחרם. במקביל בארה"ב, הנהלת סטארבקס ואיגוד העובדים הגישו תביעות הדדיות לאחר שהאיגוד הביע סולידריות עם הפלסטינאים.

הקריאות לחרם פוגעות גם במכירות הזכיין של סטארבקס במלזיה, שדיווח על צניחה של 38% במכירות ברבעון האחרון. הזכיין, Berjaya Food Berhad, מפעיל 400 סניפים ברחבי דרום מזרח אסיה, והמניה שלו נפלה ב-20% מאז אוקטובר. מייסד החברה וינסנט טאן התראיין השבוע לכלי תקשורת מקומיים וקרא לצרכנים לשוב לסניפים, זאת בטענה שהחרם פוגע בעיקר בתושבים. "אני חושב שכל מי שמחרים את סטארבקס במלזיה צריך לדעת שאנחנו חברה בבעלות מלזית", אמר. "החרם לא מועיל לאיש". באתר סטארבקס מלזיה אף הדגישו כי החברה לא מחזיקה באג'נדה פוליטית ולא מממנת ממשלות או צבאות. "חשוב לציין שלסטארבקס אין שום סניפים בישראל", מסרו עוד. פוסט דומה פורסם גם באתר של סטארבקס במזה"ת.

הקריאות לחרם במזליה פגעו גם במכירות מקדונלד'ס במדינה, והזכיין הגיש בדצמבר תביעת פיצויים נגד ארגון ה-BDS.

החרם הוביל לכך שבינואר הורידה סטארבקס את תחזית המכירות העולמית שלה. המנכ"ל לקסמן נארסימהאן אמר בשיחה עם אנליסטים כי החברה ספגה "מכה משמעותית מבחינת תנועת הלקוחות והמכירות במזה"ת" וזאת בשל המחאות והחרמות.

מעוניינים בזיכיון לרשת מובילה התקשרו עכשיו 1700-720-720 או לחצו כאן