אלמוג עזר, כלכליסט

הטלטלות בשווקים, על רקע השינויים בתנאים המקרו־כלכליים, גורמות לרבים לחשב מסלול מחדש. זה מה שקרה ברשת גוד פארם (Good Pharm) שבשליטת רשת הקמעונאות רמי לוי. ל"כלכליסט" נודע כי מור גמל ופנסיה, החברה־הבת הציבורית של בית ההשקעות מור השקעות, שגם הוא ציבורי, רכשה באחרונה 10% ברשת הפארם תמורת 40 מיליון שקל ולפי שווי של 400 מיליון שקל לחברה. מדובר על הצפת ערך משמעותית עבור רמי לוי, שרכשה את השליטה שלה בגוד פארם ב־2018 לפי שווי חברה של 34 מיליון שקל בלבד. כלומר, בתוך חמש שנים, השווי של הרשת הכפיל את עצמו ביותר מפי 10.

מור גמל ופנסיה רכשה את המניות ישירות ממייסדי הרשת – אוהד סנדלר ואדם פרידלר, שמכהנים כמנכ"לים משותפים וימשיכו בתפקידם גם לאחר העסקה. לפני העסקה החזיק כל אחד מהם ב־24% מגוד פארם, כך שלאחר העסקה מחזיק כל אחד מהם ב־19%. רמי לוי, שהחליטה לא למכור מניות בעסקה אף שמור רצתה לרכוש גם ממנה, תמשיך להחזיק ב־52%, ומור גמל ופנסיה תחזיק ב־10%. את מייסדי גוד פארם ייצגו בעסקה עוה"ד ליאור ברניר, נאור מסרי ונטלי סמסוניוק ממשרד מ.פירון, ואת מור גמל ופנסיה ייצגו עוה"ד איתי לביא, משה מינסטר ויעקב רוזנבלום ממשרד הרצוג־פוקס־נאמן.

גוד פארם, שהוקמה ב־2016, היא רשת פארם מוזלת, שמבקשת לחולל תחרות בשוק ששולטות בו סופר־פארם שבשליטת ליאון קופלר ו־BE שבבבעלות שופרסל. זאת באמצעות שימוש ביבוא מקביל של מוצרים, כדי למכור במחירים נמוכים יותר. ברשת נמכרים מוצרי טואלטיקה, מוצרים לתינוקות, מוצרי ניקיון ותרופות ללא מרשם. רמי לוי רכשה את השליטה ברשת שנתיים לאחר שהוקמה.

העסקה מול מור גמל ופנסיה נחתמה בשבוע האחרון של דצמבר, והיא נולדה כתוצאה מכך שפרידלר וסנדלר החלו להתעניין בהנפקת החברה, חרף העובדה ששוק ההנפקות כמעט נסגר לחלוטין בכל הנוגע לביצוע הנפקות ראשוניות לציבור (IPO). במסגרת זו החלו השניים להיפגש עם חתמים ומשקיעים פוטנציאליים, ופגשו גם את אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל ופנסיה. והשיחה איתו גרמה להם להבין שעדיף לחברה להישאר פרטית בשלב זה ולהכניס שותף מוסדי.

חרף הצפת הערך המשמעותית לרמי לוי, שמגלמת עסקת המייסדים מול מור גמל ופנסיה, לא תבצע רשת הקמעונאות שיערוך כלפי מעלה של אחזקתה בגוד פארם בדו"חות הקרובים לסיכום 2022. זאת, בין היתר, משום שרמי לוי מחזיקה בשליטה בחברה, וביחס להיקף הפעילות הכולל של הרשת, גוד פארם נכללת במגזר "אחרים" ברבעון השלישי של 2022, יחד עם פעילות הסלולר, מועדון לקוחות האשראי ורשת בתי הקפה קופיקס.

מדו"חות הרבעון השלישי של רמי לוי עולה כי מכירות גוד פארם בתשעת החודשים הראשונים של 2022 הסתכמו ב־359 מיליון שקל, זינוק של פי 10 כמעט לעומת 38 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הזינוק נובע בעיקר ממכירת בדיקות קורונה וזכייה במכרז של משרד הבריאות. מדובר במכרז שבו זכתה גוד פארם בינואר 2022, ובמסגרתו היא סיפקה למשרד הבריאות ערכות בדיקה מהירות בהיקף של 250 מיליון שקל. הרווח מפעולות רגילות של גוד פארם עמד על 51.7 מיליון שקל בינואר־ספטמבר 2022 — זינוק של פי 51.7 לעומת רווח של מיליון שקל מפעולות רגילות בתקופה המקבילה ב־2021.

עוד עולה מהדו"חות, כי בכוונת גוד פארם להמשיך להתרחב. כיום מונה הרשת 56 סניפים, ולהערכתה היא יכולה לפתוח 20 נוספים באזורים שבהם אינה פעילה כיום, וזאת מבלי ליצור קניבליזציה עצמית. בנוסף, בשנה שעברה השיקה גוד פארם סניף בפורמט Cash and Carry בחיפה, שמתמקד במכירה למכולות ולעסקים קטנים. הסניף פועל תחת המותג רמי לוי לעסקים, וגוד פארם צופה שתפתח עוד מרכזים כאלה בשנה הקרובה — במטרה להתחרות בשופרסל ששולטות בתחום ללא עוררין.

הצפת הערך בגוד פארם אינה היחידה שביצע רמי לוי בשנים האחרונות באופן פרטי. ב־2021 הוא רכש את השליטה בחברת התעופה ישראייר (60%) מנושי אי.די.בי ודסק"ש, שקיבלו לידיהם שלל נכסים לאחר שבעל השליטה הקודם, אדוארדו אלשטיין, לא הצליח לעמוד בחובותיו למחזיקי האג"ח. העסקה בוצעה לפי שווי של 160 מיליון שקל לישראייר, וזו הונפקה בבורסת ת"א ביוני האחרון לפי שווי של 220 מיליון שקל, תוך שהיא מגייסת 25 מיליון שקל מהציבור. במקור שאף לוי להנפיק את ישראייר לפי שווי של 300–400 מיליון שקל. מתחילת שנה הנוכחית עלתה מניית ישראייר בכ־15%, והחברה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 283 מיליון שקל — 15% יותר מזה שלפיו החלה להיסחר.

השקעה אחרת של רמי לוי, אך פחות מוצלחת בשלב זה, היתה החבירה לצחי נחמיאס ולאחים זלקינד ברכישת מניות השליטה בדסק"ש עצמה לפי שווי חברה של 1.34 מיליארד שקל. לוי רכש קרוב ל־11% מהמניות, וכיום החברה נסחרת בשווי של כ־900 מיליון שקל. עם זאת, כפי שנחשף ב"כלכליסט", בימים אלה מתקיימים מגעים למיזוג בין דסק"ש לחברת הנדל"ן המניב מבנה, בעסקה שתעניק לדסק"ש שווי של עד 1.5 מיליארד שקל.

עבור מור גמל ופנסיה, רכישת 10% מגוד פארם היא צעד נוסף לגיוון תיק ההשקעות באמצעות אחזקות בחברות לא סחירות, במטרה להפחית את התלות בשוק ההון. כך, לדוגמה, רכשה באחרונה החברה נתח מרשת האופנה Story ובחברת האוטומציה Line־C. הדבר עולה בקנה אחד עם ההערכות של מור גמל ופנסיה, ששוק ההון המקומי אינו צפוי להניב תשואה גבוהה בשנה הקרובה, וזאת על רקע הריבית המטפסת בישראל ובארה"ב, שהגיעה לשיא שלא נרשם מאז המשבר העולמי ב־2008.

כמו כן, מור גמל ופנסיה נדרשת להתרחב בשוק האלטרנטיבי, על רקע העובדה שהיא המגייסת הגדולה בשוק הגמל. בינואר־נובמבר 2022 הועברו למור גמל ופנסיה מהמתחרים כספים בהיקף של 18.7 מיליארד שקל — הניוד הגבוה בענף בפער גדול — וכיום היא מנהלת נכסים ב־49 מיליארד שקל. ככל שהיקף הנכסים גדל, כך נדרש לגוון את תיק ההשקעות, משום שהבורסה המקומית נהפכת לקטנה על גופים עם תיק נכסים גדול במיוחד. השווקים בחו"ל הם תמיד אופציה, והם הבחירה הראשונה כמעט של מרבית הגופים המוסדיים שמגיעים להיקפים כאלה. אך, כאמור, במור גמל ופנסיה צופים שגם השנה הקרובה תהיה לא פשוטה עבור השווקים, ולכן גבר התיאבון שלהם לעסקאות אלטרנטיביות.

מעוניינים בזיכיון לרשת מובילה התקשרו עכשיו 072-3307915 או לחצו כאן