אורנה יפת, כלכליסט

קבוצת פוקס סוגרת בהדרגה סניפים של רשת ההלבשה לנשים יאנגה לטובת רשת חדשה. ל"כלכליסט" נודע כי בחצי השנה האחרונה נסגרו 10 סניפים של יאנגה.

הרשת, שייסד ניר הורוביץ, כיום מנכ"ל טרמינל איקס, מנתה בספטמבר האחרון 37 סניפים, ואילו כיום נותרו לה 27 סניפים בלבד. מאז שנת 2021 לא נפתחו סניפים חדשים של יאנגה, ולפי הערכות, יישארו סניפים בודדים בארץ. פוקס הודיעה למנהלי קניונים על כוונתה לסגור סניפים של הרשת לטובת מותג חדש לצעירות שהיא משיקה בשבוע הבא, שייקרא RUBY BAY 1984.

יאנגה עוסקת ברכש, ייצור ושיווק אופנת בוטיק לנשים בסגנון וינטאג' תחת המותג Yanga. החברה מעסיקה כ־200 עובדים והיא סיימה את שנת 2021 עם מכירות של 62 מיליון שקל, זאת בהשוואה למחזור מכירות של 43 מיליון שקל בשנת 2020. הרווח הנקי שהניבה יאנגה לפוקס ב־2021, לפי אחזקה של 80%, היה 2.8 מיליון שקל בלבד.

יאנגה הוקמה על ידי הורוביץ שהחזיק בה ביחד עם בת זוגו מיטל יאנג הורוביץ. באוגוסט 2014 נכנסה קבוצת פוקס לראשונה לשותפות ברשת, לאחר שרכשה 50% ממניות יאנגה בתמורה ל־9 מיליון שקל. באותה העת יאנגה היתה רשת בוטיק קטנה שמנתה שבעה סניפים בלבד, שגלגלו מחזור מכירות של 12 מיליון שקל. את מחצית השנה הראשונה של שנת 2014 סיימה יאנגה עם רווח נקי של מיליון שקל.

ביולי 2019 חתמה פוקס על הסכם לרכישת 30% נוספים מחברת הורוביץ יאנג החזקות תמורת 13 מיליון שקל, כך שלאחר הרכישה החזיקה קבוצת האופנה 80% מרשת בגדי הנשים. בהסכם בין בעלי המניות, עמדה להורוביץ הזכות לחייב את פוקס לרכוש עד סוף שנת 2023 את יתרת המניות שבידיו, ולפוקס עמדה האופציה לחייב אותו למכור לה את יתרת המניות שלו. העסקה הושלמה עוד קודם לכן — בדצמבר 2022 השלימה פוקס את רכישת יתרת המניות (20%) מחברת הורוביץ יאנג החזקות, בתמורה ל־4 מיליון שקל וכיום היא מחזיקה במלוא הבעלות על יאנגה.

על פי מנהלי קניונים, רשת יאנגה רשמה בשנה האחרונה, בחלק מהחנויות, ירידה בפדיונות. גם הנתונים הכספיים שמפרסמת פוקס מעידים על דשדוש הרשת. בזמן שבמחצית 2014 הרוויחה יאנגה מיליון שקל עם שבעה סניפים בלבד, בשנת 2021 היא הפעילה 37 סניפים והרוויחה לפוקס פחות מ־3 מיליון שקל.

לצד ההתרחבות של קבוצת פוקס קבלת זכיונות למותגים בינלאומיים בהם רשת המשקפיים Sunglass Hut של קבוצת לוקסאוטיקה, הכניסה לתחום המסעדנות עם הזכיון לרשת Pret A Manger מלונדון, וקבלת הזכיונות להפעיל חנויות נייקי מעבר לים, הראל ויזל, מנכ"ל ובעל השליטה בקבוצת פוקס, קיבל החלטות גם על סגירה מהירה של רשתות שלא הניבו לקבוצה רווחים ואף הסבו הפסדים. לאחרונה יצאה פוקס מהשותפות ברשת הסלולר Red שהפעילה ביחד עם חברת התקשורת HOT. הרשת הסבה לקבוצה הפסדים והיא ויתרה על תחום הסלולר פחות משנה וחצי לאחר שהשיקה את הרשת למוצרי סלולר. בשנה שעברה סגרה את חנויות מותג האקטיב אופליין ביי ארי מבית אמריקן איגל, שנה לאחר השקת הרשת. אופליין הפעילה ארבעה סניפים ועם הסגירה רשמה הקבוצה הפחתה של 4.8 מיליון שקל בדוחות לרבעון השלישי אשתקד.

בשנת 2020, בעיצומה של מגפת הקורונה ושלוש שנים לאחר שקיבלה את הזכיון למותגי אורבן אאוטפיטרס, החליט ויזל לסגור את שש הסניפים של אורבן, אנתרופולוגי ופרי פיפל ופוקס מחקה 6 מיליון שקל בגין ירידת ערך המותגים. בימים אלה בוחנת קבוצת הקמעונאות גם את עתידה של רשת הספורט הישראלית דרים ספורט. הרשת שכוללת סניפי ענק בני אלפי מ"ר, הושקה לפני כשנתיים וחצי ועדיין מסבה הפסדים לקבוצה. ויזל בוחן קבלת זכיון לרשת הספורט הבריטית ספורט דיירקט שאם יקבל, יסב אליה את סניפי דרים ספורט. קבוצת פוקס מסרה בתגובה: "רשת האופנה יאנגה ממשיכה לפעול עם חנויות המותג במגוון קניונים מובילים ובמכירות דרך אתר טרמינל X. במקביל, פותחת הקבוצה בימים אלו מותג חדש לצעירות – RUBY BAY".

מעוניינים בזיכיון לרשת מובילה התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן